میراث فرهنگی ناملموس و به‌ویژه «فرهنگ زنده» بنیادی‌ترین وجه حیات اجتماعی و فکری ملت‌ها و منبع هویت و تنوعی است که همراه با حیات بشری تکامل یافته و تکامل یافته است. جمهوری اسلامی ایران با مشارکت و به رسمیت شناختن هویت های قومی به وحدت، هویت و همبستگی ملی ثبات و دوام بخشیده است. مردم ایران از نظر باورهای عمیق تاریخی، فرهنگی و مذهبی، پیوند و انسجام انکارناپذیری با فرهنگ و هویت ملی داشته و دارند. این تنوع در تفکر امام (ره) و رهبر معظم انقلاب به عنوان یک فرصت شناخته و از آن یاد می شود.

واقعیت این است که فردی که می خواهد در زندگی امروزی ریشه و اصالت فرهنگی خود را حفظ کند و زندگی عاقلانه و معناداری داشته باشد، ناگزیر باید به هویت خود بازگردد و از فرهنگی که در آن پرورش یافته بهره مند شود. ایران عزیزمان با گنجینه های باشکوه تنوع فرهنگی، قومیتی و مذهبی و نیز ماندگاری تمدن کهن کشورمان، مملو از آئین ها، آداب و رسوم و مولفه های هویت ساز است که موجب ارتقای احترام به تنوع فرهنگی، خلاقیت انسانی و احترام متقابل میان مردم می شود. جوامع، گروه ها و افراد. به همین دلیل یکی از کشورهای پیشرو در زمینه میراث فرهنگی ناملموس است.

سازمان جهانی یونسکو که هدف اصلی آن برقراری صلح جهانی و زندگی مسالمت‌آمیز از طریق همکاری بین ملت‌ها است، با ثبت 24 عنصر از میراث فرهنگی برجسته در فهرست میراث جهانی، ایران را به عنوان یکی از پنج کشور جهان قرار داده است.

میراث فرهنگی ناملموس در ایران اسلامی دارای لایه‌هایی جذاب، باشکوه، زیبا، پیچیده و آمیخته با سبک زندگی، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مذهب است. این میراث بزرگ نویدی برای تقویت اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی، خیر عمومی، انسجام، همبستگی و وفاق ملی در کشور است. اینها یکی از مقوله های مهم در مسیر توسعه، پیشرفت و شکوفایی هستند. میراث فرهنگی ما قصه گوی گذشته، الهام بخش آینده و دلیل ثروت تاریخی و هویت ملی ما ایرانیان خواهد بود. همچنین توانایی ایجاد آرزوها و اعتبار بخشیدن به سنت های اصیل و پالایش شده ای را دارد که حافظه تاریخی مردم را شکل داده است. احیاء و حفظ شعائر فرهنگی، ملی و ناملموس می تواند در حفظ ریشه های انسان مدرن و ایجاد وحدت، همبستگی و وحدت ملی نقش بسزایی داشته باشد. فرهنگ ایرانی اسلامی، فرهنگی معنادار، پویا و پایدار است و این پایداری ناشی از انعطاف، تعامل، تسامح فرهنگی و در نهایت پایداری و ماندگاری هویت ملی ماست و تداوم آن با وجود تنوع و کثرت فراوان، باعث ایجاد اهداف ملی می‌شود. انسجام و وحدت.

رهبر معظم انقلاب نیز با دقت و درایت در مورد میراث فرهنگی تأکید می کنند: «ما این همه افتخارات تاریخی داریم، همه اینها باعث افتخار ملت ایران است، اعتماد به نفس ملت ایران، چرا نشان داده نشود». آنها؟

از سوی دیگر باید تاکید کرد که میراث فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس در حال حاضر یکی از منابع اصلی جذب گردشگران در سراسر جهان محسوب می شود. فرهنگ و گردشگری همواره پیوندی تنگاتنگ و معنادار داشته اند و در واقع می توان گفت سالانه تعداد شگفت انگیزی از گردشگران از سایت های میراث بازدید می کنند. آشنایی مردم جهان با میراث فرهنگی و تاریخی یکدیگر راهی برای دستیابی به صلح، دوستی و وفاق بین ملت ها است و گردشگری فرهنگی ابزار مؤثری است که این فرصت را فراهم می کند و امنیت ایجاد می کند.

ما باید همه با هم در جهت یادبود و تجلیل از این میراث گرانبها و ارزشمند و معرفی و حفاظت هر چه بیشتر این دارایی های انسانی و محافظت از آنها در برابر تهدیدات کنونی تلاش کنیم تا بتوانیم تداوم و انتقال آنها به نسل های آینده را تضمین کنیم. انجام دادن

وزیر میراث، گردشگری و صنایع دستی

منتشر شده در روزنامه ایران

۲۳۳۲۳۳

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما