قدمت این فسیل Dinocephalosaurus orientalis به 240 میلیون سال قبل از دوره تریاس می رسد و در استان گوئیژو در جنوب چین کشف شده است.

البته به گزارش همشهری آنلاین، این خزنده اولین بار در سال 1382 شناسایی شد. آخرین کشف، حدود 16 فوت طول، نگاه جامع تری به این موجود ارائه می دهد و به دانشمندان اجازه می دهد تا برای اولین بار از آن به طور کامل تصویربرداری کنند.

کشف یک اژدهای 240 میلیون ساله چینی

Dinocephalosaurus D. orientalis

Dinocephalosaurus یک نوع خزنده دریایی بود که در دوره تریاس در چین زندگی می کرد. گردن درازی داشت و در آب زندگی می کرد. اکنون دانشمندان تنها یک گونه از داینوسفالوساروس به نام D. orientalis را یافته اند.

به گزارش Thebrighterside، این دایناسور در سال 2003 توسط شخصی به نام لی نامگذاری شد. برخلاف سایر خزندگان دریایی گردن دراز، داینوسفالوساروس استخوان های گردن خود را دراز نکرد. در عوض، استخوان بیشتری به گردن او اضافه کرد و آن را بلندتر کرد.

ساختار اندام

با این حال، دانشمندان بر این باورند که داینوسفالوساروس به گروهی متفاوت از سایر خزندگان مشابه مانند پکتودن تعلق دارد. در سال 2021 نام این گروه را Dinocephalosauridae گذاشتند.
مانند دیگر خزندگان دریایی، داینوسفالوسوروس احتمالاً از گردن بلند خود برای گرفتن غذا با دندان های تیزش مانند ماهی استفاده می کرد. برخی از دانشمندان معتقدند که این ماده غذای خود را می مکید، اما همه موافق نیستند. به دلیل ساختار پارو مانندش، احتمالاً بیشتر وقت خود را در آب می گذراند و نمی تواند به خوبی روی خشکی حرکت کند.

کشف یک اژدهای 240 میلیون ساله چینی

دنیای عجیب و شگفت انگیز تریاس

نیک فریزر، رئیس علوم طبیعی موزه ملی اسکاتلند، علاقه خود را به این کشف ابراز کرد و گفت: این کشف به ما اجازه می دهد تا برای اولین بار این حیوان گردن دراز قابل توجه را به طور کامل ببینیم.

این نمونه دیگری از دنیای عجیب و شگفت انگیز تریاس است که همچنان دیرینه شناسان را متحیر می کند. ما مطمئن هستیم که به دلیل ظاهر خیره کننده اش که یادآور اژدهای افسانه ای چینی دراز و مار مانند است، تصورات را در سراسر جهان جذب خواهد کرد.

پروفسور لی چون از موسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرینه انسان شناسی می گوید: این یک تلاش بین المللی بود. با همکاری با همکارانی از ایالات متحده، بریتانیا و اروپا، از نمونه‌های تازه کشف‌شده آکادمی علوم چین برای ایجاد دانش موجود در مورد این حیوان استفاده کردیم. از میان تمام یافته‌های خارق‌العاده‌ای که در تریاس استان گوئیژو به دست آورده‌ایم، داینوسفالوسوروس احتمالاً قابل توجه‌ترین آنهاست.

بازرسی اندام های باله

تیم تحقیقاتی این خزنده عجیب را در موسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرینه انسان شناسی در پکن مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها اندام‌های باله‌دار و ماهی‌های به‌طور قابل‌توجهی را در معده‌اش مشاهده کردند، که نشان می‌دهد این خزنده به خوبی با محیط‌های اقیانوسی سازگار است.

لی چون می‌گوید: «ما از نمونه‌های تازه کشف‌شده در آکادمی علوم چین برای ایجاد دانش موجود در مورد این حیوان استفاده کردیم. از میان تمام یافته‌های خارق‌العاده‌ای که در تریاس در استان گوئیژو به دست آورده‌ایم، دایناسفالوسوروس احتمالاً قابل توجه‌ترین آنهاست.

نقش مهم گردن در تغذیه

استفان اسپیکمن، محقق فوق دکتری در موزه ایالتی تاریخ طبیعی اشتوتگارت، ابراز امیدواری کرد که تحقیقات بیشتر، تکامل این گروه از حیوانات، به ویژه عملکرد گردن فوق العاده بلند آنها را روشن کند.
گردن از 32 مهره مجزا تشکیل شده است که از طول کل بدن و دم بیشتر است. مطالعه منتشر شده توسط انتشارات دانشگاه کمبریج نشان می دهد که گردن نقش مهمی در تغذیه ایفا می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما