به گزارش بازتاب آنلاین، دانشمندان اسپانیایی با انجام یک مطالعه ژنتیکی و آزمایشاتی برای حل معمای چند صد ساله پیرامون مبدا و محل دفن نهایی کاشف بزرگ قرن پانزدهم، به این نتیجه رسیدند که کریستف کلمب یک یهودی سفاردی اهل اروپای غربی است.

سفاردی به یهودیانی اطلاق می شود که نسل آنها به جامعه بومی یهودی شبه جزیره ایبری در آغاز هزاره دوم پس از میلاد باز می گردد.

چندین کشور درباره منشاء و محل دفن نهایی این شخصیت بحث‌برانگیز، که اکسپدیشن‌های تحت حمایت اسپانیا را در دهه 1490 رهبری می‌کرد و راه را به قاره آمریکا برای اروپایی‌ها باز کرد، اختلاف نظر دارند. بسیاری از مورخان این روایت و نظریه مرسوم را که کریستف کلمب از جنوا ایتالیا آمده است، زیر سوال برده اند. نظریه های دیگری نیز وجود دارد که او را یک یهودی اسپانیایی، یونانی، باسک، پرتغالی یا حتی بریتانیایی می دانند.

بر اساس گزارش یورونیوز Sailor مدفون در گرانادا، برای حل این معمای تاریخی، محققان اسپانیایی به رهبری میگل یورنته، متخصص و آسیب شناس پزشکی قانونی در دانشگاه گرانادا، یک مطالعه 22 ساله انجام دادند که در آن نمونه های کوچکی از بقایای کاوشگر ایتالیایی را بررسی کردند. کلیسای جامع سویل

مقامات محلی مدت‌هاست که این مکان را به عنوان محل دفن نهایی کریستف کلمب شناسایی کرده‌اند، اگرچه در برخی کشورها ادعاهایی برعکس وجود دارد. محققان اسپانیایی نتایج آزمایش‌های ژنتیکی انجام شده بر روی نمونه‌های بقایای مدفون کریستف کلمب و نوادگان کاشف آمریکا را مقایسه کردند.

جزئیات این مطالعه که منجر به نتیجه گیری قطعی در مورد خاستگاه و محل دفن نهایی ملوان ایتالیایی شد، در فیلم مستندی با عنوان «دیNA Columbus: The True Descent اثر کارگردان اسپانیایی Regis Francisco López به تفصیل شرح داده شده است.

میگوئل یورنته در این مستند می‌گوید که در طول تحقیقات، نمونه کوچک اما کافی از کریستف کلمب نیز نمونه است و پسرش هرناندو کلمبوس (کولئون) مورد آزمایش قرار گرفته است.

به گفته این محقق اسپانیایی: «هم در کروموزوم Y و هم در دیویژگی‌هایی در DNA میتوکندریایی هرناندو (به‌طور مادری) وجود دارد که نشان می‌دهد او با اجداد یهودی مرتبط است.»

برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که کریستف کلمب به دلیل شرایط اجتماعی جامعه ای که در آن زندگی می کرد مجبور شد هویت یهودی خود را پنهان کند.

به گزارش رویترز، پیش از اینکه ایزابلا و فردیناند حاکمان کاتولیک، یهودیان و مسلمانان را مجبور به پذیرش مسیحیت یا ترک اسپانیا کنند، حدود 300 یهودی در این کشور زندگی می کردند.

تعداد زیادی از یهودیان مقیم اسپانیا یا هویت مذهبی خود را پنهان کردند و یا کشور را ترک کردند و در سایر نقاط جهان ساکن شدند. پس از تجزیه و تحلیل 25 مکان احتمالی، محقق اسپانیایی یورنته تأیید کرد که کریستف کلمب فقط می توانست در اروپای غربی متولد شده باشد.

او همچنین نظریه های قبلی را تایید کرد و اعلام کرد که تحقیقات دانشگاه گرانادا نشان می دهد که بقایای مدفون شده در کلیسای جامع سویا متعلق به کریستف کلمب است.

کریستف کلمب در سال 1506 در وایادولید اسپانیا درگذشت، اما افسانه ها می گویند که او می خواست در جزیره هیسپانیولا، که اکنون بین جمهوری دومینیکن و هائیتی مشترک است، دفن شود. بقایای او در سال 1542 به آنجا و در سال 1795 به کوبا منتقل شد.

بنابراین جسد کریستف کلمب در طول سالها چندین بار از جایی به مکان دیگر منتقل شد و همانطور که مدتها در اسپانیا تصور می شد، در سال 1898 به سویا منتقل شد.

۵۸۵۸

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما