عصر ایران دوربین‌های پرسرعت با جزئیات گرافیکی نشان داده‌اند که چگونه دم‌های کروی و فنری شکل در هوا تکان می‌خورند و سریع‌تر از هر حیوانی ثبت‌شده می‌چرخند.

دم پر کروی؛ سرزندگی با توانایی منحصر به فرد

دم چشمه، نوعی از بندپایان در یک گروه مرتبط با حشراتطول آنها حدود شش میلی متر است و در بیشتر نقاط جهان یافت می شوند.

همانطور که از نام آن پیداست، این موجودات برای پرش از روی زمین از یک زائده دم مانند به نام furca استفاده می کنند که در زیر بدن آنها جمع می شود. فورکا در یک لحظه باز می شود و دم های کروی و فنری را به هوا پرتاب می کند و به آنها اجازه می دهد از شکارچیان و مزاحمان فرار کنند.

این حرکت آنقدر سریع اتفاق می افتد که با چشم غیر مسلح یا با دوربین های معمولی دیده نمی شود. اگر سعی می‌کردید از پرش این موجود با یک دوربین معمولی فیلم بگیرید، دم فنری در یک فریم ظاهر می‌شود و سپس در فریم بعدی ناپدید می‌شود و تنها یک رد ضعیف از متراکم باقی می‌ماند تا نشان دهد به کجا برگشته است.

سرعت چرخش شگفت انگیز 368 دور در ثانیه، دم فنری کروی

آدریان اسمیت از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، با همکاری جیکوب هریسون از موسسه فناوری جورجیا در آتلانتا، از دوربین‌های پرسرعتی که قادر به ضبط 4000 فریم در ثانیه بودند برای فیلم‌برداری از جهش دم پرهای کروی استفاده کردند. محققان برای تشویق این بندپایان به پریدن و غلتیدن، آنها را در نور شدید قرار دادند و گاهی اوقات با یک برس کوچک به آنها ضربه زدند.

هر پرش، آن موجودات زنده مانند یک موشک کوچک، تا 80 برابر طول بدن خود شلیک می کند. بندپای کوچکی را تصور کنید که با سرعت باورنکردنی 368 دور در ثانیه می چرخد! این سرعت نفس گیر، دم پر کروی آن را به سریع ترین نهنگ گوژپشت ماده در دنیای حیوانات تبدیل کرده است.

رکوردشکنی جدید در دنیای حیوانات: دم پر کروی دارای سریع ترین چرخش است

اسمیت و هریسون مشاهده کردند که فنر دم کروی دارای دو روش فرود است: یک پرش کنترل نشده و یک غلت کنترل نشده یا توقف لنگر، که توسط اندامی به نام کلوفور امکان پذیر می شود، ساختاری لوله مانند و چسبنده که می تواند خود را به پایین متصل کند.

دانشمندان هنوز در حال تحقیق در مورد مکانیسم های پرش دم پر برای الهام گرفتن از این تکنیک هستند. آن‌ها همچنین جهش‌های رو به جلو شته‌ها را مطالعه می‌کنند، بندپای دیگری که جهش‌های سریع را برای فرار تکامل داده است.

ممکن است مردم فکر کنند که همه چیز در طبیعت توصیف و شناخته شده است، اما اینطور نیست. اسمیت می گوید: چیزهای زیادی در بین ما وجود دارد که باورنکردنی هستند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما