تب دنگی توسط پشه‌های آئدس به انسان منتقل می‌شود و برخلاف اکثر پشه‌ها، آئدها فقط در طول روز نیش می‌زنند و اوج گزش آن در اوایل صبح و عصر قبل از غروب آفتاب است. محل پیدایش و سکونت اولیه این پشه مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده است و با توجه به توسعه فعالیت های انسانی، حوزه پراکنش این پشه در سایر نقاط جهان نیز گسترش یافته است.

به گزارش بازتاب آنلاین، تب دنگی علائمی مانند تب، بثورات پوستی، سردرد شدید و درد طاقت‌فرسا در عضلات و مفاصل دارد که به آن «تب استخوان خردکن» نیز می‌گویند و اثرات بالینی آن پنج تا هشت روز پس از نیش پشه آلوده ظاهر می‌شود. . و اغلب پس از یک دوره خفیف در حدود یک هفته منجر به بهبودی کامل می شود.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، تا مارس 2023، تب دنگی در بیش از 100 کشور گزارش شده است و این سازمان تخمین می‌زند که اکنون چهار میلیارد نفر در معرض خطر ابتلا به تب دنگی هستند، اما تخمین میزان دقیق آن دشوار است، زیرا اکثر موارد خفیف است و نمی توان آن را به طور دقیق تشخیص داد.

تب دنگی نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب استخوان شکن نیز می گویند و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در بیش از 140 کشور جهان شایع است و سالانه 50 تا 100 میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا می کند.

اولین بار در سال 1954 به عنوان عارضه تب دنگی مشاهده شد و در سال 2013 تخمین زده شد که سالانه 390 میلیون عفونت دنگی در سراسر جهان رخ می دهد که از این تعداد 500000 مورد شدید و 25000 مرگبار بوده است.

قباد مرادی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از شناسایی ۲۲۶ مورد تب دنگی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: اکثر بیماران تب دنگی از کشورهای مختلف هستند. کشورهای امارات، پاکستان، عمان و… و متاسفانه کشور ما در حال حاضر بسیار مستعد شیوع این بیماری است.

این کشورها مبتلا به تب دنگی هستند و تاکنون 76 مورد انتقال محلی گزارش شده است، یعنی کشور ما در حال حاضر به شدت مستعد انتقال این بیماری به دیگران است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با توجه به وضعیت تب دنگی در برخی شهرستان‌ها مانند چابهار در استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 90 مورد ابتلا به این بیماری در شهرستان چابهار ثبت شده است. .

موارد دنگی در استان های فارس، هرمزگان، قزوین، گیلان و اصفهان نیز گزارش شده است و ممکن است برخی از موارد وارداتی باشد.

مرادی با بیان اینکه نگرانی از شیوع تب دنگی در مناطق شمالی و جنوبی کشور به دلیل شیوع محلی آن جدی تر است، خاطرنشان کرد: میزان مرگ و میر بالا و زیر یک درصد است.

لزوم احتیاط همه دستگاه ها در برابر شیوع تب دنگی

مرادی با تاکید بر اینکه همه نهادها باید نسبت به شیوع بیماری تب دنگی هوشیار باشند، گفت: مردم و دولت باید مناطقی که لاروهای این پشه در آن تکثیر می شوند از جمله چاله های آب، فاضلاب روباز و حتی گلدان ها پاکسازی شود.

او تاکید کرد که یکی یکی از نقاط انتقال بیماری تب دنگی شهرستان چابهار است و تاکنون نزدیک به 100 نفر به این بیماری مبتلا شده اند و شاهد انتقال محلی این بیماری هستیم و از آنجایی که عامل انتقال مانند مالاریا پشه است، بیش از 100 نفر به این بیماری مبتلا شده اند. دور 700 محل ابتلا به این بیماری شناسایی شد.

مرادی گفت: در مواجهه با این بیماری نیاز است که بیماران سریعا شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار گیرند و بیماران در معرض قرار نگیرند زیرا بدن آنها توسط پشه گزیده و به بدن دیگران منتقل می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی تشخیص بسیار جامعی در چابهار انجام شد و بیمار تا 500 متری محل سکونت خود در حال پاکسازی است. اطرافیان بیمار نیز با مخلوطی از سم و گازوئیل درمان می شوند.

تاکنون آموزش های ویژه ای به مردم، مدیران و مسئولان منطقه چابهار ارائه شده است و مدیرکل آموزش و پرورش و بهداشت وزارت بهداشت چهارمین سفر خود را به منطقه چابهار از نزدیک بررسی کرد. همچنین به افراد یک سری جلسات آموزشی عمومی داده شد، مانند نحوه لباس پوشیدن، نحوه تمیز کردن آب راکد و نحوه بستن پشه بند.

داروی خاصی برای تب دنگی وجود ندارد

به گفته مرادی، داروی خاصی برای تب دنگی وجود ندارد و واکسن این بیماری به مقدار محدود و برای شرایط خاص تزریق می شود. این واکسن در همه کشورها به طور گسترده در دسترس نیست، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از گزش پشه در شهرهایی است که ویروس در آن منتقل می شود و باید نهایت مراقبت را به خرج دهیم.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :