سرانجام فیلم «زودپاز» جدیدترین ساخته بازتاب آنلاین پس از مدت ها تبلیغات در سینماها اکران شد.

به گزارش بازتاب آنلاین، این فیلم یکی یکی از آثاری بود که خیلی ها منتظر انتشار آن بودند. «زودپز» یک کمدی نوستالژیک است که داستان آن در اوج بمباران تهران توسط صدام در اواسط دهه شصت اتفاق می افتد. فیلم در تمام دو ساعت مخاطب را می خنداند اما فیلمنامه حفره هایی دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

از سوی دیگر این فیلم دارای ویژگی های قابل توجهی از جمله اولین حضور نوید محمدزاده در یک اثر کمدی، شوخی با شهادت، ساخت فیلم تاریخی توسط بازتاب آنلاین و پرداختن به شرایط اجتماعی دوران جنگ از طنز است. چشم انداز نقد و بررسی فیلم زودپز را در این مطلب می خوانید.

هشدار: خطر لو رفتن ماجرا در نقد فیلم «زودپاز» وجود دارد

نقد داستان فیلم «زودپاز»; به گره گشایی غیرمنطقی ماجرا بخندید

دهه شصت دهه عجیبی در تاریخ معاصر ایران است. سالهای اول پس از پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی شرایط متناقضی را در کشور ایجاد کرد. بسیاری از مردم هنوز به تغییرات اختصاص نداشتند و این باعث شد اتفاقات خنده‌داری بیفتد. در این میان، سوء استفاده از جنگ و شرایط آن نیز موضوع قابل توجهی بود. «زودپاز» دقیقاً داستان خانواده ای سطح پایین در تهران است که با همان تضادهای دهه 60 و همچنین سوء استفاده از مجرمان خانوادگی مواجه می شود.

سیروس که قبل از انقلاب از هوادارانش بود، حالا با باجنکاز شاهین به کارهای خلاف می پردازد. مواردی مانند تعویض نوارهای ویدئویی و مواردی از این قبیل. از طرفی هر دو با همسرانشان در خانه پدرشوهرش زندگی می کردند. پس از مرگ همسر کوروش، او همچنان با خانواده قدرت زندگی می کند و آنها به رفتارهای نادرست خود با شاهین ادامه می دهند.

در این بین همسر شاهین دوقلو باردار است و شرایط برای خانواده سخت شده است. قدرت از کوروش می خواهد که خانه را ترک کند اما او راضی نمی شود و به دنبال بهانه ای برای ماندن می گردد. در این بین انفجار زودپز در تعمیرگاه نیروی زندگی این دو نفر را تغییر می دهد.

آنها به دنبال قدرت شهادت هستند یکی بمب باران های تهران را معرفی کنید و از این موضوع سوء استفاده کنید. این خط اصلی داستان «زودپاز» است و از همان دقایق ابتدایی فیلم، شاهین و کوروش مدام برای بدنه قدرت نقشه می کشند و با تصمیمات غیرمنطقی خود مخاطب را به خنده می اندازند.

شوخی با مفهوم شهادت پیش از این در «لیلی با من ایس» ساخته شده بود و در «اخراجی ها» هم تمدید شد. اما «کوکر» در منطقه جنگی نیست. بلکه در وسط شهر تهران است، پایتختی که هر شب بمباران می شود و آسایش از مردمش سلب می شود. اما دو نفر می خواهند یک مرده را به عنوان شهید بگذارند تا از این موضوع سوء استفاده کنند.

محسن تنابنده سرپرست نویسندگان این فیلم است و ایده ها و رویکردش به کمدی در روایت فیلم به وضوح نمایان است. اما فیلمنامه «زودپاز» و پرداخت آن علاوه بر خنده دار بودن با نقاط ضعفی نیز مواجه است. بزرگترین نقطه ضعف «کوکر» غیرواقعی بودن است که بیشتر داستان را به سمت فانتزی می برد.

یک اصطلاح قدیمی در سینما وجود دارد که می گوید «کارگردان به آنها کمک می کند» و این فیلم دقیقاً از همین الگو پیروی می کند. یعنی احتمال اتفاقاتی که در این فیلم می افتد در واقعیت بسیار کم است. مرگ بر اثر انفجار زودپز در چند متری آن و یا حمل جسد در میان جمعیت بدون اینکه کسی پیگیر ماجرا باشد، جسدی که بعد از 3 روز بوی بدی نمی دهد و دوربین فیلمبرداری را می چرخانند. روی و… همه اینها مسائلی است که به داستان «کوکر» کمک کرد، اما در واقع پذیرش آن ها سخت است، مگر اینکه کارگردان به بازیگران کمک کرده باشد! البته شاید پذیرش این موضوعات در بافت تاریخی دهه 60 دشوارتر به نظر برسد.

گروه تولید فیلم «زودپاز»; ترکیب قابل قبول جوان و پرانرژی در ساخت کمدی

در قسمت قبل در مورد حفره های نمودار نوشتیم. اما در کنار این، نمی توان به راحتی از ترکیب جدید و قابل توجه محسن تنابنده و بازتاب آنلاین گذشت.

داستان به وضوح امضای تنابنده را دارد، اما کارگردانی بازتاب آنلاین – که قانون مورفی را هم در کارنامه اش دارد – و برخی از ویژگی های فیلم های کمدی او را نیز در زودپز می توان دید. این فیلم اولین همکاری مشترک تنابنده و جوان است. طبق شنیده ها از پشت صحنه سینما و تلویزیون، معمولاً وقتی تنابنده متن را می نویسد، در کارگردانی هم به ایفای نقش می پردازد. بنابراین «زودپز» را می توان متن و کارگردانی دست ساز کامل این دو دانست.

البته «زودپاز» علاوه بر کمدی قوی، در زمینه محتوایی و عدم در نظر گرفتن پیشینه تاریخی نیز مشکلاتی دارد. مشکلاتی که تیم پشت صحنه باید بیشتر به آن توجه می کرد. به عنوان مثال استفاده از دو قطعه موسیقی «آقای حکایتی» و «میدونی من مرده ام» با صدای امید که هر دو مربوط به دهه 70 هستند اما در فیلمی که داستان آن مربوط به دهه 60 است استفاده شده است. اما با توجه به تغییر بافت شهری و نبود مکان هایی که بتوان دهه 60 را به صورت واقعی بازآفرینی کرد، «زودپاز» از نظر طراحی صحنه، گریم و لباس نمره قابل قبولی می گیرد.

بازیگران فیلم «زودپاز»; فقط یک بازیگر می خندد

«زودپاز» مانند بسیاری از کمدی های پرمخاطب، زن و شوهر را نقش اصلی و محرک داستان می داند. زوج این فیلم دو عاشق هستند. اما واقعیت این است که محسن تنابنده علاوه بر سرپرستی نویسندگان، بیشترین حجم کار را در گروه بازیگران دارد. این فیلم اولین تجربه کمدی نوید محمدزاده است. او تجربه بازی در تئاترهای کمدی را دارد اما بازی کمدی مقابل دوربین اولبنبار را با این فیلم تجربه کرد. شاید به همین دلیل است که تنابنده با نقش کوروش در این فیلم بسیار باورپذیرتر و خنده دارتر از شخصیت شاهین است.

۳.۵

متوسط

نکات مثبت

کمدی سرگرم کننده

یک بازی نوستالژیک

بازی بسیار دیدنی محسن تنابنده

نکات منفی

گره های غیر منطقی

محسن تنابنده البته سال هاست که در سریال «پایتخت» در قالب یک شخصیت نقی معمولی حضور دارد و در تمام کمدی هایش رگه هایی از نقی دارد. اما ستاره فیلم اوست. بقیه بازیگران همگی نقش های کوتاهی دارند که فقط برای پیشبرد داستان هستند و نشان دهنده چیز خاصی نیستند.

شناسنامه فیلم «زودپاز»

کارگردان: بازتاب آنلاین

نویسنده: محسن تنابنده، مهدی نادری، ابوالفضل کاهانی

بازیگران: محسن تنابنده، نوید محمدزاده، محمود جعفری، ساقی حاجی پور

محصول: ایران 1403

خلاصه داستان : مردی بر اثر انفجار زودپز در میانه باران های بمب در اواسط دهه 60 در تهران جان خود را از دست می دهد. حالا دامادهایش قصد دارند پیکرش را شهید معرفی کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما