به گزارش مانیبان، یکی از اعضای کانون انبوه سازان مسکن گفت: عدم پرداخت تسهیلات ساخت و ساز از سوی بانک ها موجب تمدید مهلت اجرا و توقف پروژه های نهضت ملی مسکن شده است.

قانون جهش تولید مسکن در سال 1400 تصویب شد و بر اساس آن بانک ها باید 20 درصد تسهیلات خود را به حوزه املاک اختصاص دهند، اما متأسفانه شاهدیم که پس از گذشت سه سال و حتی با دستور رئیس جمهور در جلسات برگزار شد. شورای عالی مسکن تعداد کمی از بانک ها به این تعهدات عمل کرده و قانون را اجرا کرده اند. در صورت عدم تخصیص منابع مالی لازم به پروژه‌ها، مدت زمان اجرای پروژه‌ها افزایش می‌یابد و بخش زیادی از پروژه‌ها با تأخیر مواجه می‌شوند و در نتیجه قیمت کل واحدها افزایش می‌یابد.

در همین رابطه غلامی از اعضای کانون انبوه سازان مسکن کشور اعلام کرد که بخش بزرگی از سازندگان و انبوه سازان به دلیل عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها دیگر انگیزه ای برای ادامه کار ندارند. و این باعث شده که پروژه های بیشتری راه اندازی نشود. وی گفت: حدود 100 هزار طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف در حال اجراست اما به دلیل اینکه منابع مالی لازم از جمله 550 میلیون تومان پرداخت نمی شود. ، روند اجرا کند شده است.

عضو کانون انبوه سازان مسکن کشور یادآور شد: قانون برای بانک هایی که در این زمینه همکاری نمی کنند جرایم پیش بینی شده است اما باید تلاش کنیم تا این جرایم اجرایی شود و مبالغ آن به صندوق ملی مسکن واریز شود.

وی با اشاره به اینکه قانونگذار جرایم این حوزه را باید به صندوق ملی مسکن واریز کرد، گفت: در دو سال و نیم گذشته میزان این جرایم به بیش از 300 میلیارد تومب رسیده است.

وی تصریح کرد: عملیاتی نشدن این جرایم موجب می شود قانون مذکور از انسجام لازم برخوردار نباشد. در این زمینه انتظار می رود سازمان امور مالیاتی نسبت به جمع آوری جرایم اقدام کند و دستگاه های کنترلی نیز بر این موضوع نظارت داشته باشند.

غلامی با اشاره به اینکه قدرت خلق پول بزرگترین قدرت اقتصادی است که دولت به بانک ها داده است و همانطور که مشاهده می شود بسیاری از بانک هایی که از پرداخت تسهیلات خودداری می کنند بانک های خصوصی هستند، گفت: نظارت لازم در این زمینه انجام می شود. باید نهادهای نگهبانی وجود داشته باشند تا این نقدینگی را به سمت اهداف تولید هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن از رونق، رکود و نوسانات دوره گذشته آسیب دیده است، گفت: اکنون شاهد عمیق ترین رکود در بازار مسکن در دهه های اخیر هستیم که باعث کاهش ساخت و ساز مسکن شده است. به حداقل برسد. یکی یکی از دلایل اصلی آن عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها است.

وی افزود: برای توسعه بازار املاک باید مشوق ها و تسهیلات مالیاتی برای سازندگان حرفه ای در نظر گرفته شود و از سوی دیگر با ابزارهای مالی از ورود موقت افراد و سازندگان به این صنعت جلوگیری شود.

وی گفت: درخواست از وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک ها و هدایت منابع به این بخش می تواند مدت و هزینه مسکن را کاهش دهد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما