سرمربی جدید استقلال که شناخت زیادی از این تیم و البته تیم های دیگر ندارد، در روزهای ابتدایی حضورش دست روی نقطه ضعف بزرگ فوتبال ایران گذاشت و از بازیکنان پا به سن گذاشته انتقاد کرد.

به گزارش مهر، «پیتسو موسیمانه»، سرمربی جدید تیم فوتبال استقلال تهران، در نخستین صحبت‌هایی که انجام داد دست روی نقطه ضعف فوتبال ایران گذاشت و نکاتی را مطرح کرد که هم برای استقلال مفید است و هم برای سایر تیم‌ها.

تیم استقلال با وجود خریدهایی که در ابتدای فصل و در دوره حضور نکونام انجام داد نتوانست عملکرد خوبی در این فصل لیگ برتر به نمایش بگذارد در حال حاضر با ۸ امتیاز در رده دوازدهم جدول قرار دارد. هواداران استقلال امیدوارند حضور «موسیمانه» بتواند آن‌ها را از این بحران خارج کند و آبی‌ پوشان را در مسیر رسیدن به جمع مدعیان قهرمانی قرار دهد.

نارضایتی موسیمانه از میانگین سنی استقلال

یکی از مواردی که «موسیمانه» در ابتدای حضورش در استقلال به آن اشاره کرد و نشان از اهمیت بالای این موضوع برای وی دارد میانگین سنی بالای تیمش بود. مسأله‌ای که در همین ابتدای کار از چشم این سرمربی آفریقایی دور نماند و در این مورد گفت: متوجه شدم میانگین سنی تیم بالاست. نیاز است که تیم جوان‌تر شود تا اشتیاق و انگیزه تیم افزایش یابد. این مسئله نیاز به زمان دارد تا تیم را به سمت جوان‌ترشدن پیش ببریم.

سرمربی آبی پوشان در نشست خبری بعد از شکست سنگین تیمش برابر خیبرخرم آباد هم این موضوع را تکرار و تاکید کرد که برخی بازیکنان استقلال نمی‌دانند در چه تیمی بازی می‌کنند و توانایی لازم برای اجرای برنامه‌های تاکتیکی را ندارند.

میانگین سنی تیم استقلال در حال حاضر حدود ۲۷ سال است. میانگین سنی مدافعان تیم استقلال حدود ۲۸٫۷ سال است. هافبک‌های استقلال میانگین سنی ۲۶٫۸ سال دارند. میانگین سنی مهاجمان هم ۲۸٫۷ سال است.

بحرانی که امر جدیدی نیست

هرچند موضوع میانگین بالای سنی در تیم‌های ایرانی چیز جدیدی نیست اما مطرح شدن دوباره آن به خصوص از سوی فردی که شناختی از فوتبال ایران ندارد و به تازگی به این لیگ پیوسته است جای تأمل دارد و نشان می‌دهد باید فکری اساسی برای آن کرد. موضوعی که حتی به یکی از چالش‌های تیم ملی در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

پیش از این هم سرمربیان خارجی دیگری مانند «ژوزه مورایس» و «اوزونیدیس» هم واکنش‌های مشابهی به این مساله داشتند و تلاش کردند با بهره گرفتن از بازیکنان جوان، بتوانند میانگین سنی تیمشان را کاهش دهند.

شرط لازم جوان‌گرایی در تیم‌های بزرگسال

البته نباید فراموش کرد که موفقیت سرمربی در امر جوان‌گرایی منوط به تداوم حضور در تیم‌ها است و قطعاً وقتی عمر حضور سرمربی در یک تیم از بیش از چند ما فراتر نروند نمی‌توان از او انتظاری بابت تغییر در ساختار تیم داشت و برای او، کسب نتیجه به هر قیمتی مهم‌تر از هر موضوع دیگری است.

برای مثال، ژوزه مورایس در ابتدای فصل ۱۴۰۱ به تیم سپاهان پیوست و در طی بیش از دو فصلی که در جمع زردپوشان اصفهانی حضور دارد توانست بازیکنان جوان را به فوتبال کشور معرفی کند. محمد قربانی، محمدجواد حسین نژاد، آریا یوسفی و ارشیا سرشوق از جمله بازیکنانی بودند که در این مدت توسط مورایس به فوتبال ایران معرفی شدند و عباس حبیبی و سید علی کمالی هم بازیکنانی هستند که مورایس به آن‌ها اعتماد کرد.

حال باید دید پیتسو موسیمانه چه روندی را به صورت عملی در استقلال طی خواهد کرد و آیا او می‌تواند این اطمینان را از مدیران باشگاه کسب کند و مدت حضورش در این تیم به قدری طولانی باشد که ریسک حضور بازیکنان جوان در تیم را به هر قیمتی به جان بخرد و در آینده مجموعه‌ای از بازیکنان با میانگین سنی پایین را به فوتبال کشور معرفی نماید یا حضور وی پیش از آنکه بخواهد تصمیمات بلند مدت بگیرد در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت؟

بستری که فدراسیون فوتبال فراهم کرد

اما در کنار همه این مسائل، فدراسیون فوتبال در تلاش است تا بستری را فراهم نماید که باشگاه‌ها را ملزم نماید که از بازیکنان جوان بهره بگیرند.

طبق مصوبه آخرین جلسه کارگروه نظارت بر سقف بودجه و قراردادها هر باشگاه تنها مجاز به داشتن بازیکنان طبق شرایط اعلام شده در زیر است:

بند یک – رده سنی آزاد بزرگسالان: ۲۰ نفر
بند دو- رده سنی زیر ۲۵ سال: ۲ نفر؛ مشروط به اینکه بازیکنان قبلاً در فهرست زیر ۲۳ سال همان باشگاه حضور داشته و مدت قرارداد آنها از فصل پیش ادامه داشته باشد.
بند سه – رده سنی زیر ۲۳ سال: ۸ نفر
بند چهار- رده سنی زیر ۲۱ سال: ۴ نفر
بند پنج – بازیکنان رده سنی تیم‌های پایه باشگاهی به شرط داشتن آکادمی و تیم‌های پایه در لیگ‌های کشوری حداکثر ۱۱ نفر و برای بازیکنان شاغل در مسابقات شهرستان و استان حداکثر هشت نفر می‌باشد.

علاوه بر این، تیم‌ها موظف هستند که در لیست ۱۸ نفره خود برای هر مسابقه ۲ بازیکن زیر ۲۱ سال را قرار دهند.

به نظر می‌رسد در شرایطی که ثبات مربی گری در ایران چندان برقرار نیست و توجه بسیار زیاد به نتیجه گرایی موجب شده است همواره بازیکنان باتجربه و پا به سن گذاشته جایگاهی غیرقابل تغییر در تیم‌ها داشته باشند فدراسیون فوتبال با این تصمیمات قصد دارد به شکلی جدی تر به موضوع جوان‌گرایی بپردازد و در بلندمدت هم شاهد تداوم حضور سرمربیان در تیم‌ها و هم شاید پیدایش نسل جدیدی از بازیکنان در فوتبال کشور باشیم.

منبع:عصرایران

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما