خبر را برای من بخوانید

امروز در سالروز تاسیس برج آزادی از شهاب سنگ 100 کیلوگرمی در موزه شهاب سنگ این برج رونمایی شد.

موزه شهاب سنگ امروز پنجشنبه 26 مهر وی میزبان مراسم رونمایی از بزرگترین شهاب سنگ آهنی ایران به مناسبت سالروز تاسیس برج آزادی بود.

وزن این شهاب سنگ 100 کیلوگرم است و در موزه شهاب سنگ برج آزادی نگهداری می شود. موزه ای که 8 سال پیش افتتاح شد و 1200 قطعه شهاب سنگ در آن نگهداری می شود.

شهاب سنگ ها از انواع «آهن»، «آهن سنگ» و «سنگ» هستند و این شهاب سنگ از نوع آهنی است.

شهاب سنگ های “آهن” در هسته سیارک های دگرگون شده تشکیل می شوند. سیارک هایی که ذوب شده و حالت اولیه خود را تغییر داده اند سیارک های دگرگون شده نامیده می شوند.

هنگامی که این سیارک ها ذوب می شوند، آهن و نیکل آنها در مرکز سیارک می نشیند و زمین نیز یک سیاره است و هسته آن از آهن و نیکل ساخته شده است. حال اگر روزی زمین با سیاره دیگری برخورد کند، متلاشی می شود و تمام قطعات هسته و پوسته آن به فضا پرتاب می شود.

شهاب سنگ های “سنگ-آهن” نیز به 2 گروه تقسیم می شوند. گروه اول پالازیت ها و دسته دوم مزوسیدیت ها هستند که معروف ترین و تاریخی ترین شهاب سنگ ایرانی از این نوع است.

شهاب سنگ های “صخره ای” نیز به دو نوع کندریت و آکندریت تقسیم می شوند.

شهاب‌سنگ‌های کندریتی شهاب‌سنگ‌هایی هستند که از دانه‌های ریزی به نام کندرول تشکیل شده‌اند و به همین دلیل به آنها کندریت می‌گویند. اندازه این دانه های ریز گاهی از نیم میلی متر تا چند سانتی متر است.

شهاب‌سنگ‌های آکندریتی با توجه به ترکیب و عناصر درونی‌شان به چند گروه خاص از جمله آکندریت‌های قمری و آکندریت‌های مریخی طبقه‌بندی می‌شوند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما