bato-adv

بیماری تیروئید چشمی یک اختلال سیستم ایمنی است. در افراد مبتلا به این بیماری، سیستم ایمنی بدن به درستی کار نمی کند و باعث التهاب می شود و باعث تورم عضلات و بافت های اطراف چشم می شود.

به گزارش وب ام دی بیماری تیروئید چشمی یک اختلال سیستم ایمنی است. در افراد مبتلا به این بیماری، سیستم ایمنی بدن به درستی کار نمی کند و باعث التهاب می شود و باعث تورم عضلات و بافت های اطراف چشم می شود.

بیماری تیروئید چشمی می تواند علائم زیادی ایجاد کند. برخی خفیف هستند، برخی جدی تر. بسیاری از اوقات چشمان شما خشک می شوند. ممکن است تورمی داشته باشید که بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. نادر است، اما ممکن است بینایی خود را نیز از دست بدهید.

درمان هایی وجود دارد که می تواند علائم شما را کاهش داده و بینایی شما را حفظ کند. ممکن است در مورد بیماری چشمی تیروئید به نام افتالموپاتی گریوز، اربیتوپاتی گریوز یا بیماری چشم گریوز شنیده باشید، اما این اصطلاحات دیگر استفاده نمی شوند.

چه چیزی باعث بیماری تیروئید چشمی می شود؟

سیستم ایمنی شما از شما در برابر میکروب ها و سایر مواردی که می توانند شما را بیمار کنند محافظت می کند. در بیماری تیروئید چشمی، بدن شما بافت داخل و اطراف چشم را با یک مهاجم خارجی اشتباه می گیرد. سپس سیستم ایمنی بدن شما سلول هایی به نام آنتی بادی را می فرستد که به چربی، ماهیچه و سایر بافت های داخل و اطراف چشم شما حمله می کند.

کارشناسان نمی توانند به طور قطعی بگویند چه چیزی باعث این پاسخ ایمنی در برخی افراد می شود. اما محققان هنوز در حال بررسی همه علل هستند.

عوامل خطر بیماری تیروئید چشمی

این وضعیت معمولاً در افرادی رخ می دهد که هورمون تیروئید بیش از حد یا پرکاری تیروئید دارند. اگر تیروئید کم کاری داشته باشید، به ندرت ممکن است این اتفاق بیفتد. همچنین، در موارد نادر، حتی اگر سطح تیروئید شما نرمال باشد، می توانید به این وضعیت مبتلا شوید.

ارتباط آن با بیماری گریوز چیست؟

بیماری گریوز یک اختلال سیستم ایمنی است که باعث می شود بدن به غده تیروئید حمله کند. این حمله بدن شما را تحریک می کند تا هورمون تیروئید اضافی تولید کند.

بیماری گریوز باعث بیماری تیروئید چشمی نمی شود، اما این دو وضعیت تقریباً به طور همزمان رخ می دهند. این اختلالات ممکن است با هم رخ دهند زیرا بافت اطراف چشم ممکن است پروتئین هایی مشابه نوع غده تیروئید شما داشته باشد. اگر به بیماری گریوز مبتلا هستید، برخی از عوامل خطر دیگر ممکن است احتمال ابتلا به بیماری چشم تیروئید را افزایش دهند:

دود
جنسیت زن
عوامل ژنتیکی خاص
شما تحت درمان با ید هستید

بیماری تیروئید چشمی چه تاثیری بر چشم دارد؟

این عارضه می‌تواند باعث تورم چشم‌های شما شود، زیرا بیشتر بر مدارهای ناحیه جمجمه که کره چشم‌ها در آن قرار دارند تأثیر می‌گذارد. سلول‌های ایمنی می‌توانند باعث التهاب شوند که باعث می‌شود ماهیچه‌ها، چربی و سایر بافت‌های ناحیه منبسط شوند.

اگر تورم زیاد باشد، ممکن است نتوانید چشمان خود را به طور کامل ببندید.

همچنین ممکن است علائم دیگری مانند:

قرمزی در سفیدی چشمان شما
می سوزد انگار کثیفی در چشمان شماست
درد و فشار
چشم های خشک یا آبریزش
دوبینی
حساسیت به نور

آیا می توان از بیماری تیروئید چشم پیشگیری کرد؟

معمولا هیچ کاری نمی توانید برای پیشگیری از بیماری چشم تیروئید انجام دهید.

اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پرتودرمانی با ید رادیواکتیو، درمانی برای پرکاری تیروئید، ممکن است بیماری چشم را بدتر کند. اگر به این بیماری چشمی مبتلا هستید و به این نوع درمان نیاز دارید، ممکن است پزشک به شما یک استروئید به نام پردنیزون نیز بدهد که می تواند به کنترل بیماری کمک کند.

این بیماری چقدر طول می کشد؟

این بیماری در هر فرد متفاوت عمل می کند. ممکن است التهابی داشته باشید که از 6 ماه تا 2 سال طول بکشد. حتی پس از فروکش کردن تورم می تواند اثرات ماندگاری بر روی چشمان شما بگذارد.

درمان بیماری تیروئید چشمی

علائم شما ممکن است خود به خود از بین برود، اما پزشک ممکن است داروهایی مانند استروئیدها را تجویز کند یا درمان های خانگی را برای کمک به کاهش تورم و تسکین چشم ها توصیه کند. در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. درمان بیماری تیروئید چشمی با درمان بیماری گریوز متفاوت است. مشکلات چشمی شما حتی پس از درمان تیروئید ممکن است رخ دهد.

برای دستیابی به بهترین نتایج، باید با تیمی از پزشکان مانند:

پزشک مراقبت های اولیه
یک متخصص مراقبت از چشم (چشم پزشک یا اپتومتریست)
پزشک اختلالات سیستم هورمونی (متخصص غدد درون ریز)
مشاور سلامت روان

آیا بیماری تیروئید چشمی باعث نابینایی می شود؟

اکثر افراد فقط علائم خفیف دارند، اما حدود 3 تا 5 درصد از افراد مبتلا به بیماری چشم تیروئید مشکلات جدی دارند که ممکن است شامل از دست دادن بینایی باشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما