فرهیختگان نوشت: آیا می خواهید خواننده شوید و در بهترین سالن های تهران کنسرت برگزار کنید؟ نگران نباش آرزوت محقق خواهد شد! تنها کاری که باید انجام دهید این است که مجوز را بگیرید که گرفتن آن چندان سخت نیست، گوشی را بردارید و به شرکت های تبلیغاتی بگویید که پول کافی دارید و حالا همه چیز برای برگزاری اولین کنسرت شما آماده است. البته در اینجا قرار نیست در مورد چگونگی خواننده شدن که داستان مفصل خودش را دارد صحبت کنیم.

در این گزارش صحبت از تبلیغات گسترده ای است که این روزها در سطح شهر در قالب بیلبوردهای بزرگ و گران قیمت با نام ها و چهره های نامعلوم در حال انجام است. افرادی که با وجود ناشناس بودن، در بزرگترین و مهم ترین سالن های کنسرت تهران اجرا می کنند و دلیلش فقط یک کلمه است؛ پول!

اولین بیلبورد مربوط به محسن قمی است که روی آن نوشته شده است: «خواننده دوباره می خواند! خواننده ای که می خواهد با این متن بازگشت خود را پس از سالها اعلام کند. او یکی وی از خوانندگان قبل از انقلاب است و در سال های اخیر با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد قطعه ای را در اختیار مخاطبان قرار داده است. قمی که در حال حاضر مالک است یکی او که مسئولیت یکی از بزرگترین مجموعه های گردشگری شمال ایران را بر عهده دارد، گویا در بحث تبلیغات هم ابایی نداشت و بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ او در بزرگراه های تهران دیده می شد. بر چه اساسی به این فرد اجازه برگزاری کنسرت در سالن بزرگ هتل اسپیناس پالاس داده شده است؟

سایر تبلیغات مربوط به محمدرضا منصوری است. خواننده ناشناخته ای که گویا اسپانسرینگ خود را از یک شرکت بزرگ پذیرفته است. با چند جست و جوی ساده در اینترنت به جواب سوال خود رسیدیم. محمدرضا منصوری، مدیرعامل شرکت صنایع فلزی آرگون نورد ایرانی. مدیرعاملی که تصمیم گرفته خواننده شود و پول کافی برای این کار دارد. البته این فرد از فضای خوانندگی دور نیست و در سال های اخیر حدود 10 قطعه خوانده و برای مخاطبان منتشر کرده است و تجربه خوانندگی برای تیتراژ سریال های تلویزیونی را نیز دارد. منصوری برای اولین بار است که کنسرت برگزار می کند و در حال حاضر نمی توان درباره کیفیت اجرای او صحبت کرد، اما تبلیغات گسترده او در سطح شهر و سرعت فروش بلیت کنسرتش با وجود عدم شناخت قابل بحث است. مسائلی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

صرف ده ها میلیارد دلار برای تبلیغات شهری

یکی یکی از مهم ترین موضوعاتی که توجه این دو خواننده گمنام را به خود جلب کرد، تبلیغات گسترده در تهران است. طبیعتاً برای برگزاری کنسرت، تبلیغات یکی از اولین اقدامات برگزارکنندگان است، اما برای کسانی که مخاطبان از آنها اطلاعی ندارند، این تبلیغات باید بیشتر باشد. بنابراین تا زمان کنسرت این دو خواننده! تبلیغات گسترده ای از آنها در تهران پخش می شد. عکس های بزرگ از افرادی که چهره و نامشان آشنا نیست. این دو نفر تولید کنسرت خود را بر عهده داشتند و به همین دلیل مانعی برای هزینه کردن نداشتند. حالا ببینیم چقدر برای این تبلیغات هزینه کرده اند؟ بر اساس آمار موجود از قیمت تبلیغات شهری در سال 1402، هزینه نصب بیلبورد بسته به سایز آن از 500 میلیون تا سه میلیارد تومان، هزینه نصب تخته کاهی 65 میلیون تومان، عرشه پل می باشد. از 500 میلیون تا دو میلیارد تومان و تابلوی ایستگاه از 69 تا 89 میلیون تومان قیمت دارد. این رقم در سال 1403 افزایش یافته و کمترین آگهی مربوط به کاهگل به 80 تا 90 میلیون تومان تغییر کرده است.

طبیعتاً این افراد به دلیل ناشناس بودن، نیاز به تبلیغات وسیع تری از نظر زمانی و مکانی داشتند. بر اساس تبلیغات قابل مشاهده در سطح شهر و با یک حساب سرانگشتی ساده می توان تخمین زد که این افراد بیش از 10 میلیارد تومان برای تبلیغات شهری هزینه کرده اند و باید دید آیا خواننده شدن ارزش این همه زحمت را دارد یا خیر؟ یا منتظر چه بازگشتی بودند و آیا چنین هزینه سنگینی می کنند؟ البته رقم مذکور (10 میلیارد تومان) تنها مربوط به تبلیغات شهری آنهاست. چند روز قبل از برگزاری کنسرت‌ها، صفحات اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی و حتی برخی رسانه‌ها با متن‌های یکسانی برای این دو خواننده تبلیغ می‌کردند که احتمالا هزینه جداگانه‌ای هم داشت.

این خواننده ناشناس است و بلیت های کنسرتش گران است

از آنجایی که این دو نفر اولین کنسرت خود را برگزار می کنند، گمانه زنی ها مبنی بر کاهش قیمت بلیت نسبت به سایر کنسرت ها برای جذب مخاطب وجود داشت. وقتی به سایت فروش رفتیم با توجه به پر شدن ظرفیت قیمت ها دیده می شد نبود. اما با پیگیری هایی که درباره کنسرت محمدرضا منصوری داشتیم به یک قیمت رسیدیم. برای این کنسرت یک صندلی در ردیف هفدهم 650 هزار تومان فروخته می شود. تالار برج میلاد دارای 25 ردیف است که ردیف مذکور انتهای این تالار محسوب می شود و از صحنه فاصله دارد. موضوع اینجاست که برای این خواننده 650 هزار تومان در نظر گرفته شده است، در حالی که صندلی های مشابه در کنسرت های خوانندگان شناخته شده حدود 700 تا 850 قیمت دارد، یعنی مخاطبان قرار است با یک خواننده ناشناس به کنسرت یک خواننده ناشناس بروند. اختلاف 50000 تومان. آماری از قیمت کنسرت محسن قمی به دلیل بسته بودن سایت در دست نیست اما قیمت بلیت ها بسته به ردیف از 750 هزار تومان تا 1 میلیون و 200 هزار تومان متغیر است و به نظر می رسد قیمت بلیت کنسرت این کنسرت خواننده همان خواننده منصوری است با کمی تفاوت نسبت به خواننده های معروف. تعیین می شود

بلیتی که در یک چشم به هم زدن تمام شد

وقتی سایت های بلیت فروشی که این دو خواننده! معرفی شد، بازدید کنید، از سرعت فروش بلیط شگفت زده خواهید شد. دو اکران برای هر دو در نظر گرفته شده بود و جالب اینکه علی رغم ناشناس بودن، ظرفیت هر دو اکران به سرعت تمام شد و گفته می شود محمدرضا منصوری قرار است زمان کنسرت خود را تمدید کند. این موضوع زمانی تعجب برانگیزتر می شود که تعداد سالن ها را بدانید. منصوری در سالن برج میلاد روی صحنه می رود و ظرفیت این سالن 1600 نفر است یعنی 3200 نفر می توانند در دو سانس به این کنسرت بروند. محسن قمی در سالن هتل اسپیناس پالاس با ظرفیت 2500 نفر و به عبارتی 5000 نفر به مدت دو جلسه اجرا داشته است. سرعت بلیت فروشی این دو کنسرت مشابه خواننده های مطرحی بود که میلیون ها طرفدار دارند و بلافاصله پس از فعال شدن نامشان در سامانه فروش، بلیت هایشان به فروش می رسد. البته بلیت این دو خواننده چند روز مانده به کنسرت به فروش رفت در حالی که بلیت کنسرت خوانندگان سرشناس با همین شرایط و تعداد اجرا گاهی در همان روز کنسرت به پایان می رسد. چنین فروشی این تردید را ایجاد می کند که آیا واقعاً مخاطب این بلیت ها را خریده است یا مقصر برگزارکنندگان این کنسرت هاست؟

اجازه ارشاد برای برگزاری کنسرت بی کیفیت

نکته مهم این است که بعد از دیدن تبلیغات این دو نفر و چند ویدیو از کنسرت یکی از اینها به ذهن می رسد، مسأله جواز است; مجوز معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجراهای صحنه ای. طبق قوانین مندرج در سایت این وزارتخانه، هر خواننده ای برای دریافت مجوز کنسرت باید یک سری شرایط را داشته باشد. یکی یکی از این شرایط مربوط به اخذ تاییدیه کارشناسان این وزارتخانه در خصوص کیفیت آثار و صدای نوازنده است. برای این کار خواننده باید اجرای زنده داشته باشد و ویدیو را برای کارشناسان ارسال کند. این ویدئو در شورای فنی موسیقی وزارتخانه بررسی و تمرین می شود و در صورت تایید مراحل بعدی را طی خواهد کرد. با علم به این موضوع این سوال پیش می آید که کارشناسان وزارت ارشاد بر چه اساسی مجوز کنسرت محسن قمی با این کیفیت را صادر کردند؟ به نظر می رسد در صورت تداوم صدور چنین مجوزهایی در آینده ای نه چندان دور شاهد تجاری سازی عرصه موسیقی باشیم و این موضوعی است که مسئولان مربوطه باید به آن توجه کنند. دیده شدن و البته این دیده شدن با شهرت جویی متفاوت است; این روزها انگار تب شهرت همه را درگیر کرده است! برخی بازیگری را انتخاب می کنند، برخی دیگر بر حضور خود در فضای مجازی تاکید دارند. اما برخی دیگر فکر می کنند که ساده ترین راه برای معروف شدن، خواننده شدن است. برخی از آنها استعداد دارند اما اسپانسر ندارند که بخواهد از آنها حمایت کند. اما برخی دیگر فقط پول دارند. داشتن این پول راه را برای رسیدن به رویای شما هموار می کند و مسیر شهرت را آسان می کند! تبلیغات گسترده در سطح شهر، فضای مجازی و در نهایت برگزاری کنسرت! اگر کسی بلیت کنسرت نخرد اشکالی ندارد، چون خواننده خودش می تواند بلیت را بخرد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما