به گزارش بازتاب آنلاین، از سال 1392 تا پایان سال 1402 با وجود اینکه تعداد ازدواج ها کاملاً به نصف نرسیده، تقریباً به نصف کاهش یافته است، یعنی روند ازدواج ها طی 10 سال گذشته رو به کاهش بوده است.
خراسان در خبری نوشت: طبق آمار در 10 سال سن ازدواج برای مردان 7 ماه و برای دختران 8 ماه افزایش یافته است. این آمار تقریباً 14 میلیون مجرد و 10 میلیون جوان در سن ازدواج را شامل می شود. بررسی ما در 10 سال گذشته نشان می دهد که تعداد ازدواج ها تقریباً به نصف کاهش یافته است.

این بدان معنا نیست که جوانان در سن ازدواج علاقه ای به ازدواج ندارند. با این حال، تعدادی از عوامل، محدودیت ها و محدودیت های اقتصادی روند عروسی را کند و به تاخیر انداخته است. نتیجه این روند افزایش سن ازدواج در دهه اخیر است: میانگین سن ازدواج برای اولین ازدواج زنان و مردان به ترتیب 23.1 و 27.3 سال در سال 1392 و در سال 1402 بوده است. 28 در مردان و 23.9 در زنان. یعنی در حدود 10 سال سن ازدواج برای زنان 8 ماه و برای مردان 7 ماه افزایش یافته است. البته علاوه بر این آمار که روز گذشته توسط خبرگزاری فارس منتشر شد، آمارهای دیگری نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به بررسی های دکتر دکتر. شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس برجسته کشور که خرداد گذشته گزارشی از این موضوع ارائه کرده بود. کاظمی پور گفت: در چهار دهه گذشته میانگین سن ازدواج برای دختران 20 سال و برای پسران 25 سال بوده است اما این رقم در حال حاضر برای مردان 30 و برای زنان 25 سال است. به عبارت دیگر میانگین سن ازدواج زنان و مردان به تدریج 5 سال افزایش یافته است.

10 میلیون جوان در سن ازدواج

طبق آمار کاظمی پور 5 میلیون و 500 هزار مرد و 4 میلیون و 600 هزار زن در سن ازدواج در کشور هستند. در حالی که میانگین سن ازدواج در چهار دهه گذشته برای دختران 20 و برای پسران 25 سال بوده است، این رقم اکنون برای مردان 30 و برای زنان 25 سال است. به عبارت دیگر میانگین سن ازدواج زنان و مردان به تدریج 5 سال افزایش یافته است.

آمار تقریبا نصف شد!

آمار ازدواج از سال 1392 تا پایان سال 1402 اگرچه دقیقاً نصف نیست، اما تقریباً به نصف رسیده است، یعنی روند ازدواج در 10 سال گذشته رو به کاهش بوده است.

طلاق نیز در حال افزایش است

از سوی دیگر کاهش ازدواج با افزایش طلاق همراه است. بر اساس آمار ثبت احوال کشور، نرخ طلاق محض کشور در سال های 1392 تا 1402 نشان می دهد که این میزان در آن سال ها 2.25 است. 2.31; 2.25; 2.29; این ارقام نشان می دهد که بیشترین آمار طلاق خالص در سه سال گذشته رخ داده است.

راه و راه حل روشن است اما…

همه این آمار و ارقام و بررسی ها این سوال را برای ما پیش می آورد که علیرغم تصویب قانون «جوانان»، حاکمیت اجتماعی کشور نتوانسته است راه را برای تشویق و حمایت از فرآیندهای ازدواج آنچنان که باید هموار کند. همین امروز بر اساس اعلام معاونت ورزش و جوانان 270 هزار نفر برای دریافت وام ازدواج در صف ایستاده اند. انتقاد این مقام مسئول از بانک ها مبنی بر «فریب دادن متقاضیان و عدم پاسخ صحیح به آنها» نمونه ای از این موارد است. نبود اراده برای اجازه ازدواج در کشور کافی است.

۲۳۳۲۱۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما