به گزارش مانیبان، اوایل تیرماه امسال در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن دولت سیزدهم با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها موافقت شد.

بر این اساس در این جلسه به ریاست رئیس جمهور وقت، مهرداد بذرپاش وزیر اسبق راه و شهرسازی و سایر اعضای دولت، با افزایش سقف نهضت ملی مسکن در شهرها به 800 میلیون تومان موافقت شد.

متقاضیان نهضت ملی مسکن می توانند تا سقف 800 میلیون تومان تسهیلات در این بخش دریافت کنند که پس از تایید ریاست عالی بانک مرکزی قابل پرداخت خواهد بود.

تا چند روز دیگر این مصوبه چهار ماهه می شود اما در این مدت بانک مرکزی از پیشنهاد آن به شورای عالی بانک مرکزی برای تصویب خودداری کرده است.

وی از تاخیر در ابلاغ اساسنامه اعطای تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک مرکزی انتقاد کرد و این موضوع را موجب نارضایتی عمومی و بروز مشکلات جدی در تامین مسکن اقشار مختلف مردم دانست. جامعه

احمد بیگدلی درباره علت تاخیر دو ماهه در ابلاغ اساسنامه اعطای 800 میلیون تسهیلات ساخت مسکن شهری از سوی بانک مرکزی گفت: یکی یکی از مشکلاتی که در حال حاضر بسیاری از افراد با آن مواجه هستند تاخیر در ابلاغ آیین نامه پرداخت وام مسکن است. 2 ماه پیش شورای عالی مسکن آیین نامه وام های 800 میلیونی مسکن شهری را به بانک مرکزی ابلاغ کرد اما متاسفانه تاکنون بانک مرکزی این آیین نامه را به بانک های عامل ابلاغ نکرده است. این موضوع باعث سردرگمی و نارضایتی بسیاری از متقاضیان این وام ها شده است.

و افزود: بانک مرکزی دلیل این تاخیرها را بهانه هایی از جمله جلوگیری از تورم می آورد! اما باید توجه داشت که این وام ها برای رفع نیازهای اساسی مردم و در بخش های تولیدی اقتصاد استفاده می شود. این پول وارد بازارهای غیرمولد و سوداگرانه که تورم را افزایش می دهد وارد نمی شود، بلکه به سمت تولید و ساخت و ساز، اشتغال زایی و رفع نیازهای مسکن مردم هدایت می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه عملکرد بانک مرکزی در این زمینه اصلا مطلوب نبوده است؛ وام های مسکن تعیین شده توسط دولت و مجلس باید به سرعت و به طور کامل پرداخت شود تا از مشکلات اقتصادی مردم کاسته شود که این تاخیرها باعث شده است. بسیاری از خانوارها نتوانسته اند به موقع به وام خود دسترسی پیدا کنند و به همین دلیل بسیاری از پروژه های مسکن با مشکلات جدی مواجه شده اند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده و حتی در جریان رای اعتماد به آقای همتی وزیر جدید اقتصاد نیز این موضوع را به طور جدی مطرح کردیم. به همتی یادآور می شویم که این وضعیت باید هر چه سریعتر اصلاح شود و بانک مرکزی موظف است در کمترین زمان ممکن این تسهیلات را به بانک های عامل اطلاع دهد. در غیر این صورت مجلس به وظایف نظارتی خود عمل کرده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

بیگدالی تصریح کرد: مردم انتظار دارند وام مسکن و سایر تسهیلات در نظر گرفته شده برای آنها بدون تاخیر و با کمترین مانع اعطا شود. این وام ها نقش حیاتی در تامین مسکن و رفع نیازهای اولیه مردم دارند. بنابراین در مجلس به طور جدی به این موضوع خواهیم پرداخت و امیدواریم بانک مرکزی و سایر نهادهای مرتبط در این زمینه مسئولانه‌تر عمل کنند تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما