روز گذشته منیرو رویین پور یکی یکی از نویسندگان ایرانی که چند سالی است در آمریکا زندگی می کند، در توییتر مدعی شد که داستان فیلم «کیک محبوب من» ساخته بهتاش سناییها و مریم مقدم بدون اجازه از داستانی به نام او گرفته شده است. “یک شب پرشور.” ادعایی که جنجال جدیدی پیرامون این فیلم به پا کرد.

به گزارش بازتاب آنلاین، این روزها بیشتر محافل سینمایی درباره فیلم «کیک مورد علاقه من» صحبت می کنند. فیلمی خارج از چارچوب های تعریف شده سینمای ایران توسط بهتاش سناییها و مریم مقدم ساخته شده و در جشنواره های خارجی نیز حضور داشته است.

این فیلم قابل پخش یا اکران نیست، اما الان یک هفته است که لینک دانلود آن در اینترنت دست به دست می شود. در این مدت «کیک مورد علاقه من» با نقدهای مثبت و منفی بسیاری از سوی مردم همراه شد و در مدت کوتاهی تبدیل به یکی این موضوع به یکی از پربازدیدترین موضوعات در توییتر یا تبدیل شده است یکی برگرفته از داستان های اوست که سال ها پیش در ایران نوشته است. در نهایت صلح بین دو طرف برقرار شد. اما این حاشیه جدید توجه را به فیلم بازگرداند.

مونیرو راوی پور در توییتی اعلام کرد که فیلم «کیک محبوب من» بدون اجازه روی ساخته شده است. یکی بر اساس رمان های او ساخته شده است.

داستان از کجا شروع شد؟ | روز ششم آبان مونیرو راوی پور متنی را در صفحه فیس بوک و توییتر خود منتشر کرد که در آن گفت یکی یکی از دوستانش که فیلم «کیک محبوب من» را دیده است، نوشته است که این فیلم شباهت زیادی به داستان او «یک شب هیجان انگیز» دارد. راوی پور تاکید کرد که هنوز این فیلم را ندیده است. اما ساعتی بعد بار دیگر توییتی از او در فضای مجازی دست به دست شد و از دزدیدن داستان فیلم «کیک محبوب من» از روی ابراز پشیمانی کرد. یکی کارهای خودش را می دانست. در بخشی از آن متن نوشته بود: «فیلم کیک مورد علاقه‌ام را دیدم. خیلی متاسفم که داستان شب هیجان انگیزم را برای شما تعریف می کنم. اما در زمان دیگری. یعنی چهل سال بعد. داستان من داستان پرستاری تنهاست که به دنبال عشق می گردد و راننده تاکسی را پیدا می کند که او را به خانه می آورد. این فیلم هم داستان پرستاری بازنشسته است که راننده ای را به خانه می آورد.» این نویسنده تفاوت داستان را در تغییر زمان و گذشت چهل سال از داستان خودش می داند و در ادامه نوشته است: «تا حالا سکوت کردم. در مورد هر چیزی که از من دزدیده شد شعر، داستان، فیلم، داستان کودکانه. این بار او را رها نمی کنم.”

فیلم من
بسیاری از مخاطبان معتقد بودند راوی پور باید از سازندگان «کیک محبوب من» شکایت کند.

داستان «یک شب هیجان انگیز» چیست؟ | منیرو روفانی پور در سال‌هایی که در ایران زندگی می‌کرد، داستانی با عنوان «یک شب هیجان‌انگیز» نوشت. داستان زن پرستاری که ناامیدانه به خیابان می رود و دست مردی که راننده تاکسی است را می گیرد و او را به خانه می آورد. این داستان یک بار در همان سال ها در یک سایت منتشر شد. اما بعدها و زمانی که او قبلاً به آمریکا مهاجرت کرده بود، این داستان در مجموعه داستانی به نام «شب های پرشور» از طریق انتشارات آمازون منتشر شد. در پایان داستان «یک شب هیجان انگیز» چون داستان در زمان جنگ ایران و عراق می گذرد، با اصابت موشک به خانه زن، راننده کشته می شود. «کیک محبوب من» نیز با مرگ مرد به پایان می رسد اما به شکلی دیگر. از طرفی منیرو راوی پور در تمام توییت هایش تاکید کرده بود که مضمون این دو داستان شبیه به هم است اما جزئیات فیلم اینطور نیست.

فیلم من
منیرو راوی پور به مخاطبانش اعلام کرد که در دهه 60 با فیلم «پرستار شب» و رمان دیگرش به نام «آب» همین اتفاق افتاد.

واکنش مردم چه بود؟ | در 24 ساعت گذشته توییت های منیرو روفان پور در فضای مجازی منتشر شد و او با موجی از مخالفان و موافقان مواجه شد. بسیاری اظهارات وی را نادرست دانستند و خود راوی پور نیز با ارسال نظرات مخالف به آنها پاسخ داد. او حتی در لابه لای اظهار نظرها و پاسخ ها، ماجرای دیگری را که در سال 66 پس از حدود 40 سال درباره فیلم «پرستار شب» محمدعلی نجفی برایش اتفاق افتاده را به اشتراک گذاشت. او نوشت: متأسفانه آنها می توانند تاریخ را خیلی تغییر دهند، نه کمی. درست مثل داستان «آب» که بعداً به فیلم «پرستار شب» تبدیل شد، اگر قرارداد نمی بستم، هیچکس باور نمی کرد بر اساس داستان من فیلمی ساخته باشند. در میان نظرات، موجی از توافق و رفاقت با این نویسنده وجود داشت که او را به شکایت و توضیح گسترده ترغیب کرد.

فیلم من
مانیرو راوی پور پس از 24 ساعت طوفانی با سازندگان کیک محبوبم به تفاهم رسید.

نتیجه اظهارات نویسنده چه بود؟ | این جنجال مدتی ادامه داشت. اما پس از چند ساعت منیرو روفانی پور عکسی از تماس تصویری چند نفر با لیلی فرهادپور بازیگر و مریم مقدم و بهتاش سناییها کارگردانان فیلم «کیک محبوب من» منتشر کرد. وی در توییتی درباره نتیجه این دیدار مجازی نوشت: «با نویسنده، کارگردان و بازیگر فیلم صحبت کردم، مریم دیروز داستان را خواند، لیلی، دوست قدیمی من، اصلاً آن را به یاد نمی آورد. نبود وقتی در ایران بودم داستان را برایش خواندم.» در ادامه این توییت از صداقت و هوش مریم مقدم و بهتاش سنایی و دوستی طولانی مدتش با لیلی فرهادپور صحبت کرد. مقدم در مورد وجود این داستان گفت: هر چه باشد، این وحشتناک است که چنین فردی دید آشکاری برای یک داستان داشته باشد، کارگردانان فیلم «کیک محبوب من» هیچ واکنش رسمی در صفحات مجازی خود نشان ندادند جمله آخر توییت منیرو راوی پور با این موضوع: برای مریم، بهتاش و لیلی آرزوی سلامتی و شادی دارم، نشان می دهد که او با مقدم و سنایی به آرامش رسیده و موضوع برایش حل شده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما