گزارشی از گردشگری کمتر شناخته شده یک استان؛

استان کرمان یکی این استان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های ایران است و سفر به مناطق مختلف حداقل به اندازه تعطیلات نوروزی طول می‌کشد. به دلیل محدودیت زمانی و نبود تعطیلات خاص در فصل پاییز، ممکن است این سفر به دو یا سه روز در شهر کرمان محدود شود. زیرا این شهر و اطراف آن به اندازه کافی جاذبه دارد که او به تنهایی از پس آن بر می آید یکی این یک مقصد سفر جذاب است.

موزه ای با آثار هنرمندانی از سراسر جهان

به گزارش دنیای اقتصاد، موزه هنرهای صنعتی معاصر یکی یکی از جاذبه های شهر کرمان و مکانی است که آثار هنرمندان مختلف ایرانی و بین المللی (83 هنرمند ایرانی و 16 هنرمند خارجی) در آن به نمایش گذاشته می شود. نیمی از آن به آثار علی اکبر صنعتی و در کنار آثار هنرمندانی چون آگوست رودن، هنری مور، امیل نولده، بن نیکلسون، واسیلی کاندینسکی، آلبرت مارکه، بلاکادار، یاکوب اپشتاین، بوناتی، تام فیلیپس، محمد غفاری (تصمیم شده است) اختصاص دارد. کمال الملک)، علی محمد حیدریان، علی اکبر یاسمی، رسام ارزنگی، پرویز تناولی، جزه طباطبایی، سهراب سپهری و… نیز در این موزه دیده شدند. موزه هنرهای صنعتی معاصر در خیابان شریعتی بین میدان باغ ملی و چهارراه طهماس آباد واقع شده است.

تجربه فالوده کرمانی در بازار

بازار کرمان از میدان ارگ شروع می شود و در نهایت به میدان مشتاقیه می رسد. نکته جالب در مورد این بازار این است که توسط حاکمان در ادوار مختلف ساخته شده است، همچنین این بازار یکی از طولانی ترین خطوط بازار ایران است. همانطور که گفته شد اولین قسمت بازار ارگ است که از میدانی به همین نام شروع شده و تا چهارسوق گنجعلی خان امتداد دارد.

قدمت چهارسوک به 400 سال قبل برمی گردد و انواع گچ بری ها و نقاشی های رنگ روغن را در آنجا می توانید ببینید. بازار اختیاری یکی دیگر از بخش‌های بازار کرمان است که از گنج علی‌خان شروع و تا بازار وکیل می‌رود. در این بخش نیز بازار، کاروانسرا، حمام، چایخانه و مدرسه شیخیه را می بینیم. بازار وکیل یکی یکی از معروف ترین بازارهای کرمان است که بین مسجد جامع و ارگ واقع شده و شامل تعدادی بنا از جمله مسجد، کاروانسرا، حمام و … است.

بازار سردار، مظفری، قلعه محمود، میدان قلعه، مسگری، زرگری، پینه دوزی، کلاه مالی و … از دیگر بخش های بازار کرمان است. در این بازار علاوه بر انواع صنایع دستی، فالوده کرمانی را نیز می توانید تجربه کنید.

از تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان دیدن کنید

آتشکده و موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان در خیابان ایرانشهر تنها موزه جهان است که متعلق به جامعه زرتشتی است. مسئولان آتشکده می گویند آتش نگهداری شده در این آتشکده همان آتش مقدس هزار ساله است که از هند به ایران منتقل شده است.

در جلوی درب آتشکده سه کلمه را می بینیم. همت، هوخت و هورشت پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است. موزه مردم شناسی شامل اشیایی مربوط به غذا، پوشاک، سنگ نگاره، کتاب، مجسمه، ابزار کشاورزی و … می باشد، علاوه بر این در این قسمت مجموعه ای از عکس های قدیمی و وقف نامه ها را مشاهده می کنیم.

سه گنبد برای سه شخصیت

گنبد مشتاقیه به سه گنبدان نیز معروف است. این بنا بازمانده دوره قاجاریه و در اصل آرامگاه میرزا حسین خان رائینی جد بزرگ سادات معروف به میرحسینی راینی بوده است. گنبد مشتاقیه محل دفن مشتاق علی شاه از صوفیان معروف قرن سیزدهم میلادی است. همان فردی که مخترع چهارمین سیم سه رشته ای بود که امروزه به سیم مشتاق معروف است.

بر فراز مقبره مشتاق علی شاه، شیخ اسماعیل هراتی و کوثر حمدانی سه گنبد ساخته شده که دو گنبد آن کاشیکاری و گنبد سوم بر فراز مقبره شیخ اسماعیل آجری است. گنبد مشتاقیه در ابتدای خیابان 17 شهریور و در ضلع شرقی مسجد جامع کرمان قرار دارد.

مویدی، منبع یخ برای تمام فصول

یچدان مودی یکی از بناهای دوران صفویه کرمان است که در آن زمان برای نگهداری یخ استفاده می‌شده و ساکنان کرمان در هر زمانی از سال می‌توانستند از آنجا یخ تهیه کنند. بنای یخدان مودی از خشت خام ساخته شده و آب آن از کانالی به همین نام تامین می شده است.

برای اینکه عایق یخچال از بین نرود، هر سال یک لایه جدید از خاک رس و گل روی آن قرار می دهند. در آن زمان تعدادی از کارگران در یخچال کار می کردند و کارشان هدایت آب از سوراخ های ایجاد شده در توده های یخ بود. مقدار آب باید طوری تنظیم می شد که فقط دو تا سه سانتی متر از یخ را بپوشاند و در سرمای شب دوباره یخ بزند. یخدان معیدی در خیابان شهید غیاب (ابوحامد) واقع شده است.

مسجدی حفظ شده از دوره مظفری

مسجد جامع کرمان که به مسجد جامع مظفری نیز معروف است، مسجدی چهار طبقه است که در زمان امیر مبارز الدین محمد مظفر، مؤسس سلسله آل مظفر، در سال ۷۵۰ میلادی ساخته شد. این مسجد که بارها بازسازی شده، در بازار قدمگاه، خیابان شریعتی و میدان مشتاق قرار دارد.

از خرید زیره تا فرش کرمان

در شهر کرمان علاوه بر بناهای ذکر شده، بناهای مختلف دیگری مانند کتابخانه ملی و… وجود دارد که کرمان شهری است که می توانید انواع غذاهای محلی را در رستوران های این شهر میل کنید. علاوه بر این در اطراف این شهر زیبا باغ ماهان قرار دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این شهر صنایع دستی و سوغاتی های خاص خود را نیز دارد.

در کرمان زیره، انواع قوتو و… وجود دارد و بسیاری از مردم غذاهای مسی را به عنوان سوغات تهیه می کنند. اگر دوست دارید بیشتر خرج کنید، فرش کرمان را انتخاب کنید که به خاطر طرح های منحصر به فردش در دنیا شهرت دارد. کرمان استانی منحصر به فرد است که گردشگران بسته به علایق خود می توانند از گشت و گذار در آن لذت ببرند.

در این گزارش تنها به فضای داخلی این شهر پرداخته ایم و در گزارش های بعدی به شهرها، روستاها و مناطق طبیعی آن می پردازیم چرا که کرمان استانی نیست که بتوان جاذبه های آن را در یک گزارش خلاصه کرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما