تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از محصولات تماس با غذا، از جمله ظروف و ظروف پخت و پز، حاوی سطوح هشداردهنده ای از مواد شیمیایی تهدید کننده سلامت هستند. این تحقیق سوالاتی را در مورد ایمنی وسایل مختلف آشپزخانه به ویژه وسایل مورد استفاده برای پخت و پز مطرح کرده است.

به گزارش عصر ایران، جیمی آلن، دانشیار فارماکولوژی و سم شناسی دانشگاه ایالتی میشیگان با تاکید بر اینکه جای نگرانی نیست، گفت: من این گزارش ها را فرصتی برای تغییر عادات و سالم شدن می دانم و این فرصت را می بینم. “” ارزیابی کنید و در نظر بگیرید که چگونه غذا را تهیه و ذخیره می کنید و در صورت امکان تغییراتی را در روال خود ایجاد کنید.”

چه وسایل رایج آشپزخانه بررسی شده است و چه کارهایی باید انجام شود؟

تخته های برش پلاستیکی

بر اساس تحقیقی که سال گذشته در مجله “Environmental Science & Technology” منتشر شد، خرد کردن غذا بر روی یک تخته پلاستیکی تقریباً 7860 میکروپلاستیک ایجاد می کند که می توانند به غذا تبدیل شوند. این میکروپلاستیک ها از طریق بلع وارد بدن شده و در آنجا تجمع می یابند.

دکتر سم شناس از MedStar Health. کلی جانسون آربور، یاهو! او به لایف گفت: «اگرچه ما مطمئن نیستیم که میکروپلاستیک‌ها برای سلامتی انسان مضر هستند، اما برخی از افراد ممکن است بخواهند کمتر در معرض آنها قرار بگیرند.» سکته مغزی نسبت به سایرین نیز بر برخی دیگر از نواحی مغز و بدن تأثیر می گذارد.» وجود میکروپلاستیک در این نواحی تأیید شد.

به گفته کارشناسان، تخته های برش چوب جامد ممکن است برای برش مواد غذایی مانند نان، میوه ها و سبزیجات بهتر از تخته های چوب چند لایه باشد و البته کامل نیستند. از آنجایی که چوب یک ماده متخلخل است، پس از خرد کردن مرغ و ماهی به راحتی تمیز و ضدعفونی نمی شود و در نتیجه بیشتر در معرض باکتری های مضر هستیم. به گفته کارشناسان بهترین گزینه برای برش انواع گوشت چوب های غیر متخلخل مانند شیشه یا سنگ است.

تابه های نچسب

پوشش های قدیمی نچسب تابه حاوی اسید پرفلوئورواکتانوئیک یا PFOA هستند تا سطحی نچسب و لغزنده ایجاد کنند. PFOA شکلی از پلی فلوروآلکین یا PFAS است که یک ماده شیمیایی پایدار است که تجزیه نمی شود. به گفته کارشناسان، مواد شیمیایی «PFAS» پس از هر بار پخت با اصطکاک از تابه های نچسب جدا شده و وارد غذا می شود.

این مواد شیمیایی باعث ایجاد طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی از جمله سطح کلسترول بالا، افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه و بیضه و تغییرات در آنزیم های کبدی می شوند. بر این اساس توصیه کارشناسان این است که به تابه های استیل، سرامیکی و چدنی روی بیاورید.

اجاق گاز

تحقیقات منتشر شده در اوایل سال 2024 نشان داد که پس از پختن، سطح دی اکسیدهای نیتروژن از استانداردهای بهداشتی فراتر رفته و ساعت ها در خانه باقی می مانند. قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن مضر است و بر رشد ریه کودکان تأثیر می گذارد. اما تعویض اجاق گاز فرآیندی پیچیده و پرهزینه است و برای همه آسان نیست. بر همین اساس، کارشناسان استفاده از اجاق هایی را توصیه می کنند که قوی بوده و دارای تهویه مناسب باشند. به گفته آنها، اگر تهویه مکانی که اجاق گاز قرار دارد به دلیل کمبود جا خوب نیست، حتماً پنجره ها را باز کنید تا از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید.

کتری و قهوه ساز

به گفته کارشناسان، کتری های برقی و دستگاه های قهوه ساز می توانند به محل پرورش کپک ها و ترکیبات سمی تبدیل شوند که کپک های خاصی به نام “مایکوتوکسین” تولید می کنند. تحقیقات قبلی نشان داده است که میکروارگانیسم‌های موجود در دهانه‌ها، دکمه‌ها و مخازن آب کتری‌های برقی و قهوه‌سازها به طور بالقوه خطرناک هستند. با این حال، این دستگاه ها مشکل اصلی نیستند و با رسوب زدایی منظم می توان با خطر بسیار کمتری از آنها استفاده کرد. به گفته کارشناسان، دسته قوری ها، کتری ها و قهوه سازها احتمالاً حاوی باکتری ها و ویروس های بیشتری هستند زیرا به ندرت تمیز می شوند.

بشقاب های سیاه

نتایج تحقیقات منتشر شده در مجله Chemosphere نشان می دهد که ظروف سیاه و سایر محصولات پلاستیکی سیاه حاوی سطوح بالایی از مواد شیمیایی سمی و مقاوم در برابر شعله هستند. بازدارنده شعله حاوی دکابرومودی فنیل اتر (decaBDE) است که آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) در سال 2021 آن را ممنوع کرد. آلن می گوید برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این مواد سمی، بهتر است گلدان های سیاه و ظروف پلاستیکی سیاه را با ظروف چوبی یا فلزی جایگزین کنید.

کارشناسان می گویند با وجود تمام مشکلات احتمالی لوازم آشپزخانه، همیشه در معرض خطرات زیست محیطی هستیم که نمی توان آنها را از بین برد، مانند مواد شیمیایی، آلاینده ها، باکتری ها و ویروس ها، بنابراین باید تلاش کنیم تا در معرض این مواد قرار نگیریم.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما