آنچه مسلم است و می توان بر این ادعا تاکید کرد این است که کبد چرب را می توان خاطره ای از زندگی صنعتی دانست که سلامت عمومی را تهدید می کند.

گزارش مهر در ضمن متاسفانه شاهد شیوع این بیماری در کودکان و نوجوانان هستیم. در حالی که بالا یکی بیست سال پیش باید در بزرگسالی به دنبال چنین عوارضی می گشتیم. اما امروزه شاهد کبد چرب در کودکان و نوجوانان هستیم که شروع به مصرف غذاهای آماده کرده و هیچ گونه فعالیت بدنی انجام نمی دهند.

عبدالرضا نوروزی رئیس انجمن تغذیه بالینی ایران با عنوان این مقاله با بیان اینکه چاقی و عوارض آن در ایران به سرعت در حال افزایش است، اظهار داشت: با این روند جایگاه ایران در جهان از رتبه 42 در سال 1414 افزایش خواهد یافت. رتبه نهم را دارد.

سیدموید علویان متخصص گوارش و کبد درباره نقش کیوسک های مدارس در شیوع کبد چرب گفت: بسیاری از کیوسک ها مواد غذایی مانند کیک های چرب شیرین و ناسالم را به کودکان می فروشند. این کیک ها می توانند دارای رویه های خوشمزه اما ناسالم باشند که ممکن است کودکان را به خوردن غذاهای بسیار شیرین عادت دهند.

وی همچنین تاکید کرد: گرسنگی ناشی از افت قند خون می تواند قدرت یادگیری را کاهش دهد، اما برخی از تنقلات ارائه شده در بوفه مدارس چندان سالم نیستند.

علویان با ارائه پیشنهاداتی برای ارائه تغذیه سالم در بوفه مدارس افزود: به جای چیپس صنعتی حاوی اسیدهای چرب ترانس و نمک بالا می توان از ادویه های طبیعی مانند آویشن و همچنین سیب زمینی سرخ کرده خانگی حاوی روغن های سالم و کم نمک استفاده کرد. و پودر سیر توصیه شد.

بیسکویت های صنعتی اغلب حاوی قند اضافی و مواد مضر هستند. در عوض می توان به دانش آموزان کیک های خانگی داد که با مواد با کیفیت درست شده اند.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: آب میوه های آماده ارزش غذایی پایینی دارند. بهتر است این نوشیدنی ها را با میوه های تازه و فصل جایگزین کنید. علاوه بر این، نوشیدنی‌های گازدار به دلیل قند زیاد و ارزش غذایی پایین توصیه نمی‌شوند. به عنوان یک جایگزین سالم، دوغ می تواند به بهبود تغذیه دانش آموزان کمک کند.

علویان که عنوان این مقاله را نوشته است پفک حاوی نمک بیش از حد است و ارزش غذایی کمی دارد، گفت: پاپ کورن می تواند جایگزین خوبی به عنوان منبع فیبر باشد.

وی تاکید کرد: شکلات های تلخ به دلیل وجود فلاونوئیدها به بهبود تغذیه کمک می کنند، در حالی که قندها به دلیل چسبندگی باعث پوسیدگی دندان می شوند.

علویان بیان کرد: میوه های خشک و آجیل منبع خوبی از فیبر و مواد معدنی ضروری مانند آهن و کلسیم هستند که می توانند به رشد کودکان کمک کنند.

وی افزود: فرآورده های گوشتی صنعتی حاوی نیترات است که می تواند به نیتروزامین که یک ترکیب بالقوه سرطان زا است تبدیل شود. تهیه ساندویچ های خانگی مانند ساندویچ مرغ می تواند جایگزین خوبی باشد.

علویان گفت: پردازش و نظارت دقیق بر کیوسک های مدارس می تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت دانش آموزان داشته باشد. با تهیه غذاهای سالم و تشویق به عادات غذایی صحیح می توان از بیماری هایی مانند کبد چرب و مشکلات مربوط به سوء تغذیه پیشگیری کرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما