به گزارش مانیبان، شاخص های پولی همچنان در حال افزایش هستند. نرخ دلار آزاد از 26 فروردین امسال زیر حداکثر قیمت 67 هزار تومان و تا 57 هزار تومان معامله شد. در مورد چشم انداز بازار ارز گمانه زنی های مختلفی وجود دارد. اما می توان گفت که آینده بازار به آینده ریسک های سیاسی بستگی دارد.

نرخ ارز شاخص های پولی از سقف سالانه فراتر رفت. بازیگران بازار ارز تهران در روزهای اخیر شاهد افزایش فشار خرید از سوی افراد جامعه بوده اند. به گفته کارشناسان، ریسک‌های سیاسی مربوط به درگیری‌های نظامی در منطقه همچنان موتور محرکه اصلی نرخ ارز است. با تشدید درگیری ها و احتمال گسترش آنها، انتظارات تورمی در جامعه به طور کلی افزایش یافته است و مردم دارایی های خود را به بازارهایی مانند ارز و طلا منتقل می کنند تا ریسک را کاهش دهند. با افزایش تقاضا، ارزش شاخص ها افزایش می یابد. در آخرین روزهای هفته گذشته قیمت دلار آزاد با عبور از مرز 67 هزار تومان رکورد قیمت خود را افزایش داد.

سقف سالانه و تاریخی قبض آمریکا 67000 تومان در 26 است فروردین ماه جاری بود. در آن زمان درگیری موشکی ایران و رژیم صهیونیستی دلیل رشد نرخ ارز بود. بررسی نمودار قیمت این ارز نشان می دهد که پس از رسیدن دلار به رقم ذکر شده در فروردین ماه، روند به سرعت تغییر کرد و شاخص نرخ ارز دوباره حدود 10 کانال یعنی 57 هزار تومان کاهش یافت. اما اکنون به نظر می رسد که قطار صعودی نرخ ارز فعلا متوقف نمی شود. سوالی که مطرح می شود این است که سقف قیمتی احتمالی دلار کجاست؟ در پاسخ به این سوال، تحلیلگران بر این باورند که چشم انداز بازار ارز تا حد زیادی به چشم انداز تنش های منطقه ای بستگی دارد. پس از عملیات موشکی واد صادق 2، سران رژیم صهیونیستی ایران را تهدید کردند.

تهدیدهایی که عموماً بر نفت و تأسیسات هسته ای متمرکز بود. از سوی دیگر مقامات کشور به این تهدیدات واکنش جدی نشان دادند و از پاسخ قاطع تری ایران در صورت هرگونه اقدام اسرائیل صحبت کردند. در نتیجه موارد ذکر شده، برخی فعالان بازار از محیط پرخطر استفاده می کنند و نرخ های شاخص را افزایش می دهند. در مجموع، نتایج اخبار و تحلیل‌ها نشان می‌دهد در صورت کنترل واکنش احتمالی رژیم صهیونیستی، احتمال آزادسازی ناگهانی ریسک‌ها در بازار وجود دارد و سرما به معاملات پولی نفوذ می‌کند. اما از سوی دیگر در صورت ادامه این مشکلات اولین مقاومت نرخ دلار در مسیر صعودی کانال 70 هزار خواهد بود.

در معاملات روزهای پایانی هفته گذشته دلار آزاد با 1800 تومان افزایش نسبت به نرخ روز قبل 68550 تومان فروخته شد. یورو نیز با رشد 1600 تومانی به قیمت 73 هزار و 800 تومان معامله شد. اما این در حالی است که با انتشار خبر ضرب سکه طلای جدید تاریخ دار از سوی بانک مرکزی، بخشی از حباب قیمت بخش های مختلف ارز کاهش یافته است. هر قطعه سکه طلای طرح جدید نیز روز پنجشنبه در بازار شب با 970 هزار تومان افت نسبت به قیمت روز گذشته 54 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما