متخصصان تغذیه بر این باورند که حذف کامل شکر از رژیم غذایی، درست مانند مصرف زیاد آن، می تواند عواقب جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد. زنده باد تعادل و اعتدال!

به گزارش جام جم، به قول قدیمی ها: نه افراط، نه افراط! خوردن شکر با هر فنجان چای در روز، ترکیب چای شیرین با صبحانه، مصرف انواع شکلات، خوردن انواع شیرینی و کیک در مناسبت ها و شادی های خاص و …. قندهای مصنوعی و مضر در حال حاضر تبدیل به قند شده اند. عادات زندگی ما و بیماری های مختلف که سلامت ما را تهدید می کند و آسیب جدی به سلامت بدن ما وارد می کند. پس طرف دیگر ماجرا چیست؟

متخصصان تغذیه بر این باورند که حذف کامل شکر از رژیم غذایی، درست مانند مصرف زیاد آن، می تواند عواقب جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد. زنده باد تعادل و اعتدال! اگر از علاقه مندان به فضای مجازی و ورق زدن توییت های کاربران هستید، حتما بیش از یک بار با کلمه کلیدی «حذف شکر» برخورد کرده اید، گاهی علمی، گاهی شوخی؛ ترند «شکر را از رژیمم حذف کردم» به قدری در بین مردم محبوب شد که کم کم برای کاربران به یک شوخی تبدیل شد و از عبارت «شکر حذف کن» برای اهداف طنز استفاده کردند. اما سوال اینجاست که آیا حذف شکر که به یکباره تبدیل به یک رژیم غذایی محبوب در جامعه شده است واقعا کاربردی و مفید است؟ اگرچه این رویه در بین مردم رواج یافته است، اما به نظر می رسد مسیر این رژیم به سرانجام خوبی نخواهد رسید.

کارشناس غیر متخصص!

این روزها اخبار منتشر شده دیگر منبع چندان موثقی ندارد. فلان کانال، فلان گروه و فلان شخص می تواند منبع آخرین اخبار باشد، اما هیچکس نمی داند این خبر چقدر می تواند واقعی و واقعی باشد. یک نمونه از آن ترویج سبک زندگی حذف شکر است که به سادگی دهان به دهان گسترش یافت و الگویی برای نشان دادن سبک زندگی سالم و تغذیه سالم شد. در حالی که باید به حرف متخصصان تغذیه گوش داد تا ببیند کسانی که تخصص سلامتی ندارند چه تهدیدی برای افراد نیمه دانا می توانند داشته باشند: “حذف کامل قند را می توان با چنین هدف خوبی اجرا کرد.” مانند کاهش وزن و رسیدن به وضعیت جسمانی بهتر، اما حقیقت این است که حذف کامل قند از رژیم غذایی اقدامی غیراصولی و خطرناک است. مریم عمادی مشاور تغذیه و رژیم درمانی در این باره می گوید: بدیهی است که مصرف زیاد قند و شکر عوارض منفی مانند چاقی و دیابت، پیری زودرس و افزایش احتمال آلزایمر را به همراه دارد، اما همه چیز خوب است. این نیاز به تعادل و حذف قند دارد.” هیچ استثنایی برای این وضعیت وجود ندارد!”

این شکر نیست. آن آب نبات!

مسئله این است که حذف کامل شکر از رژیم غذایی ما به هیچ وجه امکان پذیر نیست. چرا چون بسیاری از غذاهایی که مصرف می کنیم حاوی قندهای طبیعی هستند که برای بدن ضروری هستند و نباید حذف شوند: «در واقع برای داشتن سبک زندگی سالم و اندامی متناسب، ابتدا باید شکر را بشناسیم و بدانیم که شکر فقط شکر محدود می شود و نه شکلات… از میوه تا نان.» و لبنیات نیز حاوی قندهای طبیعی هستند که نباید حذف شوند. عمادی معتقد است حذف قندهای طبیعی از رژیم غذایی برای کاهش وزن ممکن است به هدفش برسد، اما آسیب های دیگری نیز برای سلامتی بدن به همراه دارد.

میوه ها، نان، لبنیات و غیره را از سفره خود حذف کنید. تصور کنید که حذف شده است. در واقع فروکتوز موجود در میوه ها که سرشار از مواد مغذی و ویتامین هستند و لاکتوز موجود در لبنیات که به شکل قند در بدن ظاهر می شوند، نیازها و نیازهای بدن و رفع آنها هستند؟ به معنای حذف قند نیست. به طور دقیق تر، قند مضری که به صورت چای و میان وعده عصرانه و دسر وارد رژیم غذایی ما می شود باید حذف شود.

یک رژیم غذایی آگاهانه

اما سوال اینجاست؛ اگر همراه چای قند و شکر باشد چه اتفاقی می افتد؟ انواع میوه های خشک مانند توت فرنگی، کشمش و انجیر! در واقع میوه های خشک و خشکبار و همچنین چای همان توصیه های آگاهانه و علمی است که می تواند قند مصنوعی را از بین ببرد و قند طبیعی مورد نیاز بدن را به فرد برساند. با این حال، در رژیم غذایی حذف شکر، همین میوه خشک نیز به عنوان منبع قند حذف می شود و عملاً بخش زیادی از نیازهای بدن نادیده گرفته می شود. قندهای مصنوعی برای آنها

به نظر می رسد برای خلاص شدن از شر قند باید با متخصص تغذیه مشورت کرد و با در نظر گرفتن شرایط بدنی منحصر به فرد هر فرد، از استثنائات و الزامات آن آگاه بود. واضح است که گفتن «شکر از زندگیت را حذف کن» از یک فرد، سایت یا گروه در شبکه های اجتماعی نمی تواند از نظر سبک زندگی ما درست باشد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما