رئیس جراحی مغز و اعصاب ایران گفت: علاقه پزشکان به تخصص های بزرگ پزشکی کاهش یافته است و مغز و اعصاب چهاردهمین رشته پرطرفدار در ایران است.

به گزارش مهردر مراسم افتتاحیه این همایش سه روزه، دکتر سید ابراهیم کتابچی: «متاسفانه کاهش شدید علاقه پزشکان به حوزه‌های جدی که زندگی و سلامت بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در این حوزه به‌ویژه در حوزه جراحی مغز و اعصاب مشکلات اساسی زیادی داشته است.

وی افزود: جایگاه جراحی مغز و اعصاب در کشورهای پیشرفته و پیشرفته مانند چین انتخاب اول تخصص برای پزشکان است، در حالی که در ایران این تخصص اکنون از بین 26 تخصص پزشکی به رتبه چهاردهم رسیده است و بیم آن می رود که به زودی مشکلاتی به وجود بیاید. از نظر تقاضا در این حوزه با رتبه های آموزشی خالی در سراسر کشور مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: سه دلیل عمده نبود نخبگان کشور حوزه های جدی به ویژه جراحی مغز و اعصاب را ترجیح می دهند، در مقابل استقبال از بخش های زیبایی که هیچ ارتباطی با نجات جان بیماران ندارد و همین امر منجر به مشکلات مالی بسیار جدی و کاهش تدریجی ارزش واقعی عوارض گمرکی در این حوزه ها می شود. و سرنخ های جرم انگاری همیشه مواردی از “قصور آشکار” در پزشکی وجود دارد و تعداد دستیاران متخصص در این زمینه به طور چشمگیری در حال افزایش است.

کتابچی در ادامه با بیان اینکه تعرفه هایی که برای اعمال جدی در حوزه جراحی مغز و اعصاب اعمال می شود نمی تواند همکاران را جذب این تخصص کند، ادامه داد: قرار است در سال 1405 تعداد جراحان مغز و اعصاب به 1500 نفر برسد.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران ادامه داد: بر اساس استانداردهای جهانی، سال گذشته به ازای هر 85 هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب در کشور وجود داشت، اکنون 75 هزار نفر هستند، بنابراین در پنج سال آینده باید 300 تا 350 جراح مغز و اعصاب جوان باشند استخدام شود.

وی با بیان اینکه تعداد جراحان فعال مغز و اعصاب کشور حدود 1000 نفر است، گفت: برای رفع مشکلات این حوزه راهکارهایی را به مسئولان مربوطه پیشنهاد کرده ایم و امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

همایش بین المللی جراحان مغز و اعصاب و ستون فقرات با حضور 400 جراح مغز و اعصاب و متخصص این رشته به همت انجمن جراحی مغز و اعصاب و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به مدت سه روز برگزار می شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما