بسیاری از ما وقتی علائمی مانند آبریزش بینی یا گلو درد را در پاییز تجربه می کنیم، می گوییم سرما خورده ایم. بنابراین، آیا این علائم همیشه به معنای یک سرماخوردگی ساده است یا علائم بیماری های جدی تری مانند آنفولانزا یا کرونا هستند؟ علائم آلرژی پاییزی چه تفاوتی با سرماخوردگی دارد؟

به گزارش ایندیپندنت، در گزارشی که با اخذ نظر کارشناسان تهیه شده است، علائم و روش های درمانی بیماری های شایع فصل پاییز از سرماخوردگی تا آنفولانزا، از کرونا تا آلرژی های فصلی مورد بررسی قرار گرفت.

آنفولانزا

گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی و سرفه از علائم رایج آنفولانزا و سایر ویروس های تنفسی هستند. آنفولانزا معمولاً به‌جای تدریجی ناگهانی ظاهر می‌شود و احتمالاً با تب، خستگی شدید و دردهای عضلانی همراه است.

پروفسور اندرو پکوز، پروفسور دانشکده پزشکی عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ، در یک کنفرانس مطبوعاتی که در دانشگاه جان هاپکینز در 2 اکتبر برگزار شد، گفت: “احتمالاً در ماه نوامبر شاهد افزایش موارد آنفولانزا خواهیم بود.” علاوه بر این، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده و بنیاد ملی بیماری‌های عفونی در کنفرانس سالانه خود در 25 سپتامبر سخنرانی کردند و مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، دکتر. مندی کوهن اعلام کرد که احتمال ابتلا به آنفولانزای امسال وجود دارد. مانند سال گذشته است، اما آنفولانزای فصلی معمولی نیز می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ شود.

پکوز می گوید، آنفولانزا می تواند سالانه بین 25000 تا 50000 نفر را در ایالات متحده از بین ببرد، و ما به طور خاص بر روی افراد بالای 65 سال تمرکز می کنیم که بیشتر در برابر این بیماری آسیب پذیر هستند. البته ناگفته نماند که احتمال مرگ کودکان نیز وجود دارد و آمار سال گذشته نیز این موضوع را تایید می کند.

چه کار باید بکنیم؟

همه می توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند، به جز نوزادان زیر شش ماه. این واکسن هر ساله برای مبارزه موثرتر با آنفولانزا تولید و به روز می شود. این واکسن ممکن است احتمال ابتلا به ویروس را کاهش دهد، اما مهمتر از آن، خطر عوارض جدی پس از ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. بر اساس آمار، 80 درصد کودکانی که در سال گذشته بر اثر آنفولانزا جان خود را از دست داده اند، واکسینه نشده اند.

شما می توانید واکسن آنفولانزا و کووید-19 را در یک بازو یا هر دو بازو به طور همزمان دریافت کنید، هیچ خطری برای شما وجود ندارد. سازمان غذا و دارو نیز مجوز اسپری بینی آنفولانزا را صادر کرده است، اما این واکسن تا فصل آینده وارد بازار نخواهد شد. هنگام بیماری به متخصص یا پزشک مراجعه کنید. داروهای ضد ویروسی که شدت و طول مدت بیماری را کاهش می دهند، برای افرادی که شرایط جدی دارند، درمانی هستند.

علائم کرونا

علائم کووید-19 اغلب شبیه آنفولانزا است و شامل احتقان بینی و آبریزش بینی، گلودرد، سرفه، دردهای عضلانی، خستگی و تب یا لرز است. با این حال، برخلاف آنفولانزا، کووید-19 به کندی شروع می شود و بدتر می شود و از دست دادن حس بویایی یا چشایی یکی از علائم خاص کووید است که در آنفولانزا رایج نیست.

کارشناسان بر این باورند که شیوع کرونا “طبیعی” و مانند سال گذشته است. با این حال، بر خلاف سایر ویروس های تنفسی، کووید از الگوهای فصلی پیروی نمی کند و می تواند در طول ماه های تابستان شایع باشد. با این حال، ما انتظار داریم که میزان مرگ و میر یا بستری شدن در بیمارستان پس از ساخت واکسن کووید کمتر باشد. البته کوهن می‌گوید کووید همچنان با مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان در مقایسه با آنفولانزا همراه است.

راه های مقابله با کووید

همه، به جز نوزادان زیر شش ماه، می توانند واکسن به روز شده کووید-19 را دریافت کنند، واکسن که هر پاییز مانند واکسن آنفولانزا به روز می شود. پکوز می گوید که ویروس ها به تکثیر، جهش و تغییر ادامه می دهند و واکسن ها تغییر چندانی نکرده اند، اما در حال حاضر واکسن کووید-19 با ویروس ها سازگار است و مفید است.

توصیه می شود افراد مسن، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و یا افراد دارای نقص ایمنی این واکسن را دریافت کنند. زنان باردار مصونیتی را که از واکسن کووید-19 به دست آورده اند به نوزادان خود منتقل می کنند. این واکسن علاوه بر جلوگیری از میزان بستری شدن در بیمارستان، میزان مرگ و میر ناشی از کووید و حتی نوع شدید بیماری را نیز کاهش می دهد. داروهای ضد ویروسی موارد خفیف تا متوسط ​​را درمان می کنند. در موارد دیگر، مشورت با پزشک و متخصص ضروری است.

علائم سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی اغلب شبیه علائم کرونا یا آنفولانزا است، اما معمولاً بسیار خفیف‌تر است و شامل آبریزش یا احتقان بینی، عطسه، گلودرد، سرفه، بدن درد خفیف و احتمالاً تب خفیف است. برخلاف آنفولانزا، علائم سرماخوردگی به تدریج ظاهر می شود و حدود دو تا سه روز پس از عفونت به اوج خود می رسد.

سرماخوردگی در تمام فصول سال رایج است، اما در پاییز و زمستان که مردم در داخل خانه جمع می شوند، بیشتر می شود. بیش از 200 ویروس تنفسی وجود دارد که می تواند باعث سرماخوردگی شود. یکی یکی از این ویروس های رایج “رینوویروس” است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده، بزرگسالان به طور متوسط ​​دو تا سه بار در سال سرما می خورند و این تعداد در کودکان بیشتر است.

در حال حاضر هیچ واکسن ضد ویروسی یا درمان خاصی برای سرماخوردگی وجود ندارد. بنابراین بهترین کار این است که مراقب خود باشید تا علائم به مرور زمان از بین بروند. علاوه بر مصرف مایعات فراوان مانند آب، آب میوه، سوپ، آبگوشت، برای استراحت کافی نیز بسیار مفید است. داروهای ضداحتقان یا آنتی هیستامین های بدون نسخه ممکن است به بهبود علائم کمک کنند. علاوه بر این، مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن درد عضلانی را کاهش می دهند.

علائم آلرژی پاییزی

آلرژی های فصلی ویروس نیستند، اما باید مورد توجه قرار گیرند، زیرا بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارند و ظاهری شبیه به سایر بیماری های پاییزی دارند. آلرژی فصلی مختص بهار نیست، آلرژی پاییزی نیز بسیار شایع است و علائمی مانند خارش، آبریزش چشم، آبریزش بینی و عطسه دارد. گرده برخی از گلها و گیاهان رایج در پاییز یکی یکی از عوامل ایجاد آلرژی است. گرده ابروسیا یکی این یکی از شایع ترین آلرژن ها است. گرده این گیاه وحشی از اواخر تابستان تا اوایل زمستان یعنی «اولین یخبندان سخت سال» در اطراف ما پراکنده است. تغییرات آب و هوایی نقش مهمی در تشدید آلرژی دارد.

راه های مقابله با آلرژی

گزینه های بدون نسخه زیادی برای مقابله با آلرژی های فصلی وجود دارد، از جمله اسپری های بینی آنتی هیستامین، اسپری های سالین و اسپری های استروئیدی یا آنتی هیستامین های خوراکی مانند فکسوفنادین و ستیریزین.

بسته به حساسیت شما، کارشناسان توصیه می کنند از برخی درمان های خانگی آلرژی مانند مرطوب کننده ها، مکمل ها و روغن ها اجتناب کنید، زیرا ممکن است علائم آلرژی را بدتر کنند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما