رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و آب‌های ساحلی اروپا و اکوسیستم‌هایی که از آنها حمایت می‌کنند، به شدت تحت تأثیر مواد شیمیایی قرار دارند. آلودگی هوا از نیروگاه های زغال سنگ و آفت کش های کشاورزی دو عامل اصلی هستند. تغییرات آب و هوایی، استفاده بیش از حد از آب و تخریب زیستگاه ها نیز از تهدیدات کلیدی هستند.

به گزارش ایمنا، اگر تدابیری برای بهبود انعطاف پذیری و پایداری منابع آب شیرین اتخاذ نشود، اروپا می تواند با چالش های جدی امنیت آب مواجه شود. در حال حاضر سالانه 20 درصد از خاک اروپا و 30 درصد از جمعیت آن تحت تأثیر کمبود آب قرار می گیرند.

لینا یلا مونونن، مدیر اجرایی EEA در بیانیه‌ای گفت: وضعیت آب‌های اروپا خوب نیست. آب های ما با چالش های بی سابقه ای روبرو هستند که امنیت آبی اروپا را تهدید می کند.

گزارش وضعیت آب اروپا در سال 2024 همچنین بر نیاز به مدیریت بهتر خطر سیل برای محافظت از اکوسیستم و اقتصاد تاکید می کند.

اروپا ضرب الاجل های بهبود کیفیت آب را از دست داده است

بر اساس دستورالعمل چارچوب آب اتحادیه اروپا، رودخانه ها، دریاچه ها، آب های ساحلی و آب های زیرزمینی اروپا باید تا سال 2015 به وضعیت شیمیایی “خوب” برسند.

EEA گزارش می دهد که از سال 2010 پیشرفت کمی حاصل شده است و تا سال 2021 تنها 29 درصد از آب های سطحی اروپا به وضعیت شیمیایی خوبی خواهند رسید، به این معنی که بیش از حد آلوده نیستند. تنها 37 درصد از توده‌های آبی دارای وضعیت اکولوژیکی خوب یا بالا هستند که خبر بدی برای زیستگاه‌های آبی این قاره و گونه‌هایی است که در آنها زندگی می‌کنند.

آلاینده های طولانی مدت مانند جیوه تا حدی مسئول این پیشرفت آهسته هستند: بدون آنها، 80 درصد آب های سطحی به وضعیت خوبی دست پیدا می کنند. با این حال، کشورهای عضو موفق شده اند با مقابله با برخی از آلودگی های شیمیایی، که چشم انداز زندگی برخی گونه ها، از جمله نرم تنان و سخت پوستان را بهبود بخشیده است، از وخامت بیشتر جلوگیری کنند.

ذخایر آب زیرزمینی، که دو سوم آب آشامیدنی اروپا را تامین می‌کند، کمی بهتر است: 77 درصد در حال حاضر وضعیت شیمیایی خوبی دارند و 91 درصد در 19 کشور اتحادیه اروپا (و نروژ) که در این گزارش گنجانده شده‌اند، به خوبی تامین می‌شوند.

کشاورزی چگونه بر کیفیت آب اروپا تأثیر می گذارد؟

کشاورزی به دلیل مصرف بیش از حد آب و انتشار مواد مغذی و آفت کش ها در خاک نقش اساسی در تخریب منابع آب های سطحی و زیرزمینی ایفا می کند و سپس به منابع آبی نفوذ می کند. کاهش مصرف آب و روی آوردن به روش‌های کشاورزی پایدارتر و ارگانیک‌تر می‌تواند پیشرفت‌های قابل‌توجهی به همراه داشته باشد، اما همچنین نیازمند تغییراتی در خرید و عادات غذایی مصرف‌کننده است.

هنگامی که زغال سنگ برای تولید انرژی سوزانده می شود، جیوه در هوا آزاد می شود یکی یکی دیگر از منابع اصلی آلودگی آب های سطحی است. این گزارش هشدار می دهد که از آنجایی که تغییرات اقلیمی همچنان الگوهای آب و هوایی را تغییر می دهد و بر منابع آب فشار می آورد، اروپا نیز باید به سرعت شیوه های مدیریت آب خود را تطبیق دهد.

اقدامات باید شامل کاهش مصرف آب و بهبود بهره وری از طریق رفع نشت، افزایش استفاده مجدد از آب و استفاده از دستگاه هایی برای کاهش مصرف باشد. نظارت بهتر بر کمیت و کیفیت آب در سراسر قاره می تواند به کشورهای عضو در تعیین و دستیابی به اهداف حفاظت از آب کمک کند. این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که قیمت‌های بالاتر آب می‌تواند استفاده آگاهانه‌تر از این منبع را تشویق کند، در حالی که سرمایه‌گذاری‌ها در بهبود سیستم تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما