پنیر به عنوان یکی یکی از عناصر اصلی صبحانه در انواع مختلف تولید می شود. با تهیه پنیر در منزل می توانید از کیفیت مواد اولیه آن مطلع شوید. در عین حال از ترکیبات منحصر به فرد و دلخواه مطابق با سلیقه خود استفاده کنید.

پنیر لاکتیک یکی در بین انواع پنیر ایرانی طعم ملایمی دارد. پس چگونه پنیر لاکتیک تهیه می شود؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

پنیر لاکتیک چیست؟

پنیر لاکتیک یک محصول لبنی خوشمزه و مغذی است. در واقع پنیر لاکتیکی یکی یکی از انواع پنیر سنتی ایرانی است که از تخمیر شیر بدست می آید. این پنیر دارای بافتی نیمه سفت و کمی اسفنجی و طعمی نرم و مطبوع است. با خوردن پنیر لاکتیک فواید زیادی به دست می آورید، از جمله:

منبع غنی پروتئین، کلسیم و فسفر: تصور می شود این مواد مغذی که حاصل تخمیر شیر هستند برای سلامت استخوان، دندان و ماهیچه ها ضروری هستند.

حاوی باکتری های پروبیوتیک: باکتری های پروبیوتیک به بهبود عملکرد سیستم گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند. بنابراین پنیر لاکتیک باعث تقویت دستگاه گوارش می شود.

به هضم لاکتوز کمک می کند: افرادی که به لاکتوز یا قند شیر حساسیت دارند می توانند پنیر لاکتیک را راحت تر هضم کنند. اما حالا دیگر نگران هضم سخت لبنیات نباشید.

منبع ویتامین های گروه B: این ویتامین ها برای تولید انرژی و عملکرد صحیح سیستم عصبی ضروری هستند و در پنیر لاکتیک به وفور یافت می شوند.

مواد لازم برای تهیه پنیر لاکتیک

وقتی صحبت از طرز تهیه پنیر لاکتیک در خانه می شود، احتمالاً از خود می پرسید که برای تهیه این محصول به چه موادی نیاز دارید. این مواد عبارتند از:

شیر: مهمترین ماده در تهیه پنیر لاکتیک شیر است. بنابراین بهتر است با استفاده از شیر تازه و پرچرب پنیر با کیفیت بالاتر تولید شود. شیر محلی یا شیر گوسفند نیز برای این منظور مناسب است.

ماست: ماست طبیعی بدون مواد افزودنی بهترین گزینه است. در واقع ماست شیر ​​را تخمیر کرده و به پنیر تبدیل می کند.

نمک: از این ادویه برای طعم دادن به پنیر و افزایش ماندگاری آن استفاده می شود. برای طعم دادن به پنیر می توانید به اندازه ای که می خواهید از نمک استفاده کنید.

آب: برای شستن پنیر و تهیه آب نمک به آب نیاز دارید.

مراحل تهیه پنیر لاکتیک

می توان گفت تهیه پنیر لاکتیک کاملاً ساده است و در چند مرحله کوتاه انجام می شود. با این کار می توانید پنیر را دقیقاً به روشی که می خواهید تهیه کنید. همچنین با کمک ادویه های اضافی مانند سبزیجات خشک طعم مطبوع تری به پنیر شیر خود بدهید. این مراحل عبارتند از:

شیر جوش

شیر را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم نگه دارید تا به دمای 85 درجه سانتیگراد برسد. در این مرحله باید مراقب باشید که شیر نجوشد.

ماست را اضافه کنید

سپس قابلمه را از روی اجاق بردارید و ماست را اضافه کنید. در این مرحله بهتر است ماست را با قاشق یا ملاقه مخلوط کنید تا به طور یکنواخت و کاملاً با شیر مخلوط شود.

تخمیر شیر

حالا باید روی قابلمه را با یک پارچه تمیز بپوشانید و حداقل یک ساعت در جای گرم بگذارید تا شیر تخمیر و منعقد شود.

جدا کردن پنیر از آب پنیر

پس از گذشت زمان در نظر گرفته شده، قابلمه یا ظرف مورد نظر خود را بردارید. سپس پارچه نخی را روی صافی قرار دهید و محتویات قابلمه را روی آن بریزید. با این کار اطمینان حاصل کنید که آب پنیر کاملا از پنیر جدا شود.

پنیر را بشویید

برای طعم بهتر پنیر را با آب سرد بشویید تا نمک اضافی آن گرفته شود. سپس پنیر را در ظرف مناسبی بریزید و نمک اضافه کنید. مقدار نمک بستگی به ذائقه شخصی دارد. همچنین بهتر است پنیر را در ظرف دربسته به مدت 2 تا 3 روز در یخچال نگهداری کنید تا طعم آن جا بیفتد.

نکات حرفه ای برای تهیه پنیر لاکتیک

تهیه پنیر لاکتیک در خانه محصولی ارگانیک با طعم و عطر بسیار مطبوع را در اختیار شما قرار می دهد. با رعایت چند ترفند ساده می توانید پنیر لاکتیکی با کیفیت درست کنید که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم:

انتخاب شیر مناسب

استفاده از شیر تازه و پرچرب به شما کمک می کند پنیری با بافت بهتر و طعم غنی تری داشته باشید. از طرفی شیر محلی طعم طبیعی و لذیذتری دارد. در همه موارد از شیر با کیفیت و تازه استفاده کنید تا سلامت تغذیه خود را تضمین کنید.

کنترل دما

دمای شیر در زمان جوشاندن، مخلوط شدن با ماست و تخمیر بسیار مهم است. برای مثال دمای ایده آل برای تخمیر شیر بین 30 تا 35 درجه سانتیگراد است.

اختلاط مداوم

شاید فکر کنید شیر و ماست مخلوط شده و فقط برای یکدست شدن آنها استفاده می شود. با این حال، هم زدن مداوم شیر در طول تخمیر باعث می شود که باکتری ها به طور یکنواخت در شیر پخش شوند و لخته صاف تشکیل شود.

نگهداری پنیر

پنیرهای لاکتیک خانگی لطیف تر از پنیرهای بازار هستند. بنابراین باید آن را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید.

سوالات متداول

1. چرا پنیر من سفت نمی شود؟

دلایل مختلفی می تواند بر نرمی پنیر تأثیر بگذارد. برخی از این دلایل عبارتند از عدم توجه به دمای مناسب و کنترل نکردن آن در آن زمان، در نظر نگرفتن زمان کافی برای تخمیر و ترکیب غیر معمول ماست و شیر.

2. اگر پنیر لاکتیکی ترش شد چه باید کرد؟

ترشی پنیر به دلیل ترکیب نامناسب و فرآیند تخمیر طولانی است. در واقع، رشد بیش از حد باکتری ها باعث می شود پیتر فاسد شود. البته می توانید آن را با مواد دیگری مانند سبزیجات و ادویه ها نیز مخلوط کنید تا کمی ترشی پنیر را جبران کنید.

حرف آخر

در این مطلب به طرز تهیه پنیر لاکتیکی پرداختیم. این نوع پنیر را می توانید در منزل با انتخاب و ترکیب مواد با سلیقه خود تهیه کنید. سپس با گفتن نکات درست به شما در تهیه پنیر با کیفیت کمک می کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما