bato-adv

چای دومین نوشیدنی پرطرفدار در جهان پس از آب است و طبق آمار اداره سرشماری ایالات متحده، تقریباً 80 درصد خانواده های آمریکایی این نوشیدنی را مصرف می کنند که 84 درصد آن چای سیاه و تنها 15 درصد آن چای سبز است.

اما سوال اصلی اینجاست که کدام یک؟ یکی این نوع چای مفیدتر است.

چای سیاه از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود که به طور کامل اکسید شده و تخمیر می شود تا طعم متمایز و قوی چای را ایجاد کند. در طول اکسیداسیون، برگ ها در معرض هوا قرار می گیرند که رنگ آنها را عمیق تر می کند و طعم آنها را تشدید می کند.

از آنجا می توان برگ ها را به همان شکلی که هست رها کرد یا حرارت داد، خشک کرد و له کرد تا چای سیاه درست شود. این فرآیند منجر به یک چای تیره با طعم قوی و گاهی تلخ می شود.

چای سبز نیز از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود، اما از برگ های جوان و تخمیر نشده استفاده می شود. برخلاف چای سیاه، برگ‌ها به سرعت گرم، پردازش و بدون اکسیداسیون آسیاب می‌شوند.

تفاوت های تغذیه ای چای سیاه و سبز ارزش غذایی تقریبا مشابهی دارند. زیرا هر دو حاوی کافئین، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی گیاهی هستند. تفاوت های اصلی تغذیه ای بین چای سیاه و سبز ناشی از روش های فرآوری و اکسیداسیون آنهاست. در حالی که چای سیاه و سبز هر دو حاوی مقادیر مشابهی از پلی فنول ها هستند، انواع فلاونوئیدها یا فیتونوترینت ها در هر دو چای کمی متفاوت است. هر دو چای سیاه و سبز تقریباً بدون کالری هستند و حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین هستند.

فواید چای سیاه

با توجه به اینکه چای سیاه به طور کلی بیشتر از چای سبز مصرف می شود، مهم است که مزایای سلامتی منحصر به فردی که این دم کرده ارائه می دهد نیز برجسته شود. چای سیاه و کنترل وزن یک مطالعه در سال 2016 که در مجله Molecules منتشر شد نشان داد که پلی فنول های چای سیاه ممکن است در کاهش وزن موثرتر از پلی فنول های چای سبز باشند. با این حال، بیشتر این تحقیقات با استفاده از مدل های حیوانی انجام شده است، به این معنی که ما نمی توانیم به طور کامل مزایای آن را برای انسان پیش بینی کنیم.

مروری با عنوان التهاب و دیابت که در مجله بین‌المللی علوم سلامت در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نگاهی گسترده‌تر به اثرات مفید چای سیاه داشت و خواص ضد التهابی آن و حمایت از مدیریت دیابت را برجسته کرد. اگرچه چای سبز دارای اثرات ضد التهابی نیز می باشد، چای سیاه حاوی سطوح بالاتری از تافلاوین است که ممکن است محافظت آنتی اکسیدانی قوی تری ایجاد کند. این تافلاوین ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند و به طور بالقوه التهاب را کاهش می دهند و از سلامت قلب حمایت می کنند.

فواید چای سبز

اگرچه چای سبز دارای خواص ضدالتهابی مشابه چای سیاه است، اما به نظر می رسد برجسته ترین مزیت آن در سال های اخیر نقش آن در درمان و پیشگیری از سرطان باشد. مطالعه ای که در سال 2020 در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شد، بررسی کرد که چرا مواد و عناصری مانند اپی گالوکاتچین و اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) در چای سبز نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند. محققان دریافتند که این ترکیبات رادیکال های نیتروژن و اکسیژن آزاد را خنثی می کنند و التهاب را کاهش می دهند و باعث مرگ سلول های سرطانی می شوند. اثرات پلی فنول های چای سبز در توقف رشد سلول های سرطانی و کاهش خطر ابتلا به سرطان در سرطان های پروستات، پانکراس، سینه و معده به اثبات رسیده است.

البته چای سبز نمی تواند جایگزین درمان های دارویی مانند شیمی درمانی در درمان سرطان شود، اما عامل اصلی پیشگیری از سرطان است.

حرف آخر

چای سیاه و غیره چای سبز: کدام یک بهتر است؟ هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. در حالی که به نظر می رسد چای سبز به دلیل فواید سلامتی خود سرفصل های بیشتری را به خود اختصاص داده است، دهه ها تحقیق نشان داده است که چای سیاه فواید قابل توجهی دارد. مهم ترین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که هر دو چای دارای فوایدی هستند و به راحتی می توان آنها را در یک رژیم غذایی متعادل و سالم گنجاند. منبع: اطلاعات

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما