تخمه کدو تنبل خواص و فواید زیادی برای سلامت بدن دارد. خواص تخمه کدو تنبل برای سلامتی ناشی از وجود مواد مغذی مانند چربی های سالم، منیزیم و روی است که به سلامت قلب، سلامت پروستات و پیشگیری از برخی سرطان ها کمک می کند. تخمه کدو خواص زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

خواص تخمه کدو برای مو، خواص تخم کدو برای پوست، خواص تخم کدو در کاهش کلسترول، خواص تخم کدو برای رفع مشکلات مثانه و مجاری ادراری، خواص تخم کدو در تنظیم قند خون، خواص تخم کدو برای مردان، خواص تخم کدو خام برای پروستات، فواید تخم کدو برای خانم ها، خواص تخم کدو در کاهش وزن و در نهایت مضرات تخمه کدو تنبل.

خواص تخمه کدو در طب سنتی

طب سنتی تخمه کدو را سرد و خشک می داند. مصلح تخمه کدو و گلنگ است. از خواص تخمه کدو می توان به نرم شدن دمای بدن و رفع خلط های داغ و مضر اشاره کرد. تخمه کدو تنبل با تنظیم دمای بدن می تواند تب را نیز کاهش دهد.

علاوه بر این، روغن دانه کدو تنبل ممکن است در درمان خشکی مغز و بی خوابی و همچنین درمان تب گرما و سل موثر و مفید باشد. عفونت و التهاب کانال ها از دیگر شرایطی است که تخم کدو می تواند در درمان آن موثر باشد. تخمه کدو تنبل در درمان مشکلات پروستات نیز بسیار مفید است. در زیر به بررسی برخی از خواص تخمه کدو می پردازیم.

فواید تخمه کدو تنبل برای مو

یکی یکی از خواص تخم کدو این است که به سلامت مو کمک می کند. تخمه کدو حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین A و ویتامین K، روی و اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت مو و پوست سر بسیار موثر و مفید است. اسید چرب امگا 3 می تواند التهاب را کاهش داده و در نتیجه رشد مو را افزایش داده و از ریزش مو جلوگیری کند. تخم کدو می تواند مو را قوی تر، درخشان تر و ضخیم تر کند.

برای از بین بردن شوره سر یکی یکی از عناصر مفیدی که در شامپوها نیز استفاده می شود، روی است. عصاره کدو تنبل با روی خاصیت ضد قارچی دارد و از خارش، سوزش و تحریک پوست سر جلوگیری می کند.

مصرف روزانه تخم کدو و ماساژ سر با این روغن دانه می تواند به از بین بردن شوره سر کمک کند. کمبود ویتامین A باعث خشکی و شکننده شدن موها می شود. تخمه کدو حاوی بتاکاروتن است و پس از مصرف، بتاکاروتن به ویتامین A تبدیل می شود و در نتیجه مصرف تخمه کدو از خشک شدن مو و پوست سر جلوگیری می کند. همچنین با درمان خشکی از شوره سر جلوگیری می کند.

فواید تخمه کدو تنبل برای پوست

علاوه بر خواص دیگر تخمه کدو تنبل، می‌توان تأثیر آن‌ها را در محافظت از سلامت پوست نیز فهرست کرد. اسیدهای چرب ضروری موجود در دانه کدو تنبل با حفظ سطح چربی و رطوبت در پوست می تواند از بروز آکنه و خشکی پوست جلوگیری کند.

اسیدهای چرب غیراشباع موجود در دانه کدو تنبل می تواند پوست را تغذیه کرده و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد. یکی دیگر از ویژگی های دانه کدو تنبل کمک به درمان آکنه و جوش است. تخم کدو دارای خواص ضد التهابی است و با کاهش قرمزی و جای زخم روی صورت با روی موجود در آن به درمان آکنه کمک می کند.

علاوه بر این، روی دارای خواص ضد باکتریایی است و بر روی غدد چربی اثر می‌گذارد و فعالیت آن‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه ترشح چربی و احتمال بروز آکنه را کاهش می‌دهد. از دیگر خواص تخم کدو می توان به خواص ضد پیری اشاره کرد. تخم کدو می تواند روند پیری را کند کرده و پوست را درخشان و جوان کند.

همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از چین و چروک پوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، روی موجود در دانه کدو تنبل با محافظت از کلاژن به جوانسازی پوست کمک می کند.

با مخلوط کردن یک فنجان تخم کدو و یک تخم مرغ زده شده با کمی روغن، خمیر غلیظی درست کنید. این خمیر را حدود پانزده دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید و پس از این مدت صورت خود را با آب بشویید تا پوستی صاف و براق داشته باشید.

خواص کدو سبز برای کاهش کلسترول

یکی یکی از مهم ترین ویژگی های دانه کدو تنبل کاهش و تنظیم سطح کلسترول است. فیتوسترول در ساختار بدن شبیه کلسترول است که جذب پروتئین کم چگالی را در روده کاهش می دهد. تخمه کدو حاوی مس است و عنصر مس با افزایش تعداد گلبول های قرمز باعث افزایش عبور اکسیژن در خون می شود. تخمه کدو حاوی مقادیر کم سدیم است که فشار خون را کاهش می دهد و سلامت قلب را بهبود می بخشد.

خواص کدو تنبل در برابر مشکلات مثانه و مجاری ادراری

از دیگر خواص تخمه کدو می توان به درمان مشکلات مثانه و بهبود عملکرد مجاری ادراری اشاره کرد. عصاره دانه کدو حلوایی محلول در آب اثر آنابولیک بر روی عضلات لگن دارد. دانه کدو تنبل با مهار آنزیم آروماتاز ​​باعث تقویت عضلات لگن می شود. علاوه بر این، محتوای محلول در آب دانه کدو تنبل به گیرنده آندروژن در عضلات لگن متصل شده و آنها را تقویت می کند. یکی یکی دیگر از ویژگی های تخمه کدو تنبل نقش آن در کاهش عفونت های مجاری ادراری است.

خواص تنظیم کننده قند خون دانه کدو تنبل

یکی یکی دیگر از ویژگی های دانه کدو تنبل این است که اثر ضد دیابتی دارد. کدو تنبل و عصاره تخم کدو ممکن است سطح انسولین را افزایش داده و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. اثر ضد دیابتی دانه کدو تنبل را می توان با حضور فنل ها، فلاونوئیدها و ساپونین ها پشتیبانی کرد. بنابراین تخمه کدو می تواند در تنظیم قند خون مفید و مفید باشد.

خواص تخمه کدو تنبل برای مردان

یکی یکی از خواص دانه کدو تنبل تاثیر آن در بهبود کیفیت مایع منی است. کمبود روی یکی از عوامل کاهش کیفیت اسپرم و افزایش خطر ناباروری مردان است. تخمه کدو حاوی مقادیر بالایی روی است و بنابراین می تواند کیفیت اسپرم را تقویت کند.

علاوه بر این، طبق تحقیقات، دانه کدو تنبل می تواند از اسپرم انسان در برابر آسیب ها و مشکلات ناشی از شیمی درمانی و بیماری های خودایمنی محافظت کند. از دیگر خواص دانه کدو تنبل می توان به آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی اشاره کرد که سطح تستوسترون و سلامت کلی را تنظیم می کنند.

خواص تخمه کدو حلوایی خام برای پروستات

یکی یکی از خواص تخمه کدو، تأثیر تخمه کدو در کاهش علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) است. در بیماری BPH غده پروستات بزرگ می شود و این بزرگ شدن غده پروستات باعث اختلال در دفع ادرار می شود. بر اساس یک مطالعه، مشاهده شده است که مصرف تخمه کدو تنبل به مدت یک سال می تواند علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات را کاهش دهد و کیفیت زندگی مردان را بهبود بخشد.

فواید تخمه کدو تنبل برای زنان

اکثر زنان دچار کمبود روی هستند و سطوح پایینی روی در بدن خود دارند. مصرف تخمه کدو تنبل می تواند کمبود روی را در زنان برطرف کند. وجود روی در زنان در دوران بارداری ضروری و مفید است. طبق تحقیقات، کمبود روی در حیوانات بر رشد کودکان تأثیر می گذارد.

تخمه کدو حاوی مقادیر زیادی فیتواستروژن است. وجود مقادیر بالایی از فیتواستروژن های گیاهی منجر به افزایش سطح کلسترول HDL و کاهش فشار خون، گرگرفتگی، درد مفاصل و سایر علائم دردناک ناشی از یائسگی می شود. بنابراین یکی از خواص دیگر تخمه کدو تنبل کاهش علائم دردناک ناشی از یائسگی است.

پیشگیری از بیماری های عروقی

مطالعات مختلف حیوانی اثرات مثبت مکمل های دانه کدو تنبل را بر سلامت قلب نشان می دهد. افرادی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول تام خود مشاهده کردند. دانه ها همچنین می توانند سطح کلسترول بد را در انسان تا حدود 79 درصد کاهش دهند.

مطالعات همچنین کاهش سطح نشانگرهای التهابی مانند اکسید نیتریک را گزارش کرده اند. افزودن تخمه کدو تنبل به رژیم غذایی می تواند از تجمع کلسترول و سفت شدن رگ های خونی جلوگیری کند. این شامل بیماری عروق کرونر، سکته مغزی و غیره است. از مشکلات قلبی مانند:

مضرات تخمه کدو تنبل

تخمه کدو تنبل علاوه بر فواید و خواص بی نظیری که دارد عوارضی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. یکی یکی از عوارض نادر اما احتمالی تخم کدو این است که باعث ایجاد حساسیت می شود. علائم آلرژی ناشی از دانه کدو تنبل شامل تورم، خارش پوست، احتقان بینی یا مشکلات تنفسی است.

یکی یکی دیگر از عوارض احتمالی تخم کدو، سوء هاضمه و درد معده است. افرادی که مستعد میگرن و سردردهای میگرنی هستند نباید تخمه کدو تنبل مصرف کنند یا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند زیرا تخمه کدو تنبل ممکن است باعث میگرن شود. مصرف زیاد تخمه کدو تنبل می تواند باعث اسهال شود. به یاد داشته باشید که تخمه کدو تنبل پوسیده می تواند منجر به تولید رادیکال های آزاد در بدن شود.

خواص تخمه کدو تنبل برای کاهش وزن

یکی یکی دیگر از ویژگی های تخمه کدو تنبل تاثیر آن در لاغری و کاهش وزن است. وجود سطوح بالای مواد مغذی از جمله فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب غیراشباع، تخم کدو را به یک ماده غذایی مفید و موثر در رژیم های غذایی کم کالری تبدیل کرده است.

تخمه کدو که حاوی مقادیر زیادی فیبر است، با ایجاد احساس سیری اشتهای شما را کاهش می دهد و در نتیجه مصرف کالری را کاهش می دهد. تخمه کدو حاوی پروتئین و همچنین فیبر است و نقش موثری در کاهش وزن، بهبود اشتها، جلوگیری از پرخوری و افزایش احساس سیری دارد.

منبع: غفاریدیت

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما