بهترین ها: به تازگی و در پی اجرای دور جدید پروازهای اروپایی علیه ایران، تمامی پروازهای این کشور به آسمان اروپا لغو شده است و شاید این خبر خوبی حداقل برای کسانی که با اروپا سر و کار دارند نباشد. به هر حال امیدواریم این محدودیت به زودی برطرف شود. در این مطلب به بهانه این خبر به سراغ شرکت هواپیمایی سابق ایران یعنی «ایران ایر» می رویم. البته زمانی که خبری از تحریم باشد نبود ایران ایر هم شکوه جهانی داشت. با ما همراه باشید.

دفتر ایران ایر در پاریس

کاربری به نام احسان نوشت: جدای از تعابیری که در مورد شخصیت پرنده هما (کرکس ریشدار) ارائه شد، حروف اختصاری آن در عبارت هواپیمایی ملی ایران یکی یکی از بهترین انطباق ها برای شروع یکی این یکی از بزرگترین خطوط هوایی در خاورمیانه و جهان بود. اگر بخواهیم یک مقایسه کوچک بین خطوط هوایی که نماد یک حیوان محلی را برای لوگوی شرکت هواپیمایی خود تغییر داده اند انجام دهیم. (مثلاً قطر ایرویز با نشان Oryx که از تیره بزهای کوهی است یا کانتاس استرالیا که با کانگورو شروع به کار کرد) و حتی صدها ایرلاین مانند لوفت هانزا و JAL که از نماد پرنده استفاده می کردند همینطور هستند زیرا از اساطیر و مطابقت آن. مفهوم اولیه آن برای شروع به کار خطوط هوایی ملی ایران منحصر به فرد بود. مفاهیمی مانند فر و شکوه این پرنده را می توان از ادبیات اساطیری ایران استخراج کرد. حتی درجات فنی نیروی هوایی ایران از اواسط دهه 40 به هر حال نماد هما نامیده می شد یکی یکی از بهترین نمادهای قدیمی در میان هزاران شرکت هواپیمایی در سراسر جهان به نمایش گذاشته شده است. ارزشمند بود.

آسمان ایران قفس شد، جو سوخت

آغاز تاریخ هوانوردی تجاری در ایران.

سال 1927 نقطه عطفی در تاریخ هوانوردی تجاری ایران بود. شرکت آلمانی Junkers پروازهای تجاری منظم را عمدتاً با هواپیمای A-20 از تهران به بندرانزلی و قصرشیرین و سپس مسکو-تهران ترتیب داد. در آن زمان ساخت راه آهن سراسری به سختی آغاز شده بود و سال بعد این خطوط توسعه یافت و بوشهر (از طریق اصفهان و شیراز)، تبریز (از طریق قزوین)، مسیر شمالی به باکو و مسیر غربی به بغداد اضافه شد. . و موقعیت هوایی توسط Junkers اضافه شد. او به اتریش، لندن و وین رسید.

آسمان ایران قفس شد، جو سوخت

ناگهان یونکرز از سال 1932 با توطئه روسها خدمات خود را در ایران متوقف کرد و حدود 6 سال بعد سرعت حمل و نقل هوایی تجاری و مسافری در ایران تقریباً به صفر رسید. در طول این مدت، نیروی هوایی تازه تاسیس گهگاه پروازهای تجاری و غیرنظامی را با F-13 Junkers انجام می داد. پس از آن بود که ایران 4 فروند هواپیمای DH-89 خریداری کرد و تعدادی از خلبانان نیروی هوایی منحصراً برای آموزش این هواپیمای ترابری پرکاربرد در جهان به انگلستان اعزام شدند و بدین ترتیب وزارت پست و تلگراف به اولین شرکت هواپیمایی تجاری رسمی دولتی تبدیل شد. ایران شرکت هواپیمایی دولتی ایران را راه اندازی کرد که اولین پرواز آن بین تهران و بغداد و سپس بین شهرهای اصلی کشور بود.

پیدایش شرکت های خصوصی: ایران ایرویز و پرشین ایر خدمات

رضا افشار، سیاستمدار تحصیلکرده و تاجر موفق آن زمان، چهره پیشرو در تأسیس یک شرکت هواپیمایی خصوصی ملی در ایران بود که برای اولین بار با سرمایه‌گذاری در خطوط هوایی ایرانیان، برنامه‌هایی برای پروازهای منظم به مشهد، بغداد و قاهره بین سال‌های 1946 تا 1962 انجام داد. و خدمات هوایی فارسی. اولین هواپیماهایی که افشار برای خطوط هوایی ایران خریداری کرد، سه فروند DC-3 و Dakota (در واقع C-47 مازاد ارتش آمریکا) بود که به تدریج به 20 فروند رسید. اصفهان، شیراز، بوشهر، اهواز، زاهدان و آبادان سپس به لیست خدمات پروازی این شرکت اضافه شدند.

آسمان ایران قفس شد، جو سوخت

اولین پرسنل این شرکت آمریکایی بودند، اما به تدریج از سال 1946 سرهنگ مصطفی، سروان رفعت و سرگرد خادمی از نیروی هوایی و داریوش تیمسار از باشگاه هوانوردی مأمور کمک به شرکت ایرانی شدند و اولین گروه از خلبانان و کارکنان را تشکیل دادند. از شرکت. همچنین 4 بانوی ایرانی به نام های عفت تجارتچی، صدیقه دولتشاهی، اینا آوشید و قدسیه فرخزاد نیز مجوز پرواز گرفتند. این شرکت به سرعت رشد کرد و در سال 1953 بیشتر مقاصد بین ایران و شهرهای خلیج فارس زوریخ، میلان و فرانکفورت را به فهرست خود اضافه کرد.

سرنوشت پرشین ایر خدمات

پرشین ایر سرویسز که به اختصار PAS نامیده می شود، یک شرکت هواپیمایی باربری بود که در سال 1954 توسط احمد شفیق و افشار تأسیس شد و با پشتیبانی فنی شرکت Skyways بریتانیا، خدمات باربری اروپا را از تهران از طریق آبادان به بیروت، بریندیسی و بازل ارائه می کرد. علاوه بر این، برخی از پروازهای تهران- ژنو توسط Avro York بر اساس قرارداد با Trans Mediterranean Airway (TMA)، یک شرکت هواپیمایی موفق لبنانی کامل بار انجام شد. PAS متعاقباً با SABENA، شرکت هواپیمایی ملی بلژیک ادغام شد و SABENA هواپیماهای DC-7C را به PAS اجاره داد و به شرکت اجازه داد خدمات مسافربری مستقیم به بروکسل، پاریس، زوریخ و مونیخ را انجام دهد.

آسمان ایران قفس شد، جو سوخت

این دو شرکت نقش اولیه مهمی در پیشرفت صنعت هواپیمایی ایران داشتند که در دهه 1970 به اوج شکوفایی خود رسید، اما آنچه دولت ایران را برانگیخت تا شرکت هواپیمایی ملی ایران را تأسیس کند و توسعه دهد، ناتوانی این شرکت های خصوصی در تامین امنیت پرواز بود. و نگهداری و تامین قطعات یدکی. به هر حال در آن زمان صنعت هوانوردی تجاری به بودجه هنگفتی نیاز داشت که فقط دولت ایران توان پرداخت آن را نداشت. احتمالا این تصمیم با حادثه ای که یکی از C-47 در باند مهرآباد در همان زمان شتاب گرفت.

تاسیس شرکت هواپیمایی ملی ایران (ایران ایر)

در سال 1962 شرکت هواپیمایی ملی ایران (ایران ایر) با نام اختصاری و نماد پرنده «هما» تأسیس شد. تصمیم ایجاد آن به تصویب مجلس وقت رسید و شرکت هواپیمایی یونایتد ایران با در اختیار گرفتن تمامی دارایی های «ایرانیان ایرویز» و «پرشین ایر خدمات» به شرکت هواپیمایی ملی ایران تبدیل شد. 17 سال است که ایران ایر شده است یکی این شرکت به یکی از معتبرترین، پیشروترین و پرافتخارترین خطوط هوایی جهان تبدیل شد.

آسمان ایران قفس شد، جو سوخت

ایران ایر و دوران پس از انقلاب

پس از انقلاب برخی از پروازهای هما اصلاح و برخی به طور کامل تعطیل شدند. امروز هما به دلیل تحریم با دوران طلایی خود فاصله دارد. البته بهترین خرید و اجاره هواپیماهای دست دوم را انجام داده است. بعد از انقلاب، چند فروند هواپیمای کوچک فوکر از هما باقی مانده بود. اما در سال های بعد تعدادی ایرباس دست دوم از ترکیه و یونان به خانواده ایران ایر پیوستند.

منبع:برترینها

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما