در بسیاری از ادیان، علاوه بر وجود نیروها و خدایان خوب، نمادهایی از شر و گناه نیز وجود دارد که بر زندگی افراد تأثیر می گذارد. «شیطان» نماد شر و گناه است که می‌کوشد مردم را از راه راست منحرف کند.

به گزارش روزیاتو، در ادیان و مذاهب مختلف شخصیت هایی شبیه به شیطان وجود دارند که با استفاده از وسوسه، گمراهی و ترس، افراد را به گناه سوق می دهند.

در زیر به برخی از این شخصیت های شیطانی در ادیان مختلف خواهیم پرداخت.

مارا – بودیسم

در بودیسم، مارا به عنوان نماد امیال و امیال ناپایدار شناخته می شود. ماری با حضور خود بودا را از مسیر روشنگری منحرف می کند و با فرستادن سه دخترش به نام های «تشنگی، میل و لذت» سعی در اغوای او دارد.

Emma-O – بودیسم ژاپنی

معادل شیطان در ادیان مختلف جهان; زرتشت

در بودیسم ژاپنی، شخصیت اما-و (Emma-ō) به عنوان خدای مرگ و قاضی ارواح در جهنم شناخته می شود. او با داشتن توانایی دیدن عیوب عمیق و گناهان پنهان افراد، به کمک دو سر جدا از بدن، گناهان ارواح را بررسی کرده و به مکان مناسبی در عالم مردگان می فرستد.

هادس – اساطیر یونانی

معادل شیطان در ادیان مختلف جهان; زرتشت

در اساطیر یونان، هادس به عنوان خدای عالم اموات و سرزمین مردگان شناخته می شود. اگرچه هادس با مفهوم شیطان در مسیحیت و اسلام متفاوت است، اما به نوعی او نزدیک ترین شخصیت به مفهوم شر است. در حالی که هادس معمولا در عالم اموات می ماند، در داستانی معروف به سرزمین مردان می آید و پرسفونه را می رباید تا با او ازدواج کند.

اهریمن – زرتشت

معادل شیطان در ادیان مختلف جهان; زرتشت

در آیین زرتشتی، یکی از قدیمی ترین ادیان جهان، شخصیت اهریمن، نماد شر و تاریکی، در مقابل اهورامزدا، خدای خیر و روشنایی قرار دارد. این دو نیرو پیوسته در حال جنگ هستند و این جنگ در جهان زرتشتی یک اصل موازنه تلقی می شود. برخی معتقدند مفهوم شیطان در ادیان ابراهیمی تحت تأثیر اهریمن در آیین زرتشتی شکل گرفته است.

آنوبیس و اوزیریس – مصر باستان

معادل شیطان در ادیان مختلف جهان; زرتشت

در مصر باستان وظایف مربوط به دنیای مردگان و ارواح حاکم بین خدایان مختلف مشترک بود. اوزیریس، خدای عالم اموات، قاضی روح مردگان است و توث، خدای نظم و هرج و مرج به او کمک می کند. آنوبیس، خدایی با چهره شغالی، نقشی مشابه دارد و روح های گمشده را در عالم اموات هدایت می کند.

جن – اسلام

معادل شیطان در ادیان مختلف جهان; زرتشت

جن در اسلام ارواح نامرئی هستند که می توانند نقش های مختلفی ایفا کنند. برخی از شیاطین شرور هستند و به مردم آسیب می رسانند. شیطان در میان جنیان به عنوان موجودی خبیث شناخته می شود که مردم را به گناه تشویق می کند و هدفش اغوا و گمراهی مردم است.

ملک طاووس – یزدی

معادل شیطان در ادیان مختلف جهان; زرتشت

ملک طاوس در دین یزیدی به فرشته ای معروف است که از بهشت ​​طرد شده و سپس بخشیده شده است. به عنوان نمادی مقدس و خیرخواهانه پرستش می شود. این اعتقاد در میان ایزدی ها باعث شده است که برخی از مسلمانان آنها را «شیطان پرستان» بنامند.

یاما – هندوئیسم

معادل شیطان در ادیان مختلف جهان; زرتشت

در آیین هندو، یاما به عنوان خدای مرگ و قاضی ارواح شناخته می شود. او اولین کسی بود که مرد و به همین دلیل راهی برای مردن و زندگی مردم پس از مرگ ایجاد کرد. یاما با دو سگ چهارچشم و طناب و گرز خود، ارواح را به عالم اموات می برد و آنها را قضاوت می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما