با استفاده از این محلول، تورم چشم گاهی نشان دهنده وجود بیماری های جدی تری است و تنها با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای خاص قابل رفع است.

به گزارش همشهری آنلاین، اگر می خواهید بدانید تورم دور چشم چه علامتی دارد و چگونه می توان این مشکل را برطرف کرد، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انسداد مجرای اشک

مجرای اشک چشم وظیفه تخلیه اشک و آب طبیعی چشم را بر عهده دارد و در صورت مسدود شدن آن، آب چشم در آن جمع شده و ورم ایجاد می کند. اگرچه مشکل فوق در نوزادان شایع تر است، اما می تواند کودکان و بزرگسالان را نیز درگیر کند.

در واقع علت اصلی انسداد مجرای اشکی عفونت، مواد آرایشی مختلف و یا آسیب به چشم است که پس از چند روز از بین می رود. با این حال، می توانید با استفاده از کمپرس گرم و شستشوی چشم با نمک استریل، انسداد را برطرف کنید. مگر اینکه مجرای شما به دلیل مشکل جدی تری مانند تومور مسدود شده باشد.

علائم و نشانه های مسدود شدن مجاری اشکی عبارتند از:

اشک زیاد یا اشک چشم

تاری دید

قرمزی چشم

عفونت یا التهاب چشم

زاویه

تورم

پوسته پوسته شدن و…

بیماری گریوز

ورم دور چشم چه بیماری است؟ در پاسخ به سؤال می توان به قبور اشاره کرد. گریوز یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می کند و ترشح هورمون را افزایش می دهد. این وضعیت که با اضطراب، ضربان قلب بالا، اختلالات خواب و خستگی همراه است، همچنین می تواند باعث ایجاد تغییراتی در بافت های اطراف چشم شود، از جمله:

تاری دید یا از دست دادن بینایی

درد یا فشار در چشم

حساسیت به نور

دوبینی

احساس شن و ماسه در چشم

قرمزی چشم

درد چشم

گاهی اوقات برس یا ناخن آرایش باعث ایجاد خراش یا بریدگی کوچک در اطراف چشم می شود و در عین حال بدن پوست نازک و نرم اطراف چشم را ترمیم می کند و در نتیجه باعث تورم و تورم اطراف یا زیر چشم می شود. ضربه زدن به چشم یا ناحیه اطراف آن یکی دیگر از دلایل تورم است. زیرا چشم در اثر ضربه کمی به سمت پایین حرکت می کند و به جای خود باز می گردد. با این حال، خون به سرعت وارد ناحیه می شود و باعث تورم یا کبودی زیر چشم می شود.

بیماری مونونوکلئوز

یکی پف دور چشم نشانه چیست؟ یکی دیگر از بیماری هایی است که به این سوال پاسخ می دهد. ما می توانیم در مورد این صحبت کنیم، به آن مونونوکلئوز می گویند. مونونوکلئوز که بیماری بوسیدن نیز نامیده می شود، از طریق بزاق افراد آلوده به دیگران منتقل می شود و گاهی اوقات باعث تورم چشم همراه با علائم رایجی مانند گلودرد، خستگی، تب، سردرد، تورم لوزه ها و بثورات پوستی می شود. در نتیجه آلودگی ایجاد می شود. علائم تورم چشم ناشی از مونونوکلئوز عبارتند از:

سرخی

زاویه

تورم

دیدن لکه های چشم شناور

آلرژی

آلرژی باعث تورم و تورم همراه با تجمع مایع در سینوس ها و اطراف چشم می شود. البته این تمام ماجرا نیست و واکنش های آلرژیک نیز باعث قرمزی، خارش و آبریزش چشم می شود. تعدادی از آلرژن های رایج که باعث واکنش های آلرژیک می شوند عبارتند از مواد شیمیایی، عطر، آلودگی، گرد و غبار و گرده.

اگر این اتفاق افتاد، می‌توانید از سینوس سالین برای پاکسازی سینوس‌های خود استفاده کنید و از قطره‌های اشک مصنوعی برای شستشوی چشم‌ها استفاده کنید. داروهای بدون نسخه زیر نیز ممکن است در بهبود وضعیت شما موثر باشند:

انواع آنتی هیستامین ها

داروهای ضد احتقان

قطره چشم

عفونت چشم

یک یا هر دو چشم شما در نتیجه عفونت متورم می شود. اگر چه تورم ناشی از عفونت معمولا یکی در یک چشم رخ می دهد اما می تواند به سرعت به چشم دیگر سرایت کند. اگر از این عارضه رنج می برید، به مدت یک هفته از دست زدن یا مالیدن چشمان خود خودداری کنید. این زمانی است که عفونت از بین می رود. انواع عفونت های چشمی که می توانند باعث تورم و تورم اطراف چشم شوند عبارتند از:

چشم صورتی یا ورم ملتحمه: این عفونت در تمام سنین به دلیل باکتری ها، ویروس ها، ترکیبات شیمیایی و سایر محرک ها رخ می دهد.

کیست: عفونت در فولیکول مژه یا غده اشکی که به صورت یک برآمدگی کوچک در امتداد خط مژه ظاهر می شود و باعث قرمزی، تورم و چرک در چشم یا پلک شما می شود.

شالازیون یا تورم پلک: مانند آبله مژه، در اثر انسداد غدد چربی در پلک ایجاد می شود و مانند یک برآمدگی کوچک روی پلک به نظر می رسد.

سلولیت اطراف چشم: این عفونت و التهاب اغلب به دلیل خراشیدگی و آسیب به سینوس ها یا پلک ها رخ می دهد و در بیشتر موارد نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

گریه کردن

علائم بیماری در پاسخ به تورم چشم چیست؟ باید بگوییم که تورم چشم همیشه نشانه بیماری نیست و گاهی به دلیل گریه زیاد اتفاق می افتد. گریه باعث تجمع مایع در اطراف چشم می شود و تورم ناشی از آن معمولاً خود به خود از بین می رود.

مصرف بیش از حد نمک

مقادیر زیاد سدیم آب را از بدن جذب می کند و باعث تورم روی صورت و بدن شما می شود. از آنجایی که پوست چشم بسیار نازک است، بیشتر از سایر نواحی مستعد تورم است. با این حال، تورم و تورم طبیعی پس از چند ساعت از بدن ناپدید می شود.

البته برای درمان پف زیر چشم می توانید میزان نمک مصرفی غذا را کاهش دهید، مصرف غذاهای فرآوری شده را تا حد امکان محدود کنید و آب بنوشید تا سدیم اضافی از بدن خارج شود. علاوه بر این، مصرف غذاهای غنی از پتاسیم در زیر به مقابله با اثرات منفی مصرف بیش از حد نمک کمک می کند:

موز

ماست

سیب زمینی

زردآلو خشک

خواب ناکافی

تحقیقات نشان می دهد که کم خوابی می تواند منجر به تورم چشم، افتادگی پلک، قرمزی و سیاهی زیر چشم شود. در واقع کم خوابی باعث ضعیف شدن عضلات اطراف چشم و از بین رفتن کلاژن زیر چشم می شود. هنگامی که این وضعیت رخ می دهد، مایع زیر چشم جمع می شود و در نهایت تورم ایجاد می شود. تورم ناشی از بی خوابی از چند ساعت تا 24 ساعت طول می کشد و در صورت ادامه الگوی خواب نامنظم به مرور زمان به مشکلات دائمی تبدیل می شود.

دود

کشیدن سیگار، قلیان و سیگار احتمال تحریک چشم را افزایش می دهد. حتی اگر سیگار نمی کشید و در معرض دود قرار دارید، احتمال واکنش آلرژیک افزایش می یابد. در این صورت همراه با ریزش چشم ها، تورم زیر آنها نیز ایجاد می شود. برای پیشگیری از این حالت باید به هر طریقی سیگار را ترک کنید و در صورت حساسیت به دود باقی مانده، سطوح منزل و ماشین خود را تمیز کنید و پس از قرار گرفتن در اطراف افراد سیگاری استحمام کنید.

چه زمانی برای درمان ورم چشم به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تورم اطراف چشم شما بیش از 1-2 روز طول بکشد، حتما باید به دنبال کمک پزشکی باشید و با پزشک متخصص مشورت کنید. اگرچه اغلب عفونت‌های چشمی معمولاً بدون درمان از بین می‌روند، اما موارد جدی و خطرناک در صورت عدم درمان می‌توانند عوارض طولانی‌مدتی ایجاد کنند.

با توجه به این موضوع می توان گفت که در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر علاوه بر تورم چشم، باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید:

تاری دید

بعدا

توهم

از دست دادن بینایی

احساس درد یا فشار شدید

مایع سفید یا چرک

درمان های خانگی برای رفع پف زیر چشم

اگر مطمئن هستید که پف زیر چشم شما ناشی از کم خوابی، گریه یا مصرف غذای شور است، یکی برای خلاص شدن از شر آن، این درمان های خانگی را دنبال کنید:

کمپرس سرد: زیر چشم خود را با یک پارچه تمیز و مرطوب تمیز کنید. یک قاشق را در یخچال بگذارید و بعد از سرد شدن از پشت آن برای ماساژ زیر چشم استفاده کنید.

چای کیسه ای: کافئین موجود در چای می تواند به تخلیه مایع زیر چشم و کاهش پف کردگی کمک کند. برای این کار باید دو کیسه چای را در آب سرد فرو کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید.

ماساژ صورت: با انگشتان خود به آرامی اطراف چشم‌ها و سینوس‌ها را ماساژ دهید یا به آن ضربه بزنید تا مایع اضافی که زیر آن‌ها جمع شده است تخلیه شود.

حرف آخر

آیا اکنون متوجه شدید که نشانه تورم چشم چیست؟ شما باید به سرعت تمام اقدامات لازم را برای بهبود سلامت خود انجام دهید. البته همانطور که متوجه شدید این وضعیت گاهاً نه چندان راحت ناشی از مصرف زیاد نمک یا کم خوابی است. بنابراین با پیروی از یک سبک زندگی سالم به راحتی می توانید این مشکل را حل کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما