هواپیمای مافوق صوت XB-1 شرکت Boom Supersonic پنجمین پرواز آزمایشی خود را در ۷ اکتبر ۲۰۲۴ از فرودگاه فضایی Mojave انجام داد و در این فرایند چندین رکورد جدید را به ثبت رساند.

 

به گزارش کن نیوز؛ هواپیمای مافوق صوت XB-1، پلتفرمی در مقیاس یک‌سوم است که شرکت Boom از آن به عنوان پایه‌ای برای هواپیمای تجاری آینده خود به نام Overture استفاده می‌کند، که قرار است با سرعت مافوق صوت و سوخت پایدار سفرهای هوایی را بهبود بخشد. ساخت Overture از سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود و پروازهای تجاری آن برای سال ۲۰۲۹ برنامه‌ریزی شده است.

 

بیش از ۲۰ سال از آخرین پرواز هواپیمای کنکورد می‌گذرد. کنکورد در سال ۱۹۶۹ به سرعت مافوق صوت رسید و توانست با سرعت ۲ ماخ (حدود 1,354 مایل در ساعت / 2,180 کیلومتر در ساعت) پرواز کند.

 

هر چند این هواپیما می‌توانست مسافران را از نیویورک به لندن در کمتر از سه ساعت (در مقایسه با سفر معمولی هفت تا هشت ساعته) ببرد، دو مشکل عمده داشت. یکی اینکه کنکورد بسیار پرمصرف بود و در هر ساعت 25,629 لیتر سوخت می‌سوزاند. مشکل دیگری سر و صدا بسیار زیاد آن بود.

 

بوم‌های صوتی این هواپیما هنگام پرواز بر فراز زمین مشکلاتی ایجاد می‌کرد و به همین دلیل پرواز مافوق صوت بر فراز مناطق مسکونی محدود شده بود. همچنین هزینه پرواز با آن بسیار گران تمام می‌شد و حدود 12,000 دلار آمریکا برای یک سفر رفت و برگشت بود.

 

در نتیجه، کنکورد که یکی از نمادهای سفر تجاری و تاریخ هوانوردی است، در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۳ از خدمت خارج شد و سفر تجاری مافوق صوت به تاریخ پیوست.

 

اکنون شرکت Boom Supersonic مستقر در کلرادو به دنبال تغییر این وضعیت است.

 

در ماه مارس امسال، اولین جت مافوق صوت توسعه‌یافته خصوصی جهان برای اولین بار با خلبانی بیل داک شوماکر پرواز کرد. این پرواز در فضای هوایی فرودگاه Mojave در کالیفرنیا انجام شد، جایی که Bell X-1 در سال ۱۹۴۷ برای اولین بار دیوار صوتی را شکست.

 

در ۷ اکتبر 2024، پنجمین پرواز آزمایشی انجام شد و خلبان ارشد آزمایشی، تریستان گپتو براندنبورگ، رکوردی برای XB-1 با موتورهای توربوجت GE J85-15 ثبت کرد و آن را به ارتفاع 17,800 فوت (5,425 متر) و سرعت ۰.۶۹ ماخ (428 گره / ۴۹۲ مایل در ساعت / ۷۹۱ کیلومتر در ساعت) در طول یک پرواز ۵۰ دقیقه‌ای رساند، که بالاترین و سریع‌ترین پرواز آن تاکنون بوده است.

 

شرکت Boom سیستم تحریک لرزش خود را در ۰.۶ ماخ آزمایش کرد، که برای یک خلبان آزمایشی باید نگران‌کننده باشد. سیستم FES به طور عمدی لرزش‌هایی را به قاب هواپیما وارد می‌کند تا مهندسان بتوانند مسائل ساختاری بالقوه را به‌ ویژه در سرعت‌های بالا پیدا کنند. مهندسان این کار را انجام می‌دهند تا مسائل ساختاری (که ممکن است باعث لرزش شوند) در میانه پرواز بروز نکند.

 

این شرکت سرعت و ارتفاع هواپیمای مافوق صوت XB-1 را به طور تدریجی افزایش داده است و انتظار دارد پنج پرواز دیگر قبل از آماده شدن برای شکستن دیوار صوتی انجام دهد.

 

XB-1 پلتفرم آزمایشی برای Boom Overture است که یک هواپیمای تجاری مافوق صوت می‌باشد و قادر به حمل ۶۴ تا ۸۰ مسافر با سرعت ۱.۷ ماخ (حدود 1,300 مایل در ساعت / 2,200 کیلومتر در ساعت) خواهد بود.

 

این هواپیما دارای برد 4,250 مایل دریایی (4,891 مایل / 7,869 کیلومتر) نیز خواهد بود.

 

در حالی که Overture بیشتر بر فراز آب عمل خواهد کرد، در طراحی آن از ویژگی کاهش صدا استفاده شده است تا بوم‌های صوتی را به حداقل برساند و با آخرین استانداردهای زیست‌محیطی مطابقت داشته باشد.

 

موتور توربوجت داخلی آن به نام Symphony می‌تواند در هر دو سرعت بالا و پایین کار کند و با سوخت هوایی ۱۰۰ درصد پایدار هوانوردی (SAF) کار خواهد کرد.

 

سرعت‌های پایین‌تر به این معنی است که Overture می‌تواند بدون بوم‌های صوتی در زمین عمل کند و قادر خواهد بود روی باندهای هواپیماهای تجاری معمولی مانند: بوئینگ ۷۳۷ یا ایرباس A380 فرود آید، بدون نیاز به باند فرودی که نزدیک به 10,000 فوت (3,048 متر) طول دارد که کنکورد نیاز داشت.

 

شرکت Boom Supersonic با پروازهای آزمایشی در سال ۲۰۲۷ و تجاری‌سازی در سال 2029، تولید Overture را در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

منبع:عصرایران

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما