رکود سنگین در بازار خودرو ؛ منتظر قسطی فروشی خودروسازان باشیم؟

در روزهای اخیر رکود در بازار خودرو جدی‌تر از گذشته شده و فروش به شدت کاهش یافته است. اما این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت؟

در روزهای اخیر با افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه، بازارهای مختلف ثبات قیمتی نداشته اند. به عنوان مثال نرخ ارز نسبتاً افزایش یافته است و رکوردهای P دی پی را در بازار طلا می بینیم. البته ممکن است رکورد قیمت طلا نیز متاثر از قیمت جهانی باشد، اما به طور کلی افزایش تنش های سیاسی باعث افزایش و نوسانات بازار ارز و طلا شده است. اما این بار برخلاف تجربیات قبلی، بازار خودرو با آن مخالف است. در حالی که در گذشته با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم اما این بار بازار خودرو کمتر به نرخ ارز توجه نشان می دهد.

آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو در بازار است؟

بازار خودرو همیشه نوسانات خاص خود را داشته است اما این بار می توان جدی ترین و مستمرترین رکود را در سال های اخیر در بازار خودرو شاهد بود. واردات خودرو تا حدودی در ایجاد این شرایط تاثیرگذار بود، اما مهاجرت سرمایه های از دست رفته به بازار طلا و دلار شاید مهم ترین دلیل رکود فعلی بازار باشد. به طور معمول پس از رکودهای شدید شاهد افزایش قیمت ها در بازار خودرو بوده ایم، اما در حال حاضر مشخص نیست این رکود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. بنابراین به نظر می رسد اکنون بهترین زمان ممکن برای خودرو باشد. البته ممکن است رکود با کاهش ادامه یابد، اما از آنجایی که نمی توان شرایط سیاسی و تنش های منطقه را پیش بینی کرد، ادامه این رکود و کاهش آن ممکن است صددرصد نباشد.

آیا خودروسازان فروش اقساطی را آغاز می کنند؟

به نظر می رسد رکود فعلی بازار خودرو در آینده رنگی از ثبات و به دور از هیجان را به بازار خواهد آورد. این بدان معناست که حداقل برای خرید خودرو از مونتاژکاران دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. البته این ماجرا در مورد خودروهای ارزان قیمت تولیدی ایران خودرو و سایپا صحت ندارد چرا که اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای محصولات این دو شرکت همچنان بسیار زیاد است. اما انتظار می رود خودروسازان یا مونتاژکاران خصوصی به تدریج به سمت فروش اقساطی با شرایط انعطاف پذیرتر حرکت کنند. با توجه به اینکه قیمت خودروهای مونتاژی در بازار نزدیک به قیمت کارخانه است و در برخی موارد قیمت بازار کمتر از قیمت کارخانه شده است، باید منتظر فروش اقساطی گسترده تری و به تبع آن کاهش قیمت در بازار آزاد باشیم.

این نکته را هم اضافه کنیم: در صورت آزادسازی قیمت در دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا، بعید نیست همین مسیر را برای محصولات آنها طی کنند و پس از سال ها شاهد فروش بازار باشیم. طبقه محصولات بصورت اقساطی در داخل کشور

بازار روی لبه چاقو است

اگرچه همه شواهد نشان می دهد که رکود فعلی ادامه دارد و حتی می توان کاهش بیشتری را در آینده متصور شد، اما باید در نظر داشت که سایه جنگ می تواند همه بازارها را غیرقابل پیش بینی و بی ثبات کند. این موضوع آینده را غیرقابل پیش بینی می کند و باید دید اوضاع پیچیده سیاسی در منطقه و تنش هایی که بوی جنگ می دهد چگونه شکل خواهد گرفت.

منبع:آخرخودرو

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما