کشک سیب یا کشک سیب زمینی یک غذای کرمانی ساده و یک گزینه عالی و متفاوت برای یک کشک نونی و یک غذای بدون گوشت برای شام یا نهار است.

به گزارش ایرنا، سس سیب در واقع یک غذای کرمانی است و طرز تهیه آن شبیه کشک بادمجان است با این تفاوت که به جای بادمجان از سیب زمینی استفاده می شود.

قاتوق کشک سیب یکی دیگر از انواع این غذا است. در این مطلب طرز تهیه پوره سیب کرمان را به ۲ روش بی نظیر به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه سس سیب ساده

سیب زمینی: 3 عدد سیب زمینی بزرگ

سیر: 5 حبه

کشک: لیوان فرانسوی با 2/3 دسته

پیاز: 3 عدد

گردوی خرد شده: 1/3 فنجان فرانسوی

نعنا خشک: 2 قاشق غذاخوری

زردچوبه: نصف قاشق چایخوری

فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

روغن محلی: 4 قاشق غذاخوری

زمان آماده سازی مواد: 45 دقیقه

زمان لازم برای پخت سس سیب: 30 دقیقه

مراحل طرز تهیه پنیر و سیب کرمان برای گیاهخواران

اگر عاشق غذاهایی مانند کشک بادمجان هستید، احتمالاً طعم کشک سیب را نیز دوست دارید. برای تهیه لایه سیب زمینی مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله 1: سیب زمینی ها را آماده کنید

در اولین مرحله از تهیه پوره سیب کرمانی سیب زمینی ها را بشویید تا گرده های آنها گرفته شود. سیب زمینی ها را داخل قابلمه بریزید و روی آنها 2 لیوان آب بریزید. قابلمه را روی آتش بگذارید و بگذارید آب بجوشد. درب قابلمه را ببندید روی حرارت متوسط ​​بگذارید سیب زمینی ها 45 دقیقه روی آتش بمانند و بجوشانند. همچنین می توانید سیب زمینی را بخارپز کنید.

مرحله دوم: سیب زمینی ها را له کنید

بعد از اینکه سیب زمینی ها را با چنگال تست کردید و دیدید کاملا نرم شده اند از قابلمه خارج کنید و بگذارید خنک شوند. سپس سیب زمینی ها را پوست بگیرید و با چرخ گوشت خرد کنید. می توانید سیب زمینی ها را با قسمت درشت رنده رنده کنید. سیب زمینی ها را کنار بگذارید. پیاز و سیر را پوست بگیرید. پیازها را ریز خرد کنید. می توانید سیر را نیز رنده کنید. گردو را هم خرد کنید.

مرحله 3: سیر، پیاز و گردو را سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه سس سیب کرمانی، در تابه ای مقداری روغن یا کره محلی بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا روشن و طلایی شود. سپس سیر را اضافه کنید. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کرده و تفت دهید. بعد از یک دقیقه گردوی خرد شده را اضافه کنید. نعنای خشک را حدود یک دقیقه تفت دهید. 1/3 از مواد را از تابه خارج کرده و برای تزئین کنار بگذارید.

مرحله 4: کشک و سیب زمینی را اضافه کنید

در همین حین پنیر کشک را با نصف لیوان آب جوش رقیق کرده و به تابه اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید. اجازه دهید کشک شروع به جوشیدن کند. پوره سیب زمینی ها را داخل تابه بریزید و مخلوط کنید تا گلوله یا نازک نشوند. تابه را به مدت 20 دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید کشک و سیب زمینی غلیظ شود.

مرحله 5: سس سیب را سرو کنید

وقتی کشک و سیب ریخت، ظرف را با نمک و فلفل اندازه کنید و در صورت لزوم کشک بیشتری اضافه کنید. بعد از 5 دقیقه دیگر، غذا را در بشقاب سرو قرار دهید. کشک و سیب را با پیاز داغ، نعنا داغ، سیر داغ و گردوی تفت داده شده تزیین کنید. می توانید مقداری کشک در کنار غذا بگذارید یا روی غذا بریزید. کشک و سیب زمینی کرمانی را می توانید گرم و سرد سرو کنید. برای نوشیدن!

طرز تهیه کیک کشک و سیب

«کشک و سیب قاطق» نیز نوعی دیگر از کشک و سیب کرمانی است که به روشی مشابه پخته می شود. این غذا در شهر بافت استان کرمان طرفداران زیادی دارد و بافتی ها به این ترتیب سس سیب را تهیه می کنند. برای تهیه لایه کشک و سیب باید 3 عدد سیب زمینی را بجوشانید و له کنید. در ظرفی دیگر به ترتیب 3 قاشق غذاخوری پیاز داغ، 1 قاشق غذاخوری سیر داغ، 2 قاشق غذاخوری شوید خشک، 1/3 قاشق چایخوری زردچوبه و 1 قاشق غذاخوری آرد گندم را در روغن یا کره تفت دهید.

سپس ۱ لیوان کشک را رقیق کرده و به غذا اضافه کنید. برای آبرسانی مجدد به سیب زمینی ها، آنها را با 1 فنجان آب سرد مخلوط کنید. بعد از به جوش آمدن کشک، سیب زمینی های رقیق شده را به قابلمه اضافه کنید و 40 دقیقه تفت دهید تا غذا پخته شود. نمک و فلفل را اندازه کنید و قطوق را با کشک و سیب را با نان یا به عنوان پیش غذا سرو کنید.

نکاتی برای درست کردن پوره سیب زمینی

برای اینکه طعم پوره سیب زمینی لذیذ شود، سیب زمینی ها را در حین آب پز کردن پوست کنده یا خرد نکنید. زیرا آب به داخل بافت سیب زمینی نفوذ می کند و نشاسته سیب زمینی حذف می شود. در نهایت طعم سیب زمینی آبدار است. بهترین راه این است که سیب زمینی ها را بخارپز کنید.

بسته به نوع کشکی که برای تهیه سس سیب استفاده می کنید مقدار نمک را کم یا زیاد کنید. فراموش نکنید که در مرحله آخر و 5 یا 10 دقیقه بعد از اضافه کردن کشک نمک را اضافه کنید. زیرا ممکن است پیمانه از دستتان برود و غذایتان شور شود.

هر چه مقدار پیاز داغ و نعنا داغ بیشتر باشد، پوره سیب زمینی خوشمزه تر خواهد بود.

مقداری کشک، پیاز داغ و نعناع داغ روی غذا بریزید تا روی پوره سیب زمینی تزیین شود یا آن را با مقداری غذای کشک سرو کنید تا در صورت نیاز کشک بیشتری به غذا اضافه شود.

استفاده از روغن محلی در تهیه پوره سیب زمینی طعم آن را بیشتر می کند. اما اگر روغن محلی یا روغن کرمانشاهی ندارید می توانید از کره حیوانی یا گیاهی استفاده کنید.

سیب زمینی روغن زیادی جذب می کند، مواظب باشید روغن زیاد مصرف نکنید.

نعناع، ​​گردو و سیر از جمله موادی هستند که با سرخ شدن در حرارت و روغن خیلی سریع می سوزند. مراقب باشید به محض سرخ شدن، حرارت را خاموش کنید، زیرا سوختن آنها مستقیماً بر طعم غذا تأثیر می گذارد و غذای شما را تلخ می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما