5 عامل مهمی که والدین در فرآیند یادگیری فرزندشان باید به آن توجه کنند

تنبیه شدید کودکان و نوجوانان به دلیل رفتار نامطلوب ممکن است منجر به برگرداندن موقت آن رفتار توسط کودک شود، اما در بیشتر موارد منجر به رفتارهای جبرانی انتقام جویانه و ضداجتماعی می شود یا باعث ایجاد مشکلات عاطفی دیگر می شود.

به گزارش ایسنا، بسیاری از والدینی که دانش آموز دارند ممکن است دغدغه تمرکز و یادگیری آنها را داشته باشند. یادگیری فرآیند پیچیده‌ای است که می‌تواند تحت تأثیر عوامل درونی مختلف مانند هوش، استعداد، انگیزه، علایق، باورها و نگرش‌های کودک یا عوامل خارج از کنترل او باشد، مانند: ب- محیط خانه، مدرسه و جامعه.

بخش مهمی از عوامل بیرونی می تواند با کنترل والدین و نظارت مناسب والدین بر روند یادگیری کودک تأثیر مثبت بگذارد. اگر شما هم دانش آموزی در خانه دارید که علیرغم داشتن هوش و استعداد کافی، در تمرکز و درس خواندن کند است، این ممکن است هشداری برای والدین باشد که از دید بهتری به موضوع نگاه کنند. به عنوان والدین، برخی از مسائل مربوط به فرزندان ممکن است برای ما اهمیت چندانی نداشته باشد.

این در حالی است که همین مشکل کوچک می تواند عامل افت تحصیلی کودک و عدم یادگیری و تمرکز حین آموزش باشد. در زیر سعی شده است برخی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که والدین می‌توانند برای کمک به یادگیری و تمرکز بهتر یا حتی بهبود تحصیلات فرزندانشان استفاده کنند، مورد بحث قرار دهیم:

تغذیه مناسب

تغذیه برای دانش آموزان بسیار مهم است زیرا آنها در مرحله رشد و یادگیری هستند. ویتامین ها و مواد معدنی از یک رژیم غذایی سالم یکی به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی بدن، تأثیر بسزایی بر فعالیت ذهنی انسان دارد. بنابراین برای بهبود یادگیری کودکان نباید از تغذیه آنها غافل شد. کودکانی که به درستی غذا نمی خورند نسبت به بقیه همسالان خود توانایی یادگیری کمتری دارند.

کودکی که بدون صبحانه به مدرسه می رود ممکن است پس از چند ساعت دچار افت قند خون شود و دیگر انرژی برای مطالعه نداشته باشد. صبحانه بخش مهمی از رژیم غذایی کودک است که به آنها کمک می کند تا بهتر تمرکز کنند و انرژی مورد نیاز خود را در طول روز دریافت کنند به همین دلیل والدین باید اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان یک صبحانه سالم می خورند.

بهتر است والدین به کودکان خود غذای طبیعی و سالم بدهند و انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، منابع پروتئینی سالم و … را در برنامه غذایی خود بگنجانند. اگر عادات تغذیه‌ای ضعیفی دارند، سعی کنید آن‌ها را اصلاح کنید و تا حد امکان از مصرف مواد قندی یا غذاهای حاوی مواد افزودنی خودداری کنید، زیرا این امر بر توانایی یادگیری کودکان تأثیر منفی می‌گذارد.

خواب کافی و مناسب

خواب کافی و مناسب نیز به کودک کمک می کند تا چیزهای زیادی یاد بگیرد. متأسفانه امروزه متوجه شده ایم که بسیاری از والدین توجه چندانی به این موضوع ندارند و بچه ها تا دیروقت پیش والدین خود می مانند. اگر کودک خواب کافی ندارد. این مشکل می تواند توجه و تمرکز او را تحت تاثیر قرار دهد.

خواب آلودگی در طول روز از جمله در مدرسه نیز می تواند مانعی برای پیشرفت تحصیلی او باشد. کمبود خواب می تواند مانع رشد بخش هایی از مغز شود که در تصمیم گیری های خوب نقش دارند و احتمال تصمیم گیری های بد را افزایش می دهد. کمبود خواب می تواند منجر به مشکلات عاطفی و رفتاری شود و عملکرد تحصیلی را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، والدینی که می خواهند فرزندانشان در مدرسه موفق شوند، باید خواب کافی و مناسب را برای فرزندانشان جدی بگیرند.

بازی و ورزش

ورزش و بازی یکی این یکی از عوامل موثر بر سلامت کودک است. علاوه بر تأثیر بر رشد جسمانی کودک، می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان آنها نیز داشته باشد. همه کودکان در طول روز نیاز به بازی و آزادسازی انرژی دارند. بنابراین نباید از فرصت استفاده کنیم و آنها را به بهانه یادگیری بازی کنیم. دانش آموزان ممکن است استرس زیادی را در مدرسه یا زندگی شخصی خود تجربه کنند.

بنابراین فعالیت بدنی راهی طبیعی برای جلوگیری از اثرات منفی استرس بر کودک است. مطالعات نشان می دهد افرادی که فعالیت بدنی و ورزش را وارد زندگی خود می کنند، از نظر اجتماعی نیز فعال هستند و اعتماد به نفس بیشتری دارند که منجر به ایجاد روابط اجتماعی مثبت بین افراد به ویژه دانش آموزان می شود. بنابراین بهتر است والدین ساعت ها با فرزندان خود به بازی و ورزش بپردازند.

کودک را تشویق کنید

یکی یکی دیگر از عواملی که می تواند تأثیر مثبتی بر یادگیری کودکان داشته باشد، تشویق کودک به پیشرفت در یادگیری است، حتی اگر کاملاً موفق نباشند. یادگیری نیاز به انگیزه دارد. هیچ انگیزه ای برای کودکان بهتر از اهدای جایزه نیست. این تشویق ها حتی می تواند کلامی باشد. پس از عملکرد مناسب دانش آموز در فرآیند یادگیری، استفاده از کلماتی مانند «خوب»، «عالی» و «خوب انجام شد» در افزایش علاقه و انگیزه او بسیار مؤثر است.

تنبیه شدید کودکان و نوجوانان به دلیل رفتار نامطلوب ممکن است منجر به برگرداندن موقت آن رفتار توسط کودک شود، اما در بیشتر موارد منجر به رفتارهای جبرانی انتقام جویانه و ضداجتماعی می شود یا باعث ایجاد مشکلات عاطفی دیگر می شود. ضمن اینکه باعث ترویج و تقویت رفتار مثبت کودکان می شود، باعث شکل گیری عادات مطلوب در آنها می شود، به طوری که انواع حمایت های مستقیم باعث تقویت عملکرد دانش آموز و روش های حمایت غیرمستقیم نیز باعث افزایش عملکرد دانش آموز می شود.

آرامش در خانه

محیط یادگیری یکی از عواملی است که می تواند نقش بسزایی در یادگیری کودکان داشته باشد. والدین باید بدانند که کودکان مسئول خستگی آنها نیستند. کودکان برای یادگیری و مطالعه به فضای شاد و روابط دوستانه نیاز دارند. بنابراین والدین باید جوی را در خانه ایجاد کنند که باعث آرامش کودک شود. درگیری بین والدین یا با فرزندان تأثیر عمده ای بر ظهور نگرانی ها، ترس ها و عدم تمرکز هنگام درک مطالب درسی دارد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما