غذاهای جوان کننده پوست را بشناسید

به گزارش همشهری آنلاین، کارشناسان می گویند راهکارهای مختلفی برای بهبود سلامت پوست وجود دارد یکی یکی از مهمترین آنها تغذیه است. در واقع، کارشناسان معتقدند که راه هوشمندانه برای بهبود سلامت پوست، سرمایه گذاری بر روی غذاهای غنی از کلاژن است. در این مقاله به مواد غذایی کلاژن دار اشاره کرده ایم که به تقویت مو و سلامت استخوان ها نیز کمک می کند.

کلاژن چیست؟

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که به سلامت پوست، مو، ناخن ها و مفاصل کمک می کند. با افزایش سن، توانایی بدن برای تولید کلاژن طبیعی کاهش می یابد و در نتیجه چین و چروک، افتادگی پوست و موهای شکننده ایجاد می شود. به همین دلیل، بدن باید به دنبال منابع خارجی کلاژن باشد. غذاهای غنی از کلاژن می توانند سهم مهمی در حل این مشکل داشته باشند.

آبگوشت استخوان: این ماده غذایی سرشار از آمینو اسیدهای ضروری مانند گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین است که بلوک های اساسی ساخت کلاژن هستند. ثابت شده است که این اسیدهای آمینه از فرآیند سنتز کلاژن پشتیبانی می کنند.

انواع توت ها: انواع توت ها مانند توت فرنگی، زغال اخته و تمشک سرشار از آنتی اکسیدان ها به خصوص ویتامین C هستند که با کمک به تشکیل چارچوب ساختاری کلاژن از سنتز کلاژن حمایت می کند. افزودن انواع توت ها به رژیم غذایی روزانه به افزایش انعطاف پذیری و درخشندگی پوست شما کمک می کند.

تخم مرغ: تخم مرغ غنی از اسیدهای آمینه مانند پرولین و لیزین است که به سنتز کلاژن و رشد ساختاری پوست، مو و بافت همبند کمک می کند. این غذا همچنین حاوی گوگرد است که به تولید بیوتین کمک می کند و از سلامت پوست حمایت می کند.

مرکبات: مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و کیوی سرشار از ویتامین C هستند که برای سنتز کلاژن بسیار مهم است. این ویتامین به پایداری و استحکام فیبرهای کلاژن کمک می کند و خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد.

پاپریکا: ثابت شده است که فلفل قرمز و زرد به دلیل محتوای بالای ویتامین C، منابع عالی برای تولید کلاژن هستند. آنها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هستند که با هم از کلاژن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

سیر: منبع قوی کلاژن است. سیر سرشار از گوگرد، با تشکیل بلوک های ساختمانی لازم برای تشکیل بافت همبند قوی، از سنتز کلاژن پشتیبانی می کند.

سبزیجات برگ سبز: سبزی های برگ دار مانند اسفناج، سبزی چغندر و کلم پیچ سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی هستند که نقش کلیدی در سنتز کلاژن دارند. محتوای کلروفیل بالای این سبزی همچنین به خنثی کردن رادیکال های آزاد و محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند.

لوبیا: این سبزی سرشار از اسیدهای آمینه ضروری مانند پرولین و لیزین است که به بهبود خاصیت ارتجاعی و یکپارچگی ساختاری پوست کمک می کند. این اسیدهای آمینه به عنوان عوامل کلیدی در فرآیند سنتز کلاژن بدن عمل می کنند. آنها همچنین سرشار از مس هستند که باعث افزایش تولید کلاژن می شود.

آجیل: بادام هندی، بادام و بادام زمینی سرشار از اسیدهای آمینه هستند که از رشد ساختاری کلاژن حمایت می کنند و خاصیت ارتجاعی پوست و رشد کلی بافت را افزایش می دهند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما