به گزارش مانی بان، تحولات دیجیتال و تغییر چشم انداز مالی در جهان باعث شده تا روش های جدیدی از تراکنش های مالی در حوزه ارزهای دیجیتال ارائه شود. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی CBDC که مخفف ارز دیجیتال بانک مرکزی است، به عنوان یک پیشرفت اساسی ظاهر شده است. در این مقاله به بررسی ارزهای دیجیتال ملی، اهداف آنها، نحوه مقایسه آنها با ارزهای سنتی و ارزهای دیجیتال و مزایا و چالش های آنها می پردازیم.

ارز دیجیتال ملی (CBDC) چیست؟

ارز دیجیتال ملی یا بانک مرکزی (CBDC) شکل دیجیتالی پول رسمی یک کشور است که توسط بانک مرکزی آن کشور صادر می شود. برخلاف ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، ارزهای دیجیتال ملی متمرکز و تحت کنترل دولت هستند. این ارزها به عنوان معادل دیجیتالی وجه نقد فیزیکی عمل می کنند و هدفشان نوسازی سیستم مالی و افزایش کارایی سیاست های پولی است. مفهوم CBDC با پیشرفت فناوری دیجیتال و نیاز روزافزون به سیستم‌های پرداخت کارآمد تکامل یافته است.

چرا از ارز دیجیتال ملی استفاده کنیم؟

تحقیقات گسترده ای در مورد مزایای استفاده از پرداخت دیجیتال انجام شده است. این مزایا عموماً برای ارزهای دیجیتال مانند ارزهای دیجیتال ملی اعمال می شود. پرداخت‌های دیجیتالی اغلب ارزان‌تر، سریع‌تر و بهتر از تراکنش‌های نقدی هستند، که آن‌ها را در افزایش مشارکت مالی و کاهش هزینه‌های تراکنش برای افراد و کسب‌وکارها بسیار مفید می‌سازد.

بیشتر بخوانید: جفت ارز دیجیتال چیست و چگونه معامله می شود؟

برای بانک های مرکزی که معمولاً مسئولیت توسعه و عرضه ارزهای دیجیتال ملی را بر عهده دارند بسیار مفید است. تلاش چین برای راه اندازی e-CNY برای رویارویی با رقابت فزاینده Alipay و WeChat Pay در صنعت مرکز خرید یکی یکی از این نمونه هاست.

مقایسه ارز دیجیتال ملی با ارزهای سنتی

CBDCها همان عملکردهای ارز سنتی را دارند، اما به صورت دیجیتالی عمل می کنند. از این ارزها می توان برای پرداخت، پس انداز و سرمایه گذاری، کاهش نیاز به استفاده از پول نقد فیزیکی و بهبود قابلیت ردیابی تراکنش ها استفاده کرد.

اکثر CBDC ها از طریق کیف پول دیجیتال در تلفن های هوشمند یا دستگاه های دیگر در دسترس هستند. برخی از نمونه‌های CBDC، مانند e-CNY چین، کارت‌های فیزیکی آفلاین نیز هستند که می‌توانند مانند یک کارت اعتباری سنتی استفاده شوند. این قالب همچنین برای مناطقی که زیرساخت دیجیتال ضعیف است بسیار مهم است، زیرا امکان تراکنش های کاملا آفلاین را نیز فراهم می کند.

مقایسه CBDC با ارزهای دیجیتال

برخلاف ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین، CBDC ها توسط بانک های مرکزی صادر و تنظیم می شوند و اطمینان و ثبات را فراهم می کنند. CBDC تلاش می کند مزایای ارزهای دیجیتال را با امنیت و قابلیت اطمینان سیستم های مالی سنتی ترکیب کند.

ارز دیجیتال ملی یا CBDC بانک مرکزی چیست؟

علاوه بر این، از آنجایی که CBDC ها معمولاً نسبت یک به یک با ارزهای سنتی دارند، به اندازه بسیاری از ارزهای دیجیتال در نوسان نیستند.

خرده فروشی

این نوع سکه های CBDC در دسترس عموم هستند و می توانند برای تراکنش های روزمره مانند پول نقد یا سپرده های بانکی استفاده شوند. همچنین با ارائه یک گزینه پرداخت دیجیتال برای همه، هدف آن افزایش شمول مالی است.

عمده فروشی

این نرخ ها برای موسسات مالی در نظر گرفته شده است و برای تسویه بین بانکی و تراکنش های با ارزش بالا استفاده می شود که باعث بهبود کارایی و امنیت تراکنش های مالی بین بانک ها می شود.

شمول و شمولیت

یکی یکی از بزرگترین مزایای CBDC ها افزایش در شمول مالی است. در بسیاری از نقاط جهان، بخش قابل توجهی از مردم به خدمات مالی سنتی دسترسی ندارند. ارزهای دیجیتال ملی می توانند با ارائه روش پرداخت دیجیتالی قابل دسترس برای همه، به بهبود این وضعیت کمک کنند.

کاهش هزینه های معاملاتی

ارزهای دیجیتال ملی می توانند به میزان قابل توجهی هزینه تراکنش را برای مصرف کنندگان و مشاغل کاهش دهند. سیستم‌های پرداخت سنتی معمولاً چند واسطه را شامل می‌شوند که هر کدام کارمزدهای خود را به فرآیند تراکنش اضافه می‌کنند و با اجازه دادن به تراکنش‌های مستقیم همتا به همتا، فرآیند را ساده می‌کنند.

ارزهای دیجیتال ملی امنیت بیشتری نسبت به پول نقد فیزیکی و سیستم های پرداخت دیجیتال فعلی دارند. این ارزها از تکنیک های رمزگذاری پیشرفته برای محافظت از تراکنش ها استفاده می کنند.

نگرانی های مربوط به حریم خصوصی

پیاده سازی ارزهای دیجیتال ملی نگرانی هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی افراد ایجاد می کند. برخلاف تراکنش های نقدی که ذاتا خصوصی هستند، تراکنش های دیجیتالی می توانند توسط مقامات مرکزی ردیابی و نظارت شوند.

تهدیدات امنیت سایبری

آنها در معرض تهدیدات امنیت سایبری مانند هک و کلاهبرداری دیجیتال هستند. بانک های مرکزی برای مقابله با این تهدیدات باید سرمایه گذاری زیادی در زیرساخت های امنیت سایبری انجام دهند.

آینده ارزهای دیجیتال ملی

آینده CBDCها روشن به نظر می رسد و این ارزها پتانسیل تغییر اقتصادهای جهانی را دارند. با این حال، برای اجرای موفقیت آمیز CBDC ها، چندین چالش از جمله امنیت سایبری و حریم خصوصی باید مورد توجه قرار گیرد.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما