گیاه مورد یکی یکی از گیاهان دارویی است که در درمان بیماری هایی مانند دیابت، سرماخوردگی، التهابات پوستی، زخم های سطحی، اسهال و پیشگیری از سرطان بسیار مفید و موثر خواهد بود. گیاه میرتل که نام علمی آن Myrtus communis L است دارای برگهایی همیشه سبز، بادوام، ساده، نوک تیز، چرمی، سبز تیره و بسیار معطر است.

این مورد دارای گلهای سفید و معطر است اردیبهشت ماه تا تیر ماه بر فراز گیاه ظاهر می شود. میوه های دانه دار این گیاه گرد، به اندازه نخود، به رنگ آبی مایل به سیاه و دارای طعم گازدار است.

محصولات مورد و درخت مورد شامل مواردی مانند تسریع روند بهبود زخم ها و زخم ها، درمان سوختگی (روغن مد)، درمان سرفه (چای مد)، رفع قارچ پوست بدن (روغن مد)، درمان اگزما و … می باشد. برای تسکین کمردرد، درمان خارش پوست، درمان بواسیر، نفخ معده و ناراحتی های گوارشی و درمان روماتیسم مفید است.

10 خاصیت معجزه آسای گیاه برای سلامتی

در این مقاله به بررسی خواص معجزه آسای این گیاه برای سلامتی و درمان بیماری های مختلف می پردازیم:

ویژگی های کیس برای پیشگیری از سرطان

سلامت قلب

درمان ریزش مو

سلامت پوست

کاهش قند خون و کنترل دیابت

تقویت سیستم ایمنی بدن

سلامت کلیه

ضد عفونی کننده و ضد باکتری زخم

متعادل کردن ترشح هورمون ها

بهبود تنفس و کمک به درمان سرفه مزمن، مشکلات تنفسی و آسم

خواص درمانی گیاه

این گیاه دارویی خواص و فواید بسیاری برای سلامتی دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم. این گیاه دارویی از نظر سلامتی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها خواص معجزه آسایی دارد. اما متأسفانه کمتر شناخته شده است و بسیاری از مردم از خواص شگفت انگیز این گیاه برای درمان بیماری ها و بهبود سلامت بی اطلاع هستند. فرقی نمی کند که از آن به عنوان چای استفاده کنید یا به عنوان دم کرده گیاه. در هر صورت ویژگی های منحصر به فرد آن شامل شما خواهد شد.

1- خاصیت پیشگیری از سرطان ماده

یکی یکی از موثرترین ویژگی ها در پیشگیری از سرطان است. این درخت حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها مانند کورستین، تانن، میریستیک و کاتچین است. آنتی اکسیدان های موجود در گیاه دارای خواص ضد سرطانی و ضد جهش زایی هستند. طبق برخی مطالعات، این درخت حاوی ترکیباتی است که ممکن است به کاهش سلول های سرطان پروستات و سینه کمک کند.

2- کمک به سلامت قلب

یکی یکی دیگر از اثرات این گیاه سلامت قلب است. حاوی فلاونوئیدهای مختلفی مانند میریستین است. میریستین می تواند سطح LDL یا کلسترول بد را کاهش دهد. تنظیم سطح کلسترول به جلوگیری از گرفتگی عروق خونی و شریان ها کمک می کند. علاوه بر این، این ترکیبات فلاونوئیدی تأثیر مهم و مفیدی در درمان تصلب شرایین یا تصلب شرایین دارند.

3- با این گیاه می توانید ریزش مو را درمان کنید

از دیگر خواص کیس می توان به تاثیر درخت کیس در درمان ریزش مو اشاره کرد. ریزش مو یکی یکی از مشکلاتی است که علل مختلفی مانند کمبود پروتئین و مواد مغذی، سیگار کشیدن، ابتلا به برخی بیماری ها، عوامل هورمونی، وراثت، استرس و فشارهای عصبی، عفونت ها و مصرف برخی داروها دارد.

کارشناسان طب سنتی یکی از جمله ترکیبات گیاهی مفیدی که برای درمان ریزش مو پدید آمده است، ترکیب پودر برگ مورد، سدر، حنا و روغن کنجد است که در درمان ریزش مو بسیار موثر و مفید است. علاوه بر این، روغن درخت در درمان ریزش مو نیز بسیار مفید است.

از جمله خواص مو، داشتن عناصر ضد قارچ و ضد التهاب است که به این محصول امکان محافظت از پوست سر و فولیکول های مو را می دهد. علاوه بر این، این گیاه دارویی باعث افزایش جریان خون در پوست سر شده و با این افزایش گردش خون باعث رشد، تقویت و توقف ریزش مو می شود. یکی یکی دیگر از ویژگی های این محصول که برای مو مفید است این است که به ترمیم موهای سفید کمک می کند.

4- پودر به سلامت پوست کمک می کند

یکی یکی دیگر از ویژگی های آن درمان آکنه و تبخال است. گیاه مورد و اسانس مورد دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی هستند، به همین دلیل از اسانس گیاه در بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان آکنه و تبخال استفاده می شود.

برای اینکه نتوانید آکنه یا تبخال را در خانه درمان کنید، باید مقداری پودر از برگ های خشک گیاه مورد نظر را با مقداری آب مخلوط کنید و خمیر درست کنید. ماسکی را که آماده کرده اید حدود بیست دقیقه روی جوش یا تبخال بگذارید و بعد از این مدت صورت خود را بشویید. همچنین استفاده از ترکیب پودر برگ با پودر سدر برای روشن و روشن شدن پوست بسیار موثر و مفید خواهد بود.

5- این گیاه برای بیماران دیابتی مفید است

یکی ویژگی دیگر این است که به تنظیم قند خون کمک می کند. گیاه مورد نظر دارای ترکیبات فرار و فلاونول هایی است که می تواند به کاهش قند خون کمک کند و بنابراین در درمان دیابت موثر و مفید است. با مصرف این گیاه به صورت جوشانده یا چای می توانید خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و به درمان آن کمک کنید.

6- خواص ماده تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن یکی یکی دیگر از خواص ماده. این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد انگلی است و به همین دلیل از زمان های قدیم این گیاه دارویی برای درمان بیماری های عفونی، سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شده است.

7- از ماده برای سلامت کلیه استفاده کنید

یکی ویژگی دیگر این است که به محافظت از سلامت کلیه کمک می کند. خاصیت ادرارآور بودن آن یکی از مهمترین خواص این ماده است. این گیاه کلیه ها را برای دفع ادرار و دفع سموم از کلیه ها تحریک می کند. از این گیاه برای درمان اختلالات مختلف مانند عفونت ادراری، درد و تورم و سنگ کلیه استفاده می شود.

8- بهبود تنفس

یکی یکی از خواص مرد این است که از روغن مرد یا اسانس مرد می توان در رایحه درمانی یا خوشبو کردن استفاده کرد. عصاره این گیاه می تواند در درمان بیماری های مزاحم تنفسی مانند برونشیت و آسم موثر و مفید باشد. علاوه بر این، این گیاه دارویی مجاری تنفسی را پاکسازی می کند، روح را آرام می کند، تنفس سریع و سوزش بینی یا گلو را کاهش می دهد.

9- متعادل کردن ترشح هورمون ها

با مصرف این گیاه می توانید به تعادل هورمون های خود کمک کنید. زیرا این گیاه اثرات مفیدی بر غدد درون ریز به ویژه تیروئید دارد. همچنین به تنظیم ترشح هورمون های زنانه و سلامت تخمدان ها و بهبود باروری زنان کمک می کند.

10- ضد باکتری و ضد عفونی کننده قوی است

این گیاه با خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده خود می تواند به جلوگیری از عفونت و پاکسازی زخم ها کمک کند. همچنین با جلوگیری از رشد میکروب ها به بهبود سریعتر زخم ها کمک می کند.

سایر خواص معجزه آسای این گیاه

درمان سوختگی

کمک به از بین بردن قارچ های پوستی

درمان زخم و جلوگیری از عفونت

درمان اگزما و خارش پوست

کمک به درمان سرفه های مزمن

تسکین کمردرد

کمک به درمان صرع

رفع التهاب تنفسی و گرفتگی بینی

کمک به درمان سرگیجه

پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری از بیماری های خودایمنی مانند ام اس…

کمک به درمان افسردگی

پیشگیری از واکنش های آلرژیک و حساسیت

نفخ معده را برطرف می کند و مشکلات گوارشی را برطرف می کند

تسکین درد و اسپاسم عضلانی

کمک به درمان بیماری های روماتیسمی

مضرات مصرف گیاه

با وجود تمام خواص و فواید بی نظیر این گیاه دارویی، می تواند عوارض جانبی نیز داشته باشد. استفاده از درخت مورد و اسانس مورد برای زنان باردار ممنوع است. زیاده روی در مصرف این درخت می تواند خطرناک باشد و عوارضی مانند استفراغ، اسهال و مسمومیت ایجاد کند. مسمومیت ناشی از مصرف زیاد گیاه به دلیل وجود ترکیبات سینئول در گیاه است.

منبع: غفاریدیت

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما