رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان از ثبت جهانی و اخذ نشان بین المللی جغرافیایی هنر قلمزنی اصفهان خبر داد.

به گزارش ایسنا، مجدلیه تاج گفت: یکی یکی از دغدغه های همیشگی فعالان صنایع دستی در کنار بحث تبلیغات، برندسازی و بازاریابی این است که کشورهای دیگر تلاش زیادی کرده اند تا بسیاری از هنرهایی را که قرن ها در اصفهان رواج داشته و هنرمندان زیادی فعال بوده و هستند نام ببرند. در این زمینه ها خود را در جهان ثبت کنند. درست مانند اتفاقی که برای چوگان افتاد و در حالی که دروازه های چوگان در میدان نقش جهان به وضوح دیده می شود، کشورهای دیگر مدعی ثبت آن به نام خود هستند و البته این موضوع را در مورد شخصیت ها و مفاخر ملی ایرانی مانند مولوی نیز مطرح کرده اند.

وی ادامه داد: این دغدغه از سوی اتحادیه صنایع دستی شهرستان اصفهان مطرح و با جدیت پیگیری شد و به همین منظور پیشنهادهای مربوطه را تهیه و از آن دفاع کرد. علاوه بر این، از آنجایی که اقدام برای ثبت ملی و جهانی نیازمند پول بود، اتاق بازرگانی اصفهان هزینه های مالی را پرداخت کرد. روند ثبت جهانی رشته های صنایع دستی نیز به این صورت است که ابتدا رشته صنایع دستی مورد نظر باید ثبت جغرافیایی ملی شود و نشان جغرافیای ملی بگیرد و سپس نسبت به ثبت جهانی آن اقدام شود.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان یادآور شد: در دو سال و نیم گذشته 20 رشته صنایع دستی استان اصفهان با تلاش اتحادیه صنایع دستی به ثبت جغرافیایی در سطح کشور رسیده و در گام بعدی در این راستا به سمت زمینه های ثبت ملی را به ثبت جهانی برسانید. . از این رو پس از هنرهای «میناکاری»، «نقاشی»، «کاشی هفترنگ»، امروز چهارمین شاخه صنایع دستی اصفهان، «نقاشی» به ثبت جهانی رسیده و موفق به اخذ نشان جغرافیایی در عرصه بین المللی شده است.

تاج با اشاره به مزیت های ثبت جغرافیایی رشته های صنایع دستی در عرصه جهانی و دریافت نشان جغرافیایی بین المللی گفت: اولین مزیت این است که چون هنر مورد نظر در اصفهان و ایران انجام می شود، در نتیجه کاملاً مشخص است که هنر هنرمندان عزیز ما در اصفهان است. مزیت دوم نیز در حوزه فروش، بازاریابی و برندسازی رخ خواهد داد، زیرا ترکیه و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس محصولات صنایع دستی هنرمندان ما را به نام خود به فروش می‌رسانند که با ثبت جهانی این رشته‌ها، شهر اصفهان اتحادیه صنایع دستی دارای نشان هولوگرام آثار ثبت شده است. دنیایی در دسترس هنرمندان است که آن را در پایان صنایع دستی باکیفیت و اصیل خود قرار دهند. ضمناً در سایت اتحادیه صنایع دستی نیز به این موضوع اشاره خواهد شد که محصول مورد نظر توسط چه هنرمندی ساخته شده و متعلق به ایران و اصفهان است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما