برای فرار غذاهای شمالی همیشه در میان غذاهای محلی در صدر قرار دارند و رقیبی ندارند. به خصوص غذاهای استان گیلان که همه آن را بسیار دوست دارند و اخیراً شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا انتخاب شده است. این بار نوبت به استان مازندران رسیده است که غذاهای لذیذی کمتر از استان گیلان ندارد. غذای سیر یکی غذای لذیذ و اصیل منطقه مازندران است و در گویش مازندرانی به دلیل سیر سرخ شده به آن آش سیربزه می گویند. این غذا که شباهت زیادی به باغالاتاق گیلانی دارد، از ترکیب حبوبات کشاورزی با تخم مرغ، آب و سیر فراوان درست می شود. اگر می خواهید این غذای خوشمزه مازندرانی را به راحتی در خانه تهیه کنید، با مقاله طرز تهیه سیربزه ما همراه باشید.

مواد مورد نیاز

لوبیا کشاورزی: ​​450 گرم
سیر: 1 بوته
آبجو: 1 لیوان
نمک و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

چگونه تهیه می شود

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا لوبیاها را به مدت 12 ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چندین بار آب حبوبات را عوض کنید. در پایان این مدت حبوبات را با نصف لیوان آب و نمک داخل قابلمه بریزید و روی اجاق بگذارید تا حبوبات آرام آرام بپزند. بعد از پختن حبوبات، سیر را رنده کنید و در ظرفی جداگانه با مقداری روغن بریزید و روی آتش وسط اجاق گاز قرار دهید. بعد از سی ثانیه تفت دادن سیر، زردچوبه فراوان اضافه کنید و تفت دهید، سپس آب گوشت را اضافه کرده و شروع به جوشیدن کنید. حالا مخلوط سیر و آب و زردچوبه را به حبوبات پخته شده اضافه کنید و 15 دقیقه زمان دهید تا حبوبات با مواد بجوشد و داخل روغن بیاید. حالا غذای سیر خوشمزه ما آماده سرو است، آن را با سبزیجات تازه و فلفل بخورید، از غذایتان لذت ببرید.

نکات برجسته

لوبیا کشاورزی یا لوبیا رشتی در استان های شمالی کشور مانند گیلان و زنجان کشت می شود. لوبیا کشاورزی که ویژگی های زیادی دارد به رنگ شیری و دارای چشمی مرکزی است. گلهای این لوبیا سفید، زرد یا ارغوانی و میوه آن باریک و شبیه غلاف حاوی دانه‌های لوبیا است. پروتئین موجود در این لوبیا به برخی اسیدهای آمینه تبدیل شده و برای تولید انرژی و رشد عضلات بدن مناسب است. لوبیا رشتی حاوی ویتامین K است که برای محافظت از سلول های بدن مناسب است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. این لوبیا در صورت استفاده به مقدار مناسب دستگاه گوارش را تمیز کرده و سموم را از بدن دفع می کند. زیرا حاوی فیبر کافی است و کمبود فیبر را در بدن تامین می کند. از لوبیا رشتی به جای لوبیا قرمز در غذاهای محلی مختلف مانند کاتگ باقلی و قورمه سبزی استفاده می شود. همچنین برای انواع کنسرو مناسب است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما