قورمه سبزی با ترکیب سبزیجات معطر و حبوبات طعمی بی نظیر دارد. اگرچه این خورش معمولا با گوشت قرمز پخته می شد و ما طرز تهیه خورش سبزی با گوشت ما بررسی کردیم اما تنوع در آشپزی یکی این یکی از جذابیت های آشپزی است. استفاده از مرغ به جای گوشت قرمز می تواند گزینه خوبی برای کسانی باشد که به دنبال جایگزینی سالم تر یا سبک تر هستند. در این مطلب طرز تهیه کاسرول گورما با مرغ و سبزیجات را بررسی می کنیم.

مواد لازم برای تهیه کاسه سبزی مرغ

  • مرغ 500 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 4 عشق
  • لوبیا قرمز 1 لیوان
  • سبزیجات سبز 300-400 گرم
  • لیمو عمانی 3-4 عدد
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در صورت نیاز
  • روغن در صورت نیاز

طرز تهیه خورش سبزی با مرغ

1. مواد را آماده کنید

اولین مرحله در تهیه کاسه سبزی مرغ، تهیه مواد است. برای این کار ابتدا لوبیاها را بشویید و حداقل 8 ساعت در آب خیس کنید تا ورم آن برطرف شود.

همزمان سوپ سبزی را هم آماده کنید. برای این کار، سبزیجات سوپ سبزیجات را ریز خرد کنید. اگر از شنبلیله خشک استفاده می کنید، آن را به مدت 10 دقیقه در آب خیس کنید و سپس آبکشی کنید. در آخر سبزی ها را در تابه ای بزرگ با روغن روی حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ سبزی ها کمی تیره شود و سبزی ها نرم شوند و کنار بگذارید.

2. ابتدا در قابلمه بپزید

پخت کاسرول سبزیجات با مرغ

از آنجایی که 8 ساعت از خیساندن حبوبات می گذرد، نوبت به تهیه کاسرول می رسد. برای این کار در یک تابه بزرگ روغن بریزید و پیاز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی شود. سپس سیر و زردچوبه رنده شده را اضافه کرده و 2 دقیقه دیگر تفت دهید. در آخر تکه های مرغ را به قابلمه اضافه کنید و از همه طرف خوب تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس ابتدا سبزی و سپس حبوبات را در قابلمه بریزید و در آخر به مقدار لازم آب اضافه کنید و اجازه دهید تا ظرف حداقل یک ساعت بپزد.

3. پخت نهایی در قابلمه

پخت کاسرول سبزیجات با مرغ

حالا در مرحله آخر تهیه خورش سبزی مرغ، وقتی مرغ تقریباً پخت، لیمو عمانی را سوراخ کرده و به خورش سبزی خود اضافه کنید و سپس به مقدار لازم نمک، فلفل و ادویه اضافه کنید. ادویه جات مناسب برای سوپ سبزیجات آن را اضافه کنید و دوباره اجازه دهید تا ظرف نیم ساعت تا 45 دقیقه بپزد. وقتی کاسه شما کاملا پخته شد، می توانید آن را با برنج و سالاد سرو کنید. برای نوشیدن!

نکات تکمیلی برای تهیه کاسه سبزی مرغ

طرز تهیه خورش سبزی با مرغ

تاکنون دستور اولیه سوپ سبزیجات مرغ را یاد گرفته اید. با این حال، برای اینکه سوپ سبزیجات شما یک غذای فوق العاده باشد، به نکات مهمی نیاز دارید. در زیر نکات و ترفندهای طلایی را به شما آموزش می دهیم که به شما در تهیه یک سوپ سبزیجات خوشمزه و حرفه ای کمک می کند. با رعایت این نکات می توانید از پخت این کاسه لذت ببرید و مهمانان خود را شگفت زده کنید.

نکاتی برای افزودن روغن نباتی

همه ما فکر می کنیم سبزی قورمه خوب، سبزی قرمه خوش طعم و روغنی است. یک تکه یخ به قابلمه اضافه کنید تا در پایان پخت چربی بیشتری اضافه شود.

علاوه بر این، برای غلیظ‌تر شدن قابلمه مرغ و سبزیجات، می‌توانید حرارت را در پایان پخت زیاد کنید و اجازه دهید آب قابلمه تبخیر شود.

گوشت مناسب را انتخاب کنید

می‌توانید گوشت قرمز و کاسرول سبزی را به صورت گزیده یا کلسی تهیه کنید. البته علاوه بر این روش می توانید همانطور که در بالا خواندید با مرغ هم درست کنید. اما انتخاب تکه‌های مرغ و شکل و اندازه تکه‌ها به ذائقه شما بستگی دارد، بنابراین اگر نمی‌خواهید تکه‌های مرغ را برش دهید، می‌توانید تمام ساق یا سینه مرغ را داخل قابلمه بریزید و بپزید.

یکی یکی از روش های متفاوت و خوشمزه تهیه خورش قورمه سبزی استفاده از ترکیب گوشت کبابی و پنیر است.

نحوه صحیح تفت دادن سبزیجات

سبزیجات سرخ شده یکی یکی از مراحل مهم در تهیه قورمه سبزی است. این مرحله به سبزیجات اجازه می دهد تا طعم خود را آزاد کنند و رنگ سبزیجات ایجاد شود. برای تفت دادن صحیح سبزیجات باید به دمای مناسب، روغن کافی و تفت دادن تا حد امکان یکنواخت توجه کرد. پس با روغن کافی و حرارت ملایم می توانید سبزی کرمه سبزی را بهتر تهیه کنید.

چرا سرخ کردن سبزیجات مهم است؟ تفت دادن سبزیجات طعم تلخی را که ممکن است برخی سبزیجات داشته باشند از بین می برد. علاوه بر این، تفت دادن سبزیجات به درستی باعث نرم‌تر شدن آن‌ها می‌شود و در نتیجه ظرف شما سریع‌تر آب می‌شود.

البته هرگز فراموش نکنید که برای تهیه خورش سبزی می توانید از سبزی خشک هم استفاده کنید.

زمان پخت

مدت زمان پخت کرمه سبزی به عوامل مختلفی از جمله نوع گوشت، مقدار آب، نوع و دمای غذا بستگی دارد. اما در کل قورمه سبزی باید به مدت طولانی بپزد تا گوشت نرم شود و در قابلمه جا بیفتد. بنابراین در مرحله اول پخت خورش را با حرارت زیاد بپزید تا بجوشد. سپس حرارت را کم کرده و حتما در قابلمه را ببندید. در نهایت در نیم ساعت آخر پخت درب قابلمه را باز کنید تا آب اضافی آن تبخیر شود و خورش غلیظ شود.

چرا پخت و پز طولانی مدت مهم است؟ پختن طولانی مدت گوشت را لطیف می کند و طعم آن در تمام خورش پخش می شود. همچنین وقتی برای مدت طولانی پخته شود، سبزیجات کاملاً پخته می شوند و بیشتر در قابلمه جا می گیرند.

چگونه تلخی لیمو عمانی را بدست آوریم

لیمو عمانی یکی یکی از مهم ترین ادویه های کورما سبزی است که طعم ترش و عطر خاصی به آن می دهد. اما اگر لیمو عمانی به درستی تهیه نشود، تلخی خورش برای به دست آوردن تلخی لیمو عمانی می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • خیساندن در آب داغ: لیمو عمانی را قبل از اضافه کردن به خورش، چند ساعت در آب گرم خیس کنید. این کار باعث کاهش تلخی لیمو عمانی می شود.
  • جوشیدن: لیمو عمانی را چند دقیقه بجوشانید و سپس آب آن را دور بریزید. این روش در کاهش تلخی لیمو عمانی نیز موثر است.

منبع: کتاب قلعه

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما