پونک باستان به دو روستای ده بالا و ده باجون تقسیم می شد. در گذشته به دلیل بارش باران و برف و صعب العبور بودن جاده ها دسترسی به چند مسجد، مدرسه و حمام دشوار بوده است. به همین دلیل در هر محله با کمک خیرین و اهالی مسجد یا حمام برای رفع نیاز ساخته شد.

به گزارش همشهری آنلاین، کوچکترین و قدیمی ترین مسجد محله پونک، مسجد حضرت رقیه (س) نام دارد که بیش از دو قرن قدمت دارد. این مسجد در ابتدای لین اول پونا و در قلب منطقه پونک واقع شده است. نکته قابل توجه و ویژه مسجدی که ذکر کردیم مدیریت آن با همت بانوان محله است. مسجدی ساده بدون گنبد و گلدسته و با مساحتی کمتر از بیست متر مربع در قلب محله پونک.

مسجد حضرت رقیه (س) مسجد بانوان است و ورود مردان به آن ممنوع است. زنان محله حامیان اصلی این مسجد هستند. این مسجد در هر ساعت از شبانه روز پذیرای مردم است و کلیه امور مذهبی و فرهنگی مانند آموزش قرآن و تلاوت دعا در آن انجام می شود.

معصومه پونکی از اهالی قدیمی پونک در مورد مسجد حضرت رقیه (سلام الله علیها) می گوید: مساجد قدیمی پونک با کمک اهالی و خیرین محل، اما با حضور پرهیزگاران ساخته شده است. همسر عبدالحسین فرمانفرما، یکی از صاحبان ثروتمند قاجار، در توسعه و ساخت حسینیه و مساجد مشارکت داشته است.

ورود مردان به این مسجد ممنوع است

چراغ این مسجد کوچک بیش از صد سال است که به عشق مردم می سوزد. مسجد به دلیل کهولت سن و نیاز به بازسازی چندین سال تعطیل شد، اما با همت سرکار خانم عزت پونکی و خیرین محل، چراغ های مسجد روشن شد و فعالیت های مذهبی در آن از سر گرفته شد.

پونکی که هم اکنون در مسجد حضرت رقیه به تدریس قرآن و نهج البلاغه می پردازد، می گوید: «مرحوم رمضانعلی پدربزرگ مادرم بود که یک زمین بزرگ در انتهای محله داشت. سمت راست کشور را به پسرش محمد حسن و سمت چپ را به محمد حسین داده بود. در بین این دو قسمت، مسجدی در زمین کوچکی ساخته شد که به آن مسجد حضرت رقیه (س) می گفتند. مساحت مسجد حدود 20 متر مربع است و افتتاح شده است. مسجد نه چاه داشت و نه لباسشویی. سی و پنج سال پیش پدربزرگم مرحوم محمدحسین پونکی بخشی از خانه خود را وقف ساختن آب انبار و وضوخانه مسجد کرد.

ورود مردان به این مسجد ممنوع است

مسجد حضرت ابوالفضل (ع) یکی دیگر از مساجد باستانی منطقه پونک است که چند سال بعد از مسجد حضرت رقیه (س) در روستای بلده پونک ساخته شده است. مردم برای اقامه نماز با هم به این مسجد می روند و در ماه های محرم و صفر در آنجا زیارت عاشورا برپا می شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما