رئیس و معاون گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توسعه علمی و آکادمیک طب ایرانی یا به قول رایج طب سنتی نیاز جامعه است.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا درخشان امروز (25 مهر ماه) نشست خبری «توسعه طب سنتی؛ بایدها و نبایدها» اظهار داشت: بر اساس تحقیقات جهانی، روند تقاضای جهانی برای بهره مندی از خدمات طب سنتی روندی روزافزون است و ایران نیز از این امر مستثنی نیست. این امر با تقاضاهای روزافزون در این زمینه همراه است، به این معناست که ما با آن مواجه هستیم و سیاست گذاران نظام سلامت باید به این نیاز پاسخ دهند و سودجویان و مداخله جویان در حوزه سلامت مدیریت این موارد را بر عهده بگیرند. مطالبات

با اشاره به تعداد فارغ التحصیلان متخصص طب سنتی در مشهد، 64 متخصص ایرانی از رشته طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد فارغ التحصیل شدند و حدود 200 پزشک عمومی نیز دوره های آموزشی ویژه پزشکی ایرانی را گذرانده و بخش هایی از رشته طب سنتی را گذرانده اند. تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان متخصص در رشته طب مکمل در ایران حدود 1000 نفر است و با توجه به نیاز و تقاضای روزافزون در جامعه باید از منظر کمی برای رشد و توسعه برنامه ریزی های لازم صورت گیرد. توسعه این حوزه تخصصی

وی با توجه به این تصور نادرست که طب سنتی از مسیر علمی پزشکی جداست، گفت: با راه اندازی دانشکده های پزشکی در ایران، این طب در مسیر پزشکی مبتنی بر شواهد و در مسیر تحول علم قرار گرفت. گزاره های طب سنتی به گزاره های علمی تبدیل شده و دانشگاهی شده است.» البته دلیل اصلی اتهام غیرعلمی بودن طب سنتی مربوط به فعالیت سودجویان و مداخله جویان در این زمینه است که آسیب های جبران ناپذیری به مردم وارد می کند. و مبانی طب سنتی امیدوارم با هدف گذاری مناسب، سیاست گذاران نظام سلامت بتوانند آگاهی مردم را نسبت به محدودیت ها و کاستی های طب سنتی علمی کوتاه کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به جایگاه ایران در تولید مقالات علمی در حوزه طب سنتی گفت: ایران پس از ایران رتبه چهارم را در تولید مقالات علمی تخصصی طب سنتی دارد. آمریکا، چین و هند. بنابراین در روند تولید علم و دانشگاهی سازی طب ایرانی به موفقیت های خوبی دست یافته ایم.

نمک دریا بدترین نوع نمک و بشقاب مسی بدترین ظروف آشپزی است.

وی با انتقاد از آشفتگی بازار فضای مجازی به ویژه در حوزه طب سنتی گفت: یک روز می آیند و می گویند نمک دریا بهترین نوع نمک است. می گویند بهترین دیگ برای فردا دیگ مسی است. من می گویم این توصیه ها ربطی به منابع علمی طب ایرانی ندارد، مثلاً طبق منابع، بدترین نوع نمک برای استفاده نمک دریا است، زیرا ترکیبات مضر زیادی در آن وجود دارد و بدترین نوع ظروف است. مس یک ظرف است زیرا مس را به غذا اضافه می کند که در دراز مدت سلامت فرد را تهدید می کند.

درخشان خاطرنشان کرد: طب سنتی جزیره جدایی در حوزه سلامت انسان نیست و نباید باشد. بر اساس آمار سال 2018 سازمان جهانی بهداشت، 170 کشور از 144 کشور عضو اعلام کرده اند که از طب سنتی و مکمل استفاده می کنند و تقریبا 50 درصد از این کشورها سیاست های ملی برای توسعه طب سنتی و مکمل دارند. تقریباً 120 کشور اعلام کردند که سیاست توسعه و گسترش تولید گیاهان دارویی را دنبال می کنند.

بر اساس مقالات منتشر شده، 84 درصد از مردم جهان خواهان بهره مندی از خدمات طب سنتی و مکمل و همچنین طب مدرن هستند و می خواهند از هر دو روش بهره مند شوند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. یعنی تقاضا زیاد است و البته بازار داغ سودجویان و کلاهبرداران نیز زیاد است. به همین دلیل تاکید می کنم رشد و توسعه طب علمی ایران در کنار طب نوین نیاز مبرم و فعلی جامعه است.

با تاکید بر اینکه طب نوین در هیچ کجای خدمات پزشکی ایران به ویژه در حوزه تشخیص بیماری ها مستثنی نشده است، دستاوردهای طب نوین با روش های سنتی قابل مقایسه نیست. بنابراین تشخیص هایی که با گرفتن نبض و نگاه به رنگ چشم و زبان که امروزه از گوشه و کنار می شنویم از نظر طب علمی ایرانی تایید نمی شود.

وی ادامه داد: 90 درصد داروهای تجویز شده توسط پزشکان ایرانی، داروهای دارای مجوز سازمان غذا و دارو است که ارجاع به گیاهان غیر فرموله ای که راه مشخصی برای تهیه و نگهداری آن ها وجود ندارد و امکان آلودگی وجود ندارد، نمی باشد. ساخته شده است. درمان با داروهای گیاهی همان روش درمانی داروهای شیمیایی است. داروهای گیاهی نیز عوارضی دارند و باید در دوز و روش های تجویز شده توسط پزشک برای درمان بیماری استفاده شوند.

وی افزود: طب علمی ایرانی باید به مردم معرفی شود و سیاستگذاران نظام سلامت با برنامه ریزی صحیح حدود و خلاء فعالیت در این حوزه را روشن کرده و دست مداخله جویان آسیب رسان به جامعه در حوزه طب سنتی را کوتاه کنند. سلامت جامعه

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما