در دهه گذشته، تامین مالی جمعی در سراسر جهان افزایش یافته است یکی این به وسیله ای برای جذب سرمایه برای پروژه های نوآورانه، مشاغل و حتی پروژه های غیرانتفاعی تبدیل شده است. این روش فرصت جذب سرمایه از طیف وسیعی از افراد را فراهم می کند و در سال های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

بازار سرمایه‌گذاری جمعی در ایران در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و به بستری مهم برای شرکت‌ها تبدیل شده است. این روش تامین مالی با الهام از مدل های موفق جهانی، با ایجاد شفافیت به دنبال جایگزینی مطمئن برای روش های تامین مالی غیررسمی و پرخطر در کشور است. این مدل تامین مالی که به شرکت ها و کارآفرینان اجازه می دهد سرمایه مورد نیاز خود را از طیف وسیعی از افراد به دست آورند، جایگزینی مطمئن و شفاف برای روش های تامین مالی غیررسمی است. آمارها نشان می دهد که بازار سرمایه گذاری جمعی در ایران در سال 1402 از مرز 3.5 همات (هزار میلیارد تومان) گذشت و در سال گذشته بیش از 320 پروژه با موفقیت سرمایه مورد نیاز را جذب کردند.

از سال ۲۰۱۹، با راه‌اندازی پلتفرم‌های تامین مالی جمعی در ایران، شرکت‌ها و کارآفرینان راهی جدید و روشن برای جذب سرمایه داشتند. با این حال، برخلاف تصور عموم، تامین مالی جمعی به عنوان جایگزینی برای بورس و سیستم بانکی تلقی نمی شود، بلکه به عنوان رقیبی قوی برای روش های تامین مالی غیررسمی و منابع مالی غیرشفاف تلقی می شود.

روش‌های غیررسمی که شامل فعالیت‌هایی مانند اخذ سرمایه از افراد و گروه‌های غیررسمی یا حتی اخذ وام‌های کلان از افراد و سرمایه‌گذاران خصوصی است، مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم شفافیت، بالا بودن نرخ سود و… دارد. نبود ضمانت های قانونی وجود دارد. بسیاری از کارآفرینان و شرکت ها به دلیل محدودیت اعتباری یا بوروکراسی اداری در بانک ها به این روش ها متوسل می شوند. با این حال، تامین مالی جمعی به عنوان یک گزینه جدید به دنبال کاهش این وابستگی و ارائه یک گزینه تامین مالی شفاف، سریع و در دسترس است. دلیل این شفافیت، نظارت شرکت بورس ایران بر بسترهای تامین مالی جمعی است. به این ترتیب کلیه مجوزهای فعالیت این پلتفرم ها توسط صرافی ایران صادر شده و تابع مقررات رسمی هستند. این نظارت قانونی توسط بورس ایران که تا پایان پروژه و بازگشت سرمایه به سرمایه گذاران ادامه دارد، موجب افزایش اعتماد سرمایه گذاران و کاهش ریسک برای کارآفرینان می شود.

بسترهای تامین مالی جمعی با ارائه راهکارهای مبتکرانه شفافیت مالی، فرصت جذب سرمایه از تعداد زیادی از افراد را فراهم می‌کنند و فرآیند ارزیابی و انتخاب پروژه‌ها توسط ارزیابان حرفه‌ای و گروه‌های کاری متخصص انجام می‌شود و در نتیجه اعتماد عمومی افزایش می‌یابد.

به عنوان مثال، یک پلت فرم تامین مالی جمعی چرخ کارناک با استفاده از مدل هایی مانند ایجاد واقعیت نمایش و نمایش برنامه های کارآفرینان برای جذب سرمایه در گردش، علاوه بر جذب سرمایه، به فرهنگ سازی نسبت به تامین مالی جمعی کمک می کند. چنین فرآیندهایی علاوه بر شفافیت و جلب اعتماد عمومی، به توسعه بنگاه ها کمک می کند و نقش موثری در ارتقای کارآفرینی و نوآوری ایفا می کند.

به طور خلاصه: تامین مالی جمعی با کاهش موانع مالی و تضمین شفافیت بیشتر، به شرکت ها امکان دسترسی به منابع مالی را می دهد. در عین حال، نشان دهنده رقابت جدی با روش های غیررسمی است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما