دریاها و اقیانوس‌های جهان به دلیل زیبایی بصری و تنوع موجودات دریایی جذاب هستند، اما همین توده‌های آبی می‌توانند خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی باشند. عواملی مانند شرایط آب و هوایی شدید، سطح بالای ترافیک دریایی، تدابیر امنیتی ناکافی و درگیری‌های مسلحانه می‌توانند یک منطقه آبی آرام را به محیطی مرگبار و تهدیدکننده حیات تبدیل کنند.

به گزارش پی ام آپ، گذرگاه دریک مجموعه ای آبی است که بین کیپ هورن آمریکای جنوبی و جزایر شتلند جنوبی قطب جنوب واقع شده است. این گذرگاه به نام کاشف انگلیسی قرن شانزدهم، سر فرانسیس دریک نامگذاری شده است و به دلیل شرایط آب و هوایی شدید، از جمله بادهای تند، امواج غول پیکر و الگوهای طوفان غیرقابل پیش بینی، به این نام معروف است. یکی به عنوان یکی از خطرناک ترین قسمت های آب در جهان شناخته می شود. علاوه بر این، هوا در آنجا بسیار سرد است و کوه های یخ خطر زیادی برای حمل و نقل به همراه دارند.

دریای چین جنوبی یک مجموعه آبی استراتژیک است که با برونئی، مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام و چین هم مرز است. در قسمت جنوب شرقی منطقه ای خطرناک با جزایر کم ارتفاع و سوراخ های متعدد، صخره های زیر آب و جزایر مرجانی وجود دارد. احتمال درگیری نظامی بر سر مالکیت این دریا زیاد است.

اقیانوس آرام با پوشش تقریباً 46 درصد از سطح آب و تقریباً 32 درصد از سطح کل اقیانوس ها، بزرگترین و عمیق ترین اقیانوس در بین پنج اقیانوس روی زمین است. بلایای طبیعی متعدد مانند زلزله، سونامی و طوفان، این اقیانوس را به یکی از مرگبارترین اقیانوس های جهان تبدیل کرده است. موجودات خطرناکی مانند چتر دریایی سمی در زیر سطح آن کمین کرده اند.

اقیانوس اطلس، دومین اقیانوس بزرگ از پنج اقیانوس جهان، دارای عمق متوسط ​​3646 متر است و یکی از کشنده ترین آب های جهان است. بر اساس گزارش های سال 2024، بیش از یک سوم (36.4٪) از تمام حوادث مرگبار کشتی در اینجا رخ داده است. بسیاری از گونه های آبزی خطرناک که در آب های سرد زندگی می کنند نیز در این آب ها زندگی می کنند، از جمله نوع بسیار دردناکی از چتر دریایی.

(تصاویر) خطرناک ترین دریاها و اقیانوس های جهان

اقیانوس هند با متوسط ​​عمق 3741 متر سومین اقیانوس بزرگ جهان است. قایقرانی در این اقیانوس یک چالش است. دمای گرم این منطقه را مستعد تغییرات شدید آب و هوایی مانند بادهای موسمی، سونامی و طوفان می کند. دزدی دریایی یک مشکل دیرینه در منطقه است و احتمال زیاد غرق شدن کشتی، ناوبری را خطرناک می کند. اختاپوس حلقه دار آبی مرگبار یکی این یکی از خطرناک ترین پستانداران دریایی است که در اعماق اقیانوس زندگی می کند.

اقیانوس منجمد شمالی شامل منطقه منجمد شمالی است که کوچکترین و کم عمق ترین در بین پنج اقیانوس بزرگ جهان است و در تمام طول سال و در طول زمستان کاملاً پوشیده از یخ است. پیمایش یک مسیر از طریق این اقیانوس در طول ماه های تابستان نیاز به احتیاط شدید دارد، زیرا کوه ها و یخ ها یک تهدید دائمی هستند. میانگین دمای آب های سطحی منفی 1.8 درجه سانتیگراد است و وجود حیات وحش خطرناکی مانند خرس نیز خطرات را افزایش می دهد.

(تصاویر) خطرناک ترین دریاها و اقیانوس های جهان

دریای سیاه دریای داخلی بزرگی است که در منتهی الیه جنوب شرقی اروپا واقع شده و شرایط آب و هوایی غیرقابل پیش‌بینی و طوفان‌های ناگهانی و شدید در آن رایج است.

خلیج بیسکای خلیجی بزرگ در شمال شرقی اقیانوس اطلس و در امتداد ساحل غربی فرانسه با عمق 4735 متر است و گواه این امر است. یکی این یکی از بدترین شرایط آب و هوایی در اقیانوس اطلس است. طوفان های مکرر، امواج خشن و مه غلیظ بسیاری از کشتی های ماهیگیری و تجاری را با مشکل مواجه کرده است.

تنگه کوک جزایر شمالی و جنوبی نیوزلند را از هم جدا می کند و حداقل 22 کیلومتر عرض دارد. ملوانان این تنگه یکی شرایط آب و هوایی شدید که به عنوان یکی از خطرناک ترین و غیرقابل پیش بینی ترین آب های جهان شناخته می شود، اغلب خدمات کشتیرانی را مختل می کند و بادهای خفیف و جزر و مد شدید حتی در بهترین زمان های سال نیز دریانوردی را دشوار می کند.

(تصاویر) خطرناک ترین دریاها و اقیانوس های جهان

اقیانوس جنوبی کل قاره قطب جنوب را احاطه کرده است و اغلب به عنوان وحشیانه ترین آب ها با بیشترین تعداد غرق شدگان توصیف می شود. دریانوردان به دلیل بادهای طوفانی و امواج بلند، عرض جغرافیایی 40 تا 70 درجه جنوب استوا را به عنوان «چهل خروشان»، «سال های خشمگین» و «دهه شصت فریاد» می شناسند و هر ناخدای می داند که اقیانوس جنوبی بزرگترین اقیانوس است. اقیانوس در جهان این شامل ایده دسترسی به هر نقطه نجات زمینی به دورترین نقطه روی زمین است.

دریای شمال بیش از 970 کیلومتر طول و بیش از 580 کیلومتر عرض دارد. طوفان های شدید، زمستان های مه آلود و دمای آب که در زمستان به حداقل 6 درجه سانتیگراد می رسد دریای شمال را گرفتار می کند. یکی این دریا به یکی از خطرناک ترین دریاهای جهان تبدیل شده است. عمق نسبتاً کم آن با تقویت جریان های دریایی قوی در جهات مختلف همراه است که یک خطر ترکیبی آب و هوایی محسوب می شود.

(تصاویر) خطرناک ترین دریاها و اقیانوس های جهان

عدن خلیجی در اعماق آب در اقیانوس هند و یکی از شلوغ ترین مسیرهای کشتیرانی جهان است که اروپا را به آسیا و خاورمیانه متصل می کند. این خلیج یکی این یکی از خطرناک ترین نقاط دزدی دریایی در جهان است.

دریای برینگ و تنگه برینگ شکاف بین اوراسیا و آمریکا، دو بزرگ‌ترین خشکی روی زمین را نشان می‌دهند و به دلیل شرایط آب و هوایی سخت، امواج کوهستانی و دمای انجماد شناخته شده‌اند. به همین دلیل صید خرچنگ در این آب های غیرقابل پیش بینی یکی از خطرناک ترین مشاغل روی کره زمین است.

دریای لابرادور بازوی شمال غربی اقیانوس اطلس شمالی است. دریانوردان از تابستان در این منطقه نهایت استفاده را می‌برند، اما در ماه‌های زمستان این دریا با بادهای شدید، آب‌های پر از یخ و سرمای سرد، طرف دیگر خود را نشان می‌دهد.

دریای تاسمان بین استرالیا و نیوزلند در محلی به عنوان سنگر شناخته می شود. افراد زیادی در تلاش برای عبور از این دریا جان خود را از دست دادند که در معرض طوفان های ناگهانی و سهمگین قرار گرفت.

(تصاویر) خطرناک ترین دریاها و اقیانوس های جهان

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما