پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، بسم الله الرحمن الرحیم

باز هم پاییز، آغاز فصل جشن ها و مهر آخرین مهلت تحویل فیلم کوتاه ایرانی به پایان رسید. جشنواره ای به نمایندگی از فصل «وفاق» جامعه فیلم کوتاه کشور؛ جامعه ای متنوع که رنگین کمانی از سلیقه ها را به نمایش می گذارد و اگر این جشنواره «خوب» باشد و آن را در شرایط و زمان خود ببینند، اهالی این مجلس کهن گرد هم می آیند و دیداری تازه خواهند داشت.

جشنواره‌هایی مانند فیلم کوتاه تهران به این دلیل شناخته شده‌اند که در همه دوران‌ها فرزندان زمان خود هستند. زیرا نمی توانند نسبت به دنیای اطراف خود بی تفاوت باشند.

چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران شامل ویژگی هایی است که خوشبختانه از دنیای اطراف اقتباس شده است. دنیایی که علم و فناوری به پیشران تمدن های بشری تبدیل شده و پدیدآورندگان حوزه فناوری هر روز شگفتی های جدیدی را تولید می کنند که آخرین آن ها هوش مصنوعی است. البته سینما نیز تحت تاثیر هوش مصنوعی است و امروزه بیم و امیدهای زیادی وجود دارد که چگونه می توان از این موضوع در هنر هفتم استفاده کرد. به همین منظور جشنواره فیلم کوتاه تهران برای اولین بار در میان رویدادهای سینمایی کشور با راه اندازی بخش مسابقه ویژه هوش مصنوعی و واقعیت مجازی به این مهم پرداخت و با استقبال خوب سینماگران خارجی و داخلی مواجه شد.

از سوی دیگر عصر، عصر ارتباطات است و در عرصه ای مانند سینما نمی توان آن را به مرزهای جغرافیایی محدود کرد. در چنین شرایطی، نگاه فراملی جشنواره چهل و یکم صدور فراخوان دوازده زبان زنده دنیا و شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید و کمتر استفاده شده برای ارتباط با کشورهای هدف بود که در نهایت منجر به استقرار حدود 14 هزار فیلم از 151 کشور جهان نشان می دهد که سینمای ایران قابل تحریم نیست.

ایجاد بخش ویژه «شاخه زیتون» به منظور ارج نهادن به مقاومت مردم مظلوم فلسطین و لبنان از دیگر بخش‌های «اینگی» جشنواره فیلم کوتاه تهران است که به دنیای اطراف می‌پردازد، هرچند محدود به این موضوع نیست و آثار نمایش داده شده در جشنواره، از بررسی غرور ملی، قهرمانان و حماسه ها گرفته تا نقد و اشاره به آسیب های اجتماعی و دغدغه های وجودی، همگی بازتاب زمان برگزاری جشنواره است.

البته توافق بدون امید و امید بدون چشم انداز آینده روشن معنا ندارد و شاید بهترین بستر برای تصور آینده ای امیدوارکننده جشنواره فیلم کوتاه تهران باشد که صاحب اصلی جوانان است. پس چه چیزی می تواند بهتر از این شعار جشنواره در این مدت پایان یابد:

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، به دنیای خیالی خود خوش آمدید

سید عباس صالحیو

خرده فرهنگ و رهبری اسلامی

۲۴۵۲۴۵

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما