اندازه گیری دقیق فشار خون بخش مهمی از روند سلامت پیشگیرانه است. این به این دلیل است که فشار خون خیلی بالا یا خیلی پایین می تواند نشانه ای از مشکلات اساسی سلامت باشد. فشار خون بالا یا پایین غیرعادی می تواند منجر به عوارض مختلفی از جمله بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، مشکلات اندام ها و حتی زوال عقل شود.

به گزارش عصر ایران، مدیر تحقیقات بالینی گروه اطفال دانشگاه جانز هاپکینز و مدیر پزشکی برنامه فشار خون اطفال این مرکز. تامی برادی توضیح می‌دهد: «اندازه‌گیری دقیق فشار خون برای تشخیص و درمان فشار خون بالا بسیار مهم است، به همین دلیل است که کلید اصلی تلاش‌های ما برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است.»

او نویسنده ارشد یک مطالعه جدید است که اخیرا توسط مجله پزشکی Dakhi Jama منتشر شده است. این مطالعه نشان داد که برخی از موقعیت‌های بازو که معمولاً برای اندازه‌گیری فشار خون استفاده می‌شوند، می‌توانند منجر به افزایش کاذب فشار خون و تشخیص اشتباه شوند.

راهنمای اندازه گیری فشار خون مراحل آماده سازی بیمار و موقعیت های مختلف را توضیح می دهد. طبق گزارشی از انجمن قلب آمریکا، چندین مطالعه نشان داده است که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همیشه این مراحل را دنبال نمی کنند. دکتر برادی توضیح داد که هم مشاهدات مستقیم و هم مطالعات متعدد نشان می‌دهند که فشار خون معمولاً با دست روی پا یا آویزان کردن به پهلو اندازه‌گیری می‌شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن این موضوع و به امید اینکه بتوانیم اندازه گیری فشار خون را به فرآیندی ساده تر تبدیل کنیم، من و همکارانم می خواستیم بررسی کنیم که تا چه اندازه حمایت و قرارگیری بازو برای دقت اندازه گیری ضروری است، فشار خون بسیار مهم است.

چه وضعیتی می تواند منجر به تخمین بیش از حد فشار خون شود؟

برای این مطالعه، برادی و تیمش 133 شرکت کننده بزرگسال بین سنین 18 تا 80 سال را انتخاب کردند.

به شرکت کنندگان در این مطالعه به طور تصادفی فشار خون سه بار در موقعیت های مختلف بازو اندازه گیری شد. یکی آنها سه موقعیت زیر را تجربه کردند:

بازو روی میز گذاشته شد

دست روی پا گذاشته شده

بازوی آویزان بدون تکیه گاه در کنار فرد

در پایان مطالعه، محققان دریافتند که اندازه‌گیری فشار خون سیستولیک برای شرکت‌کنندگانی که دست‌های خود را روی پاهای خود نگه داشته‌اند، تقریباً 4 میلی‌متر جیوه بیش از حد برآورد شده است. در همین حال، افرادی که بازوی خود را بدون حمایت در کنار خود نگه داشتند، تقریباً 7 میلی متر جیوه فشار خون سیستولیک بالاتری داشتند.

دکتر برادی می افزاید: زمانی که بازو روی ساق یا پهلو قرار دارد، رگ های خونی بازو در فاصله عمودی تری از قلب قرار می گیرند و نیروی جاذبه فشار را در آن رگ ها افزایش می دهد، همچنین به دلیل اینکه بازو پایین تر از قلب، بازگشت خون به قلب دشوارتر است برای جبران، خون در بازو همچنین باعث افزایش فشار خون در زمانی که بازو به طور کامل استراحت نمی کند.

تکنیک های مناسب برای اندازه گیری فشار خون

D.، متخصص قلب و مدیر پزشکی برنامه ساختاری قلب در مرکز پزشکی Memorial Kerr در کالیفرنیا. چنگ هانچن در مورد تحقیق صحبت کرد و توضیح داد که به نظر او مطالعه بسیار کاربردی و فوق العاده است. روش های مناسب اندازه گیری فشار خون تا افراد بتوانند دقیق ترین اندازه گیری فشار خون را انجام دهند.

چن توضیح داد که آنها تفاوتی بین 4 تا 7 میلی‌متر جیوه در فشار خون سیستولیک یافتند که صرفاً به روش اندازه‌گیری آن بستگی دارد (این که آیا فشار خون توسط بازو نگه داشته می‌شود یا از پهلو آویزان می‌شود). در حالی که چهار تا هفت امتیاز ممکن است تفاوت چندانی به نظر نرسد، کافی است طبقه بندی فشار خون فرد را به سطح بالاتر و در واقع غیرطبیعی تغییر دهیم.

همین مشکل همچنین می تواند منجر به شروع داروهای جدید یا تغییر داروها شود، در غیر این صورت ممکن است فرد به داروهای تجویزی نیاز نداشته باشد. به همین دلیل، افرادی که فشار خون را اندازه گیری می کنند باید همیشه به یاد داشته باشند که بازوی خود را روی سطحی مانند میز یا کنار صندلی نگه دارند. همانطور که گفته شد، این مهم است صرف نظر از اینکه فشار خون در خانه یا در مطب اندازه گیری می شود.

دکتر برادی ادامه می‌دهد: «آزمایش ما نشان می‌دهد که موقعیت و حمایت ضعیف بازو می‌تواند منجر به تخمین بیش از حد فشار خون شود و به طور بالقوه مسیر درمان را به اشتباه هدایت کند.

برادی امیدوار است که این مطالعه به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و بیماران در مورد اهمیت موقعیت بازو در اندازه گیری فشار خون هشدار دهد. این فرآیند چیزی فراتر از گذاشتن کاف و فشار دادن یک دکمه است. اتاقی که فشار خون در آن اندازه گیری می شود نیز باید به گونه ای چیده شود که یک صندلی با میز تکیه گاه در کنار آن در ارتفاعی مناسب برای قرار گرفتن بازو در سطح قلب قرار گیرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما