دلال که از گذشته های دور جای خود را بر سر سفره های رنگارنگ مردمان شمالی باز کرده بود، اکنون به دلیل طعم منحصر به فردش به طرفداران بسیاری از مسافران و گردشگران تبدیل شده است.

به گزارش اسنپ فود، با این توضیحات تصمیم گرفتیم در این مطلب توضیح دهیم دلال چیست و چگونه تهیه می شود و دلال شمالی چه کاربردی دارد.

سبزی دلال چیست؟

سبزی شمالی دلال ترکیبی محبوب و منحصر به فرد از گونه های مختلف گیاهی بسیار معطر و خوش طعم است و در اصل متعلق به استان های گیلان و مازندران است. این سوال پیش می‌آید که ترکیبات شگفت‌انگیز سبزی دلال چیست که در ابتدا تا این حد محبوب شد؟ این نمک سبز شمال معمولاً حاوی مخلوطی از سبزیجات مختلف مانند نعناع، ​​کوتکوتو، گشنیز، جعفری، آویشن و ارس است و معمولاً مقدار نعنا و گشنیز بیشتر از سایر مواد است.

البته ممکن است ترکیب دلار بسته به هر منطقه و به خصوص سلیقه مردم کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی افراد دوست دارند هنگام تهیه دلار از حبه، سیر تازه یا برگ سیر، تره فرنگی، شوید، بوانجیر، پنج انگشت و حتی گلپر استفاده کنند. اگرچه برخی از این سبزی ها در شهرهای دیگر ایران نیز یافت می شود، اما تنوع محلی مناطق شمالی طعم قوی تری دارد و به غذاها جان می بخشد.

لازم به ذکر است که می توان آن را سبزی دلاری نامید. یکی یکی از ادویه های ساده اما فوق العاده جذاب سفره های شمالی است که علاوه بر طعمی منحصر به فرد، به دلیل استفاده از سبزیجات ارزشمند، فواید زیادی برای سلامتی دارد. پس می توان یک بار دیگر از ذائقه شمالی ها برای خلق و تهیه غذاهای خوشمزه و مقوی تشکر کرد.

سبزی دلال چه فایده ای دارد؟

اکنون که می دانیم سبز دلاری چیست، وقت آن است که ببینیم در چه ظروفی می توانیم از آن استفاده کنیم. دلال سبزی شور شمال را می توان با برخی غذاها به خصوص پیش غذا و برخی میوه ها استفاده کرد و طعمی جدید و مطبوع به آنها اضافه کرد. در بخش زیر به مهم ترین زمینه های استفاده از سبزی دلال می پردازیم:

استفاده از سبزیجات سبز با میوه ها

اولین کاربرد خاص دلال، ترکیب آن با گوجه سبز یا آلو است. بیشتر مردم گوجه سبز شور یا آلو ترش می خورند. اما از گذشته های دور رسم بر این بوده که شمالی ها ابتدا گوجه سبز را با سنگ مخصوص و تمیز (مشت سنگ) در ظرفی سفالی به نام نمک یار می شکستند و سپس با دلار می خوردند. البته اثر سنگ آنقدر سبک است که فقط قسمت گوشتی گوجه سبز را خرد می کند و دانه را سالم می گذارد. شاید باورتان نشود، اما در نمک یار که در گویش محلی به آن آلوچه فشکن می گویند، طعم سبزی سبز شمالی با گوجه فرنگی قرمز و سبز خرد شده با خوردن ساده گوجه سبز متفاوت است.

خیار یکی دیگر از میوه هایی است که با دلار عالی می شود. البته دلیل منطقی پشت این ترکیب نهفته است; در حالی که خیار ساختار سردی دارد، دلار ساختار گرمی دارد. بنابراین مصرف این دو غذا در کنار هم ترکیبی را به وجود می آورد که هم خوشمزه است و هم البته بیشتر برای بدن مناسب است. همچنین سبزی دلال را می توان با انواع دیگر میوه ها به ویژه مرکبات نیز میل کرد. برای مثال می توان مصرف دلار را با پرتقال، نارنگی و گریپ فروت بیان کرد. همچنین می توانید میوه های کیوی و سیب را با چند دلار میل کنید و از طعم های جدید لذت ببرید.

کاربرد دلال با غذاها و مواد غذایی

اگر به رستوران های شمالی رفته باشید، حتما سینی کوچکی را دیده اید که با گردو، خیار، سیر ترشی، لوبیا، خاویار شور، ماهی سفید و دلار همراه با کباب ترش یا سایر غذاهای محلی سرو می شود. در واقع مصرف دلار نه تنها در میان میوه ها محبوبیت دارد، بلکه این سبزی خوش طعم با پیش غذا و پیش غذا نیز سرو می شود.

از اینجا، یکی یکی دیگر از کاربردهای رایج دلار در بین اکثر مردم در ماست یا ترکیب منحصر به فرد آن با ماست و خیار است. از طرفی می توانید از دلار با آیران استفاده کنید. در واقع سبزی و نمک موجود در دلال باعث طعم بهتر ماست و دوغ می شود و نیازی به استفاده از نعنا خشک و سایر ادویه ها نیست.

همچنین با کمی سلیقه و اعتدال می توانید سبزی ها را با سس مایونز ترکیب کنید و در برخی سالادها مانند کاهو و سالاد کلم بریزید. البته مصرف کاهو با دلال طرفداران خاص خودش را دارد. علاوه بر این، استفاده از مقدار کمی دلار می تواند طعم و طعم زیتون های ساده و پرورشی را افزایش داده و تنوع خوبی ایجاد کند.

چگونه دلال سبزی درست کنیم؟

دستور تهیه سبزیجات سبز بسیار ساده است و به راحتی می توانید آن را در خانه تهیه کنید. البته همانطور که در بالا اشاره کردیم برای کسب درآمد به چندین نوع سبزیجات نیاز دارید. علاوه بر این، اگر نمی‌خواهید این سبزی را تهیه کنید اما می‌خواهید طعم آن را بچشید، می‌توانید این سبزی کاملاً آماده را از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید.

حالا اگر می خواهید خودتان این سبزی را تهیه کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: ابتدا ریشه ها و ساقه های خیلی درشت سبزیجات را جدا کرده و سپس با دقت بشویید و خشک کنید.

مرحله دوم: حالا باید سبزیجات را خیلی ریز خرد کنید. در روش سنتی سبزیجات را با آسیاب خانگی آسیاب می کنند تا برگ و ساقه سبزی صاف و نرم شود. برای این کار می توانید از دستگاه خرد کن نیز استفاده کنید.

مرحله سوم: حالا باید مقداری نمک روی دلار بپاشید تا طعم بهتری داشته باشد و ماندگاری بیشتری داشته باشد. همچنین یادتان باشد دلال را در ظرف شیشه ای و در یخچال نگهداری کنید.

ویژگی های دلال سبزیجات

دلال به دلیل وجود سبزیجات ارزشمند دارای خواص زیادی است که به حفظ سلامتی کمک می کند. در واقع سبزیجات دلاری حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های زیادی هستند که می توانند نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم و کاهش التهاب داشته باشند. در ضمن دلار به دلیل طعم خاصی که دارد می تواند در افزایش اشتها برای کسانی که تمایلی به خوردن غذای اصلی ندارند مفید باشد. در زیر به ویژگی های سبزی دلال بیشتر می پردازیم:

جعفری: سرشار از ویتامین های C و K است و منبع خوبی از آهن و فیبر است. جعفری سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، به کاهش فشار خون کمک می کند و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

گشنیز (هل): سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. از خواص گشنیز می توان به بهبود هضم، کاهش نفخ، تنظیم قند خون و کمک به کاهش التهاب در بدن اشاره کرد.

کوتکوتو (خالوش): این سبزی محلی سرشار از ویتامین های A و C است. به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند و نقش موثری در بهبود عملکرد معده ایفا می کند.

نعناع: خنک کننده و آرامش بخش. بنابراین، ممکن است در کاهش اضطراب موثر باشد. همچنین به کاهش معده درد و سردرد کمک می کند و در رفع بوی بد دهان موثر است.

گل رز: خاصیت ضد باکتریایی دارد، در تقویت سیستم ایمنی موثر است و به عنوان یک خنک کننده طبیعی عمل می کند.

آویشن: گیاهی معطر با خواص ضدالتهابی است. این به هضم آسان غذا کمک می کند و ممکن است در کاهش استرس و اضطراب موثر باشد.

چوچاق: سرشار از ویتامین ها به ویژه ویتامین های A و C است و در بهبود فرآیند هضم غذاها نقش دارد.

سیر: ضد باکتری و ضد ویروسی است و به طور موثری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد و در تنظیم فشار خون موثر است.

معایب دلال سبزیجات

در حالی که مزایای غیرقابل انکاری برای انواع سبزی های مورد استفاده در سبزی ها وجود دارد، همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد سبزیجات (مانند هر چیز دیگری) می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. همانطور که می دانید، مقدار قابل توجهی نمک در دلار وجود دارد. در واقع سبزی دلال شمالی طعم بهتری دارد و با نمک ماندگاری بیشتری دارد. بنابراین زیاده روی در مصرف به طور طبیعی دارای معایبی است که در قسمت زیر به آن اشاره می کنیم:

افزایش فشار خون: مصرف زیاد نمک می تواند منجر به افزایش فشار خون و خطر بیماری های قلبی شود.

احتباس آب: مصرف زیاد نمک می تواند باعث احتباس آب در بدن و در نهایت باعث تورم شود.

مشکلات کلیوی: مصرف زیاد نمک می تواند منجر به آسیب کلیه و مشکلات عملکرد کلیه شود.

بنابراین برای بهره مندی از خواص سبزی دلال، بهتر است افراد مبتلا به فشار خون یا مشکلات کلیوی آن را در حد اعتدال مصرف کنند و یا از نمک بسیار کم استفاده کنند.

لعنتی؛ سبزیجات شور شمال

ما سبزی دلال را می شناسیم یکی یکی از خوش عطرترین و خوشمزه ترین ادویه های شمالی است که نه تنها در گیلان و مازندران بلکه در سراسر ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. آبگوشت سبزی شمال کاربردهای زیادی دارد. بنابراین می توان آن را با ماست، دوغ، کاهو، زیتون و انواع میوه های سرد یا ترش مانند گوجه سبز، پرتقال، کیوی و حتی خیار مصرف کرد.

دلار که از ترکیب سبزیجات تازه مانند گشنیز، کوتکوتو، جعفری و نعناع تهیه می شود، فواید زیادی برای بدن دارد زیرا طعم و اشتها را افزایش می دهد و همچنین حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است. بنابراین، اگر می خواهید رژیم غذایی خود را متنوع کنید، سبزی های دلاری گزینه خوبی برای افزودن به وعده های غذایی خود هستند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما