اینکه تهران نه تنها اقوام ایرانی، بلکه مهاجران دیگر کشورها و اقلیت ها را پایتخت کرده بود، دسترسی به این شهر را باز کرد تا جایی که برخی از محله های قدیمی به نام آنها نامگذاری شد. محله عرب یکی از آنهاست.

با استقرار اعراب در شمال جاده ناصرخسرو امروزی و گسترش تجارت خود، تهران به نحوی تغییر کرد و حرفه هایی که در تهران ناشناخته یا عجیب بودند رایج شد.

به گزارش همشهری آنلاین، در گذشته مهاجران عرب و ایرانی که در عراق زندگی می کردند در محل خیابان ناصرخسرو امروزی تجارت می کردند. به همین دلیل تاثیر فرهنگ و سبک زندگی عربی را می توان در این حوزه مشاهده کرد. هنوز در خبایان مراوی و مناطق اطراف، تعدادی خواربارفروشی با تابلوهایی به زبان عربی که غذاهایی مانند فلافل را عرضه می کنند، اشاره ای به این فرهنگ هستند.

وقتی در کوچه مروی قدم می زنید، معمولاً چندین عرب زبان را می بینید که در حال گفتگو هستند و آنها نیز بخش قابل توجهی از بازار بازار را تشکیل می دهند. فلافل های عربی نیز از زمانی که اعراب به این مکان مهاجرت کردند در بازار معروف شد. بازار و کوچه مروی در زمان فتحعلی شاه به سفارش محمدحسین خان مروی پس از مدرسه و مسجد مروی ساخته شد.

سفر به تهران قدیم; کوچه مروی و غذاهای عراقی; زنده ماندن از کوچه اعراب

نصرالله حدادی تهران پژوه درباره سکونت اعراب در تهران و شغل آنها می گوید: محله عرب پس از حکومت آقا محمدخان قاجار در منطقه عودلاجان ساخته شد. کوچه اعراب یکی یکی از معروف ترین خیابان های خیابان ناصرخسرو است. اولین ساکنان این محله از خلیج فارس به تهران آمدند و محله عرب ها را تأسیس کردند که در بمباران سال 66 ویران شد. کوچه مروی قسمت کوچکی از این محله است.

گرچه زندگی در خیابان ناصرخسرو به 130 سال پیش برمی گردد، اما تاریخ برخی از مکان های آن مانند همان کوچه اعراب و اعراب کوچ باعث شده است که این تاریخ به حدود 200 سال پیش بازگردد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما