مقامات ارشد ایالات متحده به شدت در تلاش هستند تا دریابند که چگونه دو سند فوق محرمانه حاوی برنامه های احتمالی اسرائیل برای حمله به ایران از طریق اپلیکیشن تلگرام به بیرون درز کرده است. به گزارش نیویورک تایمز، این اسناد اخیرا توسط آژانس اطلاعات فضایی-نشنال جئوگرافیک که مسئول تجزیه و تحلیل داده ها و تصاویر ماهواره های جاسوسی آمریکاست، ایجاد شده است.

به گزارش فرارو به نقل از مجله Responsible Statecraft، چندین فرضیه در مورد این نشت اطلاعات مطرح شده است:

فرضیه اول این است که ایران این اسناد را به عنوان بخشی از جنگ روانی علیه اسرائیل با نفوذ به سرویس های اطلاعاتی آمریکا منتشر کرده است. این فرضیه تاکید می کند که ایران با این اقدام توانست حمله نظامی اسرائیل را به تعویق بیاندازد.

فرضیه دوم این است که ممکن است شخصی در داخل دولت ایالات متحده مسئول این نشت اطلاعات باشد. البته پژوهش های داخلی این احتمال را ضعیف می دانند و بیشتر بر عوامل و متغیرهای بیرونی تمرکز کرده اند.

فرضیه سوم این است که دولت بایدن عمدا این نشت اطلاعات را ترتیب داده تا حمله اسرائیل به ایران را به تعویق بیندازد. دولت بایدن که توانایی مقابله مستقیم با اسرائیل را ندارد، ممکن است از این افشاگری ها به عنوان ابزاری برای عقب انداختن طرح های اسرائیل استفاده کرده باشد، به این امید که پس از انتخابات به موضوع بهتر و قاطع تر رسیدگی کند.

فرضیه چهارم این است که اسرائیل خود عمدا این اسناد را فاش کرده است تا توجه ایران را منحرف کند و در جهت اشتباه نگاه کند.

فرضیه پنجم: شاید یکی از متحدان نزدیک آمریکا، مانند کشورهای عضو گروه پنج چشم یا یکی کشورهای ناتو که به اطلاعات گروه چشم پنجم دسترسی دارند باید مسئول به اشتراک گذاری این اطلاعات باشند. اگر چنین باشد، نشان می دهد که این متحدان از ناتوانی جو بایدن در جلوگیری از اقدامات نتانیاهو و احتمال بزرگ ترین جنگ خاورمیانه از زمان جنگ جهانی دوم به شدت ناامید شده اند و برای جلوگیری از تشدید تنش نتانیاهو مداخله کرده اند.

یک دیپلمات غربی اخیراً اعلام کرده است که تنها راه جلوگیری از جنگ، تکرار اقدامی مشابه در ماه ژوئیه است. این به معنای مجبور کردن بایدن برای متوقف کردن نتانیاهو و جلوگیری از ادامه اقداماتش است. در عین حال، واشنگتن به تغذیه اسطوره رهبری خود به عنوان واسطه وحدت جهانی ادامه می دهد.

* تریتا پارسی; معاون اجرایی موسسه کوئینسی و رئیس سابق شورای ملی ایرانیان آمریکا

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما