بیماری های کبدی یکی یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در سراسر جهان است. در حالی که پرخوری، عادات غذایی نادرست و مصرف الکل از عوامل اصلی بیماری های کبدی در کشورهای توسعه یافته است، بیماری های عفونی به ویژه ویروس ها و انگل ها عامل اصلی بیماری های کبدی در آفریقا و آسیا هستند. علاوه بر این، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های کبدی در سراسر جهان در حال افزایش است.

با توجه به گزارش مثبت مگ به بررسی ادامه دهید یکی ما راه های طبیعی برای درمان اختلالات کبدی را مورد بحث قرار می دهیم.

خواص زردچوبه برای کبد

تقریباً 2 درصد از جمعیت جهان به طور مزمن به ویروس هپاتیت C (HCV) مبتلا هستند. شیوع ویروس هپاتیت B (HBV) در جمعیت جهان 3.7 درصد برآورد شده است. این ویروس ها شایع ترین عوامل زمینه ای در عفونت های ناشی از سیروز کبدی هستند. فیبروز کبد و سیروز متعاقب آن نتایج آسیب مزمن کبدی به دلایل مختلف از جمله سمیت سلولی ویروسی، استرس اکسیداتیو، مسمومیت با مواد مخدر و الکل و آسیب متابولیک است.

کورکومین عامل اصلی در فعالیت های بیولوژیکی زردچوبه از جمله اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی آن است. علاقه به کورکومین در بیماری های مزمن اخیراً به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد توموری آن افزایش یافته است.

استرس اکسیداتیو نقش مهمی در بسیاری از بیماری های مزمن و سرطان ایفا می کند. مطالعات مختلف نشان داده اند که ترکیبات موجود در زردچوبه (کورکومین) ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد به پیشگیری از این بیماری ها کمک کند.

خواص زردچوبه برای کبد چرب

در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، مکمل کورکومین (قرص زردچوبه) سطح آنزیم های کبدی (AST و ALT) را در مقایسه با گروه کنترل بهبود بخشید.

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شایع ترین بیماری کبد در سراسر جهان و دومین دلیل پیوند کبد است. شیوع NAFLD در کشورهای توسعه یافته 25-30 درصد و در کشورهای در حال توسعه 6-35 درصد است. چاقی، دیابت نوع 2 و هیپرلیپیدمی (چربی خون بالا) عوامل خطر اصلی بالینی برای NAFLD هستند. با این حال، تاکنون هیچ داروی ایمن و موثری برای درمان NAFLD یافت نشده است. امروزه بسیاری از بیماران از داروهای گیاهی برای بیماری کبد چرب غیر الکلی استفاده می کنند زیرا عوارض و سمیت کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند.

کورکومین ماده موثره اصلی ادویه زردچوبه است و به دلیل خواص ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی، ضد دیابتی و ضد چربی به عنوان داروی گیاهی در درمان زردی، اختلالات کبدی و بیماری های صفراوی استفاده می شود. کورکومین برای اولین بار به عنوان یک ترکیب ضد باکتریایی در سال 1949 کشف شد. زردچوبه از طریق مکانیسم هایی مانند حذف چربی از کبد، کاهش سنتز تری گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول از روده، NAFLD را بهبود می بخشد. همچنین سطح کلسترول بد (LDL) و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که مکمل کورکومین تاثیر مثبتی بر آنزیم های کبدی، پروفایل لیپیدی و شاخص های گلیسمی دارد. کورکومین همچنین آسیب کبدی ناشی از اتانول، تیواستامید، اضافه بار آهن، کلستاز و مسمومیت حاد را کاهش می دهد.

حرف آخر

امروزه بیماری های کبدی مانند کبد چرب، یکی یکی از شایع ترین بیماری هاست. نکته ای که در مورد بیماری کبد چرب غیر الکلی وجود دارد این است که داروی خاصی برای آن وجود ندارد. داروهای گیاهی و تغییر شیوه زندگی برای کمک به بهبود بیماری کبد چرب غیر الکلی توصیه می شود. یکی زردچوبه یکی از این گیاهان دارویی است.

مهمترین خواص زردچوبه احتمالاً فعالیت آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی آن است. خواص زردچوبه که صدها سال پیش در طب سنتی هند شناخته شده است، اخیراً بر اساس روش های علمی مدرن آزمایش شده است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما