Cosmosmagazine/cosmosmagazine فن آوری های جذب کربن مختلفی وجود دارد، اما آنها عمدتاً فقط برای منابع کربن غلیظ، مانند انتشار گازهای گلخانه ای از اگزوز نیروگاه ها و دودکش ها مفید هستند.

به گزارش ایرنا، این روش ها برای جذب است دی اکسیدهای کربن هوای محیط که غلظت آنها صد برابر کمتر است، نه موثر هستند و نه ارزان. هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) تاکید کرده است که حذف گازهای گلخانه ای از جو برای معکوس کردن افزایش سطح ضروری است. دی مونوکسید کربن حیاتی است.

سطح دی امروزه 50 درصد بیشتر از قبل از انقلاب صنعتی دی اکسید کربن در جو وجود دارد. گزارش های این پانل تاکید می کند که ذخیره کربن برای محدود کردن گرمایش جهانی ضروری است.

این تحقیق که گزارشی از آن در ژورنال نیچر منتشر شده است، از ایجاد ماده جاذب جدیدی خبر می دهد که می تواند کربن را به روشی ارزان تر و کارآمدتر از سایر فناوری ها جذب کند. این یک ماده متخلخل با چارچوب آلی کووالانسی عمومی (COF) است. ساختار مولکولی صلب این ماده دارای منافذ داخلی منظمی است که مولکول های گاز به آن می چسبند یا جذب می کنند.

عمر یاغی، نویسنده اصلی این مقاله و یکی از محققین تحقیق مذکور، همچنین استاد دانشگاه برکلی، می‌گوید: «ما پودری از این ماده را برداشتیم، آن را در لوله‌ای گذاشتیم و هوای بیرون را به داخل لوله فرستادیم. لوله برای دیدن آن “چگونه کار می کند و نتیجه جالب بود. هوا کاملاً خارج شود دی مونوکسید کربن حذف شد.

او که از این کشف هیجان زده شده است، می گوید: “هیچ ماده قابل مقایسه ای از نظر عملکرد وجود ندارد و راه جدیدی را در تلاش های ما برای حل و بهبود چالش تغییرات آب و هوا باز کرده است.”

بر اساس این خبر، تنها 200 گرم از این ماده می تواند حدود 20 کیلوگرم وزن داشته باشد دی جذب دی اکسید کربن در سال؛ به اندازه یک درخت

ژیهو ژو، نویسنده ارشد این مقاله، دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه کالیفرنیا برکلی، می‌گوید: ترسیب کربن راهی برای کند کردن تغییرات اقلیمی است و ترسیب مستقیم کربن از هوا راهی است که ما را به جایی که 100 سال یا بیشتر پیش بودیم برگرداند.

تمرکز دی سطح دی اکسید کربن در جو در حال حاضر بیش از 420 قسمت در میلیون (ppm) است، اما قبل از اینکه به طور کامل فناوری های جذب و توسعه گازهای گلخانه ای را به کار بگیریم، این میزان به 500 یا 550 افزایش می یابد. بنابراین اگر بخواهیم غلظت را کاهش دهیم و به ppm 400 یا 300 برگردیم باید از جذب مستقیم هوا استفاده کنیم.

یاغی می گوید: این مستلزم ماده ای است که ظرفیت داشته باشد دی باید محتوای اکسید کربن بالایی داشته باشد، در آب قابل انتخاب و پایدار باشد، از نظر اکسیداتیو پایدار و قابل بازیافت باشد. باید دمای بازسازی پایینی داشته باشد و مقیاس پذیر باشد. بنابراین، چنین ماده ای باید دارای فهرست طولانی از خواص باشد.

این ماده متخلخل با چارچوب کووالانسی از نظر شیمیایی و حرارتی پایدار و صحیح است، به انرژی کمتری نیاز دارد و طبق مطالعات انجام شده می‌تواند 100 سیکل جذب کربن را بدون از دست دادن کارایی تحمل کند. هیچ ماده دیگری چنین عملکردی ندارد و این ماده بهترین ماده برای جذب مستقیم کربن از هوا است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما