تیمی به سرپرستی محققان ایالت پن به تازگی 22 گونه جدید از زنبورهای صفراوی را شناسایی کرده و به نام دزدان معروف نامگذاری کرده اند. این کشف فرصت های جدیدی را برای تحقیقات آینده در مورد زیست شناسی و بوم شناسی این زنبورها باز می کند.

به گزارش بازتاب آنلاین، این تحقیق توسط یک دانشجوی فارغ التحصیل از کالج علوم کشاورزی پن استیت انجام شده و منجر به کشف و نامگذاری 22 گونه جدید از زنبورهای صفراوی شده است. در این تحقیق نام و توضیحات جدید هر گونه به همراه راهنمای شناسایی آنها ارائه شده است که تعداد گونه های شناخته شده این جنس زنبورها را تقریباً دو برابر می کند.

این زنبورهای کوچک در ساختارهای کوچکی به نام گال زندگی می کنند که زیستگاه زنبورهای دیگر را می دزدند. امروزه این گونه زنبور عسل به نام دزدها و کلاهبرداران مشهور تاریخ، اساطیر و فرهنگ عامه مانند Catwoman و Han Solo نامگذاری شده است.

نامگذاری و شناسایی خلاقانه

به عنوان مثال، محققان یکی از گونه‌های این زنبور را به خاطر رنگ قرمز آتشین آن، به نام پرومتئوس، تیتان در اساطیر یونانی که آتش را از خدایان ربود و به بشریت هدیه کرد، نامگذاری کردند.

لوئیس ناستاسی، دانشجوی دکترای حشره شناسی دانشگاه ایالت پن، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: اکنون که این گونه ها به درستی شناسایی شده اند، مسیر برای تحقیقات بیشتر روی زنبورهای قبلاً ناشناخته هموار شده است. وی در این خصوص گفت: با نامگذاری این گونه ها می توان مطالعات دیگری را برای محققان دیگر انجام داد. اکنون می توانید زنبورهای ناشناخته قبلی را شناسایی کنید. این یک پایه و راهنمای خوبی برای تحقیقات آینده است و به ما کمک می کند تا این گونه ها و اکوسیستم آنها را به طور جامع تر درک کنیم.

این تحقیق بر اساس یک مطالعه جداگانه توسط تیم دیگری انجام شد که بر تکامل زنبورهای صفراوی متمرکز بود. علیرغم داشتن داده های DNA از چندین زنبور، اعضای تیم که قبلاً در این پروژه شرکت داشتند، نتوانستند تعیین کنند که واقعاً کدام گونه هستند. آنها از همکاران قدیمی نستاسی بودند و پس از ملاقات مجدد با او در سمپوزیوم بین المللی پلانت گال با او صحبت کردند.

نستاسی در مورد شروع این کار گفت: من با اندرو فوربس، رهبر تیم در دانشگاه آیووا صحبت کردم و او در مورد مشکلات آنها به من گفت و از آنجایی که حوزه تخصصی من شناسایی گونه و شناسایی این زنبورهای کوچک است. این همکاری او به من پیشنهاد می کند که با آنها کار کنم و ببینیم دقیقاً چه خبر است.

پس از دریافت نمونه های زنبور، او متوجه شد که محققان در شناسایی این زنبورها با مشکل مواجه هستند، زیرا این گونه خاص هرگز به طور رسمی کشف و نامگذاری نشده است. بنابراین، نستاسی شروع به ترکیب اطلاعات بیولوژیکی و مولکولی که از مطالعه قبلی تیم به دست آورده بود، با تجزیه و تحلیل مورفولوژیکی خود از آناتومی و خواص فیزیکی حشرات کرد.

تجزیه و تحلیل جامع و نامگذاری گونه ها

نستاسی در ادامه خاطرنشان کرد که استفاده از هر سه نوع داده ضروری است. زیرا فقط داده های مولکولی یا فقط ظاهر فیزیکی حشرات برای تشخیص صحیح یک گونه از گونه دیگر کافی نیست.

وی در این رابطه گفت: «ما دریافتیم که برخی از حشرات که تصور می‌شد یک گونه هستند، در واقع مستقل از دو گونه هستند و استفاده از داده‌های مولکولی به تنهایی برای تقسیم آنها به گونه‌های متعدد کافی نیست این اطلاعات را با تجزیه و تحلیل مورفولوژیکی جدید ترکیب کنید که به ما امکان می دهد تصویر واضحی از هر یک از این گونه ها به دست آوریم.

هنگامی که زنبورها به درستی در گونه ها طبقه بندی شدند، زمان نامگذاری آنها فرا رسید. یکی گونه این زنبورها Ceroptres selinae نام داشت (نامی الهام گرفته از سلینا کایل، زن گربه ای از دی سی کامیکس). گونه دیگر به نام مارکوس جونیوس بروتوس (سیاستمدار رومی که به ژولیوس سزار خیانت کرد) سروپتروس بروتی نام گرفت. گونه سوم Ceroptres soloi نام داشت (الهام گرفته از هانس سولو، قاچاقچی و دزدی که هریسون فورد در فیلم های جنگ ستارگان به تصویر کشیده بود).

زنبورهای حیله گری که مانند دزدان افسانه ای عمل می کنند را کشف کنید

نستاسی گفت: «ما سعی کردیم زمانی که نوبت به ایجاد فهرستی از نام‌های گونه‌های جدید می‌رسد، کمی شخصی‌تر باشیم. دلیل انتخاب هر اسمی برای یک فرد خاص جالب است. از آنجایی که تلاش زیادی برای شناسایی گونه ها انجام می شود و انتخاب یک نام مناسب برای گونه ها به هنر زیادی نیاز دارد، انتخاب نام دقیق برای این گونه های جدید هیجان انگیز بود. این مطالعه تازه شروعی برای شناخت این گروه از زنبورهاست و این مسیر نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. سایر گونه‌های ناشناخته زنبور عسل جمع‌آوری شده‌اند و بسیاری از آنها در کشوهای موزه منتظر هستند تا فرآیند شناسایی آغاز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اطلاعات کمی در مورد زیست شناسی این زنبورها وجود دارد، گفت: ما می دانیم که آنها در گال ها زندگی می کنند، اما هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که نمی دانیم به عنوان مثال این زنبورها چگونه از محتویات گال خود استفاده می کنند به عنوان غذا؟ ما باید ببینیم که گونه جدید چگونه برای مطالعات کشف گونه های آینده و مطالعه خود زنبورها مفید خواهد بود.

منبع: scitechdaily

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما